OS PROFESSORES DE ARTES VISUAIS E A PANDEMIA DA COVID-19

Authors

  • Vinícius Luge Oliveira Universidade Federal de Roraima/Professor
  • Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Janine Alessandra Perini Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.13202

Keywords:

Observatório, Ensino de Artes, Formação de Professores, Pedagogia Histórico-Crítica

Abstract

The article aimed to analyze how trained teachers in visual arts experienced the COVID 19 pandemic, in personal and political-pedagogical aspects. Seventy art teachers answered an online questionnaire with ten open-ended questions, therefore we sought to identify which support was received, which structure was available to the teachers, which strategies these professionals created to adapt to the pandemic context, how their students responded, which content approaches were taken and finally which changes the remote teaching has provided for the Teaching of Visual Arts. The analysis was based on the grounds of historical dialectical materialism; hence we identified the contradictions between the required pedagogical needs and the support received by the teachers. In order to investigate the data, we used the studies of Saviani (2020), Duarte (2016), among other Historical Critical Pedagogy (HCP) scholars, who similarly search for problematizing the philosophical and methodological foundations of HCP didactics (GALVÃO, LAVOURA and MARTINS, 2019), without disregarding the analysis of educational policies that seek to implement neoliberalism in Education. Briefly, the study points out to the unpreparedness of schools to develop activities in the remote teaching context, rendering the pedagogical process to the teacher's own fate. Not only the emotional state and health of teachers were highly affected, but also the access requirements to technologies were under the teaching staff responsibility. In this given chaos by remote learning, few educational institutions claimed to foster debates on pedagogical process and implications of this scenario. As far as the specificity of training in visual arts is concerned, teachers indicate that part of the practical artistic training was greatly harmed.

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Author Biographies

Vinícius Luge Oliveira, Universidade Federal de Roraima/Professor

É bacharel e licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria e Mestre em Educação pela mesma instituição, cursa atualmente o Doutorado em Artes Visuais, no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Estadual de Santa Catarina. É Professor Adjunto 2, do curso de Artes Visuais da Universidade Federal de Roraima. Participa dos Grupos de Pesquisa Cruviana, vinculado à UFRR e o Grupo Educação, Artes e Inclusão, vinculado à UDESC com pesquisas sobre o Ensino da Arte e a Formação de Professores na perspectiva marxista.

Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui Educação Artística, UDESC (1988), mestrado em Educação e doutorado em Engenharia de Produção/ mídia e conhecimento (2004),  na UFSC. Em 2010 realizou  Estágio de Pós-doc na Universidad de Sevilla/Espanha. Em 2011, Estágio de Pós Doc na Universidad Nacional Del Arte – IUNA em Buenos Aires, Argentina. É professora titular do CEART/UDESC. Atua  no PPGAV, PPGE e PROFARTES da UDESC. Coordena o projeto  Observatório da Formação no âmbito do Ensino de Arte: estudos comparados Brasil e Argentina.

Janine Alessandra Perini, Universidade Federal do Maranhão

Professora de Artes Visuais da Universidade Federal do Maranhão, Campus São Bernardo. Doutora em Artes Visuais pelo PPGAV/ UDESC. Possui Mestrado em “Artes Visuais”, pela UDESC (2012), especialização em “O Ensino da Arte: Fundamentos Estéticos e Metodológicos” pela UNIVILLE (1998), especialização em “Arteterapia” pelo INPG (2007), graduação em Educação Artística pela UNIVILLE (1998) e graduação em Licenciatura em Pedagogia pela UNIFACVEST (2020). Participa dos grupos de pesquisa: Educação, Arte e Inclusão, UDESC e Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares sobre as Cidades – CITADINO, UFMA.

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Published

2021-08-05

How to Cite

Luge Oliveira, V., Fonseca da Silva, M. C. da R., & Perini, J. A. . (2021). OS PROFESSORES DE ARTES VISUAIS E A PANDEMIA DA COVID-19 . Momento - Diálogos Em Educação, 30(01). https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.13202