BULLYING IN THE SCHOOL CONTEXT AND CULTURAL ARTEFACTS

an analysis of the animation "The Adventures of Peabody e Sherman”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16253

Keywords:

School-institution, Students, Students' lives, Students' problems, Bullying

Abstract

This article aims to analyze the film "The Adventures of Peabody and Sherman" in order to discuss the potential of this cultural artifact for the debate on bullying. This study is theoretically and methodologically based on post-structuralist Cultural Studies. To this end, the analysis was divided into two parts: (1) analysis of the representations present in the film in relation to bullying. For this purpose, three scenes were analyzed, in which recurrent actions of this practice occur. (2) discussion of the film's potential for debate on bullying at school, mentioning the different aspects that make this film possible. Finally, we can see that bullying is a behavior that requires significant attention from teachers, which is why proposing its discussion from a cultural artifact becomes powerful for rethinking the numerous problems imbricated in this phenomenon.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tuany Barbosa Meneses, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Pedagoga licenciada pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Mestranda da pós-graduação pelo programa PPGEDU, da FURG, Bolsista CAPES, integrante do grupo de estudos Ecoinfancias. E-mail de contato: tuanybs23@gmail.com.

Joanalira Corpes Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Associate Professor at the Institute of Education and the Graduate Program in Science Education at Furg. PhD in Science Education from the Federal University of Rio Grande - FURG. Post-doctorate in Education at the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS. Member of the Pedagogical WG of Furg's Distance Education Department (SEaD). Researcher at the Education and Society Research Group (Gies). Vice-leader of the Sexuality and School Research Group (Gese), working mainly on the following topics: genders, gender and science, sexualities, cultural artifacts. 

References

AS AVENTURAS DE PEABODY E SHERMAN [Mr. Peabody & Sherman]. Direção de Rob Minkoff. Produção de Alex Schwarts e Denise Nolan. Roteiro de Craig Wright. 28 de fevereiro de 2014. Produtoras: DreamWorks Animation, Pacific Data Images, Bullwinkle Studios. Distribuição: 20th Centurty Fox, 2014.

AMARAL, Caroline; CASEIRA, Fabiane; MAGALHÃES, Joanalira. Artefatos culturais: pensando algumas potencialidades para discussão dos corpos gêneros e sexualidades. In: RIBEIRO, Paula Regina; MAGALHÃES, Joanalira Corpes (Org.). Debates contemporâneos sobre educação para a sexualidade. Rio Grande, RS: Furg, 2017. p.121-134.

BAPTISTA, Rodrigo. Lei de combate ao bullying completa um ano de vigências. Senado Notícias, 7 abr. 2017. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2017/04/07/lei-de-combate-ao-bullying-completa-um-ano-de-vigencia#:~:text=O%20projeto%20de%20lei%20da,a%20lei%20est%C3%A1%20em%20vigo . Acesso em: 17 Mai. 2022.

BARROS, Suzana. “Aprendendo a respeitar as pessoas independente de sua cor, raça, gênero, idade, classe social”: um relato de experiência sobre um projeto de pesquisa que envolve os direitos humanos. In: RIZZA, Juliana.; SILVA, Gisele. Estratégias de Resistência nas Escolas: experiências com o debate de gênero e sexualidade. Rio Grande, RS: Furg, 2022. p. 284-301.

BEANE, Allan. Proteja seu filho do bullying: impeça que ele maltrate os colegas, ou seja, maltratado por eles. Tradução: Débora Guimarães Isidoro. Rio de Janeiro, RJ: BestSeller, 2010. 235 p.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Comum Nacional Curricular. Brasília

Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Acesso em: 28 nov.2022.

CORTES, Daniela: Artigo: o bullying tornou-se um problema de saúde pública. Tudo em dia, Disponível em: https://www.tudoemdia.com/artigo-o-bullying-tornou-se-um-problema-de-saude-publica. Acesso em: 28 jun. 2022.

DIÁRIO DO AMANHÃ. Brasil é o quarto país com maior prática de bullying no mundo, aponta Unicef. 2017. Disponível em:

https://www.dm.com.br/cotidiano/2017/11/brasil-e-o-quarto-pais-com-maior-pratica-de-bullying-no-mundo-diz-unicef. Acesso em: 24 jun. 2022.

FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. São Paulo, SP: Verus, 2005. 153 p

FERREIRA, Juliana.; TAVARES, Helenice. Bullying no ambiente escolar. Revista da Católica. Uberlândia, v. 1, n. 2, p. 187-197, 2009.

FOUCALT, Michel. Vigiar e punir: História da violência nas prisões. Tradução: Raquel Ramalhete. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999. 348 p.

GERALDI, João Wanderley. A aula como um acontecimento. In: GERALDI, João Wanderley. A aula como um acontecimento. São Carlos: Pedro & João. Editores, 2010. P 81-101.

JACINTO, Daniela. Melhor maneira de acabar com o bullying é eliminar a plateia. Jornal Cruzeiro. Disponível em: https://www2.jornalcruzeiro.com.br/materia/430671/melhor-maneira-de-acabar-com-o-bullying-e-eliminar-a-plateia. Acesso em: 10 set. 2022.

LEITE, Gislaine.; CASTRO, Roney. ‘Hoje eu quero voltar sozinho’: artefatos culturais e sua relevância em processos formativos sobre sexualidades e pessoas com deficiências. In: RIZZA, Juliana.; SILVA, Gisele. Estratégias de Resistência nas Escolas: experiências com o debate de gênero e sexualidade. Rio Grande, RS: Furg, 2022. p. 117-134.

MAGALHÃES, Joanalira.; RIBEIRO, Paula. Artefatos Culturais: Algumas possibilidades para a promoção de uma educação para a sexualidade. Diversidade e Educação. Rio Grande, v. 1, n. 1, p. 45-46, jan./jun. 2013

MAGALHÃES, Joanalira.; RIBEIRO, Paula. Repensando as Representações de Gênero nos episódios de Peppa Pig. Diversidade e Educação. Rio Grande, v. 2, n. 4, p. 38-41, jul./dez. 2014.

SANTOS, Alana Driziê Gonzatti dos. Letramento comunitário: engajamento saberes locais aos saberes escolares. 2020. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31913 Acesso em: 21 maio. 2024.

SENADONOTÍCIAS: Lei de combate ao bullying completa um ano de vigência. Senado. Disponível em : https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2017/04/07/lei-de-combate-ao-bullying-completa-um-ano-de-vigencia Acesso em: 25 ago. 2022.

SILVA, Tomaz. Documentos de Identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2004. 156p.

SILVA, Tomaz (org). HALL, Stuart. WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu Silva. Petrópolis, RJ: Vozes 2000. 136 p.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz (org). HALL, Stuart. WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Tradução: Tomaz Tadeu Silva. Petrópolis, RJ: Vozes 2000. 7-72 p.

ZABALA, Antoni. A prática Educativa: Como ensinar. Tradução: Ernani E. da. Rosa. Porto Alegre, RS: Artmed 1998. 224p.

Published

2024-07-18

How to Cite

Meneses, T. B., & Magalhães, J. C. (2024). BULLYING IN THE SCHOOL CONTEXT AND CULTURAL ARTEFACTS: an analysis of the animation "The Adventures of Peabody e Sherman”. Momento - Diálogos Em Educação, 33(2), 421–446. https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16253

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.