BEYOND THE CLASSROOM

challenges and (im)possibilities of remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14067

Keywords:

Pandemic. Remote Teaching. School-Family Relationship. Information and Communication Technologies.

Abstract

While locus of experiences and sociability, the school is a legitimate space for the production of knowledge. However, during the Covid-19 pandemic, these experiences were interrupted, demanding new arrangements and alternatives in other spaces and in other ways. In this sense, the present study heard 48 interviewees from six cities in the State of Pernambuco and Paraíba on how the process of break classroom teaching to remote teaching took place. This is a descriptive study that mixes quantitative and qualitative data, whose results emphasized aspects of the (un)feasibility of remote teaching, considering criteria for technological inclusion, quality and efficiency of the processes and, in addition, highlighted the role of the family in new mediations and learning interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Lima de Arruda, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Mestre em Formação de Professores pelo Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba - UEPB. Pedagogo (UEPB). Integrante dos Grupos de Pesquisa Comunicação, Cultura e Desenvolvimento e Comunicação (DECOM/UEPB) e Tecnologias, Culturas e Linguagens (TECLIN/UEPB). 

Robéria Nádia Araújo Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Associada da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB/ Departamento de Comunicação Social). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP/UEPB), vinculada à Linha de Pesquisa Ciências, Tecnologias e Formação Docente. 

References

ALVES, Lucinéia. Educação à distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância (RAABED), n,7, v.10, p.83-92, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17143/rbaad.v10i0.235 Acesso: 06 fev. 2020.

BARDIN. Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República. Casa Civil. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituicao.htm. Acesso: 03 fev. 2020.

BRASIL. Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Senado Federal. Coordenação de Edições Técnicas. 2017a. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf Acesso: 07 fev. 2020.

BRASIL. Decreto n. 9.057 de 25 de maio de 2017. (Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. 2020b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm Acesso: 04 fev. 2020.

BRASIL. Portaria n. 343 de 17 de março de 2020. (Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19). 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso: 03 fev. 2020.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação, economia, sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1999.

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede: do conhecimento à política. Em M. Castells & G. Cardoso (Orgs.). A Sociedade em Rede: do conhecimento à acção política. (pp. 17-30). 2005. Imprensa Nacional. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/a_sociedade_em_rede_-_do_conhecimento_a_acao_politica.pdf Acesso: 07 fev. 2020.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET DO BRASIL [CGI.br]. (2020). Pesquisa sobre o uso das tecnologias e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2019. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-nos-domicilios-brasileiros-tic-domicilios-2019/ Acesso: 06 fev 2020.

CURY, Augusto. 20 regras de ouro para educar filhos e alunos: como formar mentes brilhantes na era da ansiedade. São Paulo: Planeta, 2017.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia da pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

FRAGOSO, S.; RECUERO R.; AMARAL A. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, v.14, n.2, p. 3-11. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/spp/v14n2/9782.pdf Acesso: 05 fev. 2020.

GERHARDT, T.; SILVEIRA. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf Acesso: 02 fev. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GROSSI, M. G. R.; MINODA, D. DE S. M.; FONSECA, R. G. P. Impacto da pandemia do Covid-19 na educação: reflexos na vida das famílias. Teoria e Prática da Educação, v. 23, n. 3, p. 150-170, 16 dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/tpe.v23i3.53672 Acesso: 05 fev. 2020.

VIANNA DE MELO, C.; DE OLIVEIRA GONÇALVES, B. Narrativas “a contrapelo” de crianças camponesas em meio à pandemia da Covid-19. Linhas Crí¬ticas, [S. l.], v. 26, p. e33977, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/ article/view/33977. Acesso: 03 fev. 2020.

MELO, C. V.; GONÇALVES, B. O. (2020). Narrativas “a contrapelo” de crianças camponesas em meio à pandemia da Covid-19. Linhas Crí¬ticas, n. 26, 1–21.

MERCADO, Luís Paulo. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL, 1999.

MINAYO, Maria Cecília (org.). (1994). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 6ª ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2002.

PEREZ, Tereza (Org.). Diálogo escola-família: parceria para a aprendizagem e o desenvolvimento integral de crianças, adolescentes e jovens. São Paulo: Moderna, 2019. Disponível em: https://comunidadeeducativa.org.br/wp-content/uploads/2019/06/Dia%CC%81logo_site.pdf Acesso: 03 fev. 2020.

SAVIANI, Demerval; GALVÃO, Ana Caroloina. (2021). Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade (ANDES), ano XXXI, n. 67, p.36-49, 2020. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/66ab954ec8f021a1b9ee3f68b131266d _1611672555.pdf. Acesso: 01 fev. 2020.

SOARES, Sávia Bona V. (2020). Coronavírus e a modernização conservadora da educação. Em SOARES, Sávia Bona et al. Coronavírus, educação e luta de classes no Brasil. (pp. 5-14). Brasil: Terra Sem Amos, 2020. Disponível em: https://terrasemamos.files.wordpress.com/2020/05/coronavc3adrus-educac3a7c3a3o-e-luta-de-classes-no-brasil-2.pdf Acesso: 04 fev. 2020.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação & Filosofia, [S. l.], v. 31, n. 61, p. 21–44, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44 Acesso: 02 fev. 2020.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-11-26

How to Cite

Lima de Arruda, R., & Nádia Araújo Nascimento, R. (2022). BEYOND THE CLASSROOM: challenges and (im)possibilities of remote teaching. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 278–297. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14067

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.