THE PRACTICE OF ADULT LITERACY IN ANALYSIS

between challenges and limits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14689

Keywords:

EJA. Literacy. Remote teaching

Abstract

This article aims to reflect on a literacy practice for Youth and Adult Education (EJA) offered by a public education system in the context of the Covid-19 pandemic. The presupposition of this work starts from the statement that a literacy practice in relation to EJA must start from the subjects contextualized by their history. Methodologically, it is a qualitative and quantitative study, based on a bibliographic research and on documental sources, carried out in two public schools. A questionnaire was applied alongside teachers and students of Cycles I and II of EJA. The organization and treatment of data are based on content analysis. The data indicate that teachers face limits in literacy activities done through the remote format: monitoring educational performance through reading and writing activities, maintaining social isolation and not having access to other technological resources. Regarding the students, the precariousness in the use of data to keep up with classes, the absence of the teacher for pedagogical support and the difficulty in handling the cell phone are challenges in the offering of remote teaching. In general, social isolation produces worrying effects on the fragile relationship between the right to have an education and the subjects of EJA. In the history of Brazilian education, despite the advances in the relationship between EJA and literacy, it is impossible, both in practice and in theory, to ignore the data collected in this investigation, which highlight the worrying effects of literacy practices offered in remote or hybrid modalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Antonio de Pontes Costa, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutor em Educação/UFF. Mestre em Ciências (Fiocruz). Formação e Licenciatura em Psicologia/UFPB. Líder do Grupo de Pesquisa Educacional, Formação e Infância – estudos sobre classes populares e educação pública.

Daniela da Silva Gomes, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Professora da Educação Infantil da Rede Privada de Ensino. Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba, Campus João Pessoa. Membro do Grupo de Pesquisa Educacional, Formação e Infância – estudos sobre classes populares e educação pública. 

References

ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia. Alfabetizar sem "bá-bé-bi-bó-bu": uma prática possível? In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges (org.). Desafios da educação de jovens e adultos: construindo práticas de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 89-108.

ARROYO, Miguel González. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Lino Gomes (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 19-52.

BARBOSA, Maria Lúcia Ferreira de Figueirêdo. A construção da identidade de alfabetizadoras em formação. In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges (org.). Desafios da educação de jovens e adultos: construindo práticas de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 49-70.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação popular na escola cidadã. São Paulo: Cortez, 2002.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB nº 11/2000. Brasília: CNE, CEB, 10 maio 2000. Disponível em: http://www.deja.pr.gov.br/arquivos/File/ PCB11_2000.pdf. Acesso em: 07 jun. 2021.

CUNHA JÚNIOR, Adenilson Souza et al. Educação de Jovens e Adultos (EJA) no contexto da pandemia de Covid-19: cenários e dilema em municípios baianos. Encantar: Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-22, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/9357. Acesso em: 13 out. 2021.

CUNHA, Alessandra Sampaio; NEVES, Joana d’Darc Vasconcelos; COSTA, Nívia Maria Vieira. A EJA em tempos de pandemia de Covid-19: reflexões sobre os direitos e políticas educacionais na Amazônia Bragantina. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. ix, n. 1, p. 23-35, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v9i1.10026. Acesso em: 13 out. 2021.

ESPINOSA, Tobias. Reflexões sobre o engajamento de estudantes no Ensino Remoto Emergencial. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciência, Belo Horizonte, v. 23, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172021230122. Acesso em: 10 nov. 2021.

FREIRE, Paulo. A Importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HADDAD, Sérgio. Educação de Jovens e Adultos, direito humano e desenvolvimento humano. In: CATELLI JUNIOR, Roberto (org.). Formação e práticas na educação de jovens e adultos. São Paulo: Ação Educativa, 2017. p. 23-42.

HOLFFMAN, Jussara. Avaliação mediadora: uma relação dialógica na construção do conhecimento. Série Idéias, FDE, São Paulo, n. 22, p. 51-59, 1994. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/int_a.php?t=008. Acesso em: 20 out. 2021.

MORAIS, Felippie Anthonio Fediuk de; BRITO, Glaucia da Silva. Alunos e a reconfiguração da presencialidade em tempos de cibercultura: análise de relatos em redes sociais sobre as dificuldades no ensino remoto em tempos de pandemia. Artes de Educar, São Gonçalo, v. 6, n. especial II, p. 392-415, 2020. Disponível em: https://10.12957/riae.2020.52233. Acesso em: 20 de set. 2021.

PAIVA, Jane. Direito à educação: permanecer na escola é um problema público? In: CARMO, Gerson Tavares do (org.). Sentidos da permanência na educação: o anúncio de uma construção coletiva. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2016. p. 99-118.

PARAÍBA. Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba. Resolução nº 160/2020. Altera as Resoluções 120/2020 e 140/2020 e estabelece novas normas que orientam o regime especial de ensino no que tange à reorganização das atividades curriculares […]. João Pessoa: SEECTP, 20 ago. 2020. Disponível em: https://www.cee.pb.gov.br/wp-content/uploads/2020/09/Re160-2020-Normativa-Altera-Re120-2020-e-Re140-2020.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.

PERES, Marcos Augusto de Castro. Velhice e analfabetismo, uma relação paradoxal: a exclusão educacional em contextos rurais da região Nordeste. Sociedade e Estado., Brasília, v. 26, n. 3, p. 631-662, dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69922011000300011. Acesso em: 11 set. 2022.

PIRES, Luciene Lima de Assis.; LIMA, Walkíria dos Reis; SOUZA, Paulo Henrique de. A Educação de Jovens e adultos: o educando e o contexto da pandemia. Itinerarius Reflectionis, Jataí, v. 16, n. 1, p. 01–20, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rir.v16i1.65616. Acesso em: 11 nov. 2021.

RIBEIRO, Vera Masagão. A promoção do analfabetismo em programas de educação de jovens e adultos. In: RIBEIRO, Vera Masagão (org.). Educação de jovens e adultos: novos leitores, novas leituras. Campinas: Mercado das Letras; São Paulo: Ação Educativa, 2001. p. 45-64.

RODRIGUES, Vanessa Elisabete Raue; MOREIRA, Jandire Bregonde. Educação de Jovens e Adultos: uma abordagem das políticas públicas de inclusão social. Momento: diálogos em educação, Rio Grande, v. 29, n. 1, p. 295-314, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/momento.v29i2.8686. Acesso em: 10 mar. 2022.

SANTOS, Patrícia dos; REIS, Dyane Brito. Reflexões sobre permanência escolar e o movimento por educação “do” e “no” campo. In: CARMO, Gerson Tavares do (org.). Sentidos da permanência na educação: o anúncio de uma construção coletiva. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2016. p. 143-152.

SILVA, Alexsandro; ANDRADE, Eliane Nascimento. O diagnóstico como instrumento de acompanhamento das aprendizagens dos alunos e como subsídio para a organização do trabalho pedagógico do professor-alfabetizador. In: LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges (org.). Desafios da educação de jovens e adultos: construindo práticas de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 131-150.

Published

2023-09-22

How to Cite

de Pontes Costa, E. A., & da Silva Gomes, D. . (2023). THE PRACTICE OF ADULT LITERACY IN ANALYSIS: between challenges and limits. Momento - Diálogos Em Educação, 32(02), 440–462. https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14689

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.