SCIENCE TEACHING:

INVESTIGATING PRACTICES IN A HISTORICAL PERSPECTIVE FROM OBJECTS AND MEMORY REPORTS – 1974/2012

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16456

Keywords:

Material culture. Collection formation. Science teaching.

Abstract

School material culture participates in the teaching-learning process, but investigations that analyse school practices using artefacts as research sources are not common. When researchers study school practices, records are scarce, so in many situations it is only possible to locate traces of these practices in teaching objects forgotten in school closets and basements. Information on school practices has been lost over time and this is one reason for the urgency of expanding research sources on this topic. The objective of this work is to verify the practices of teaching science at the Raul Saddi State School, located in the city of Diadema/SP, in the period 1974-2012, using school material culture, memory reports and class diaries as sources. The work was developed in two stages: the first was the characterization of the school's historical collection of science teaching objects and the choice of the most significant artefacts for that community; the second was the direct analysis of the objects and carrying out interviews to compose the analyses. The investigation showed that a dental arch and a bisexual torso were the objects most mentioned by the subjects investigated in the research. The marks of use of the materials and the interviews showed the disputes over the meaning of objects and the science curriculum, especially when it came to teaching the characteristics of the human body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Reginaldo Alberto Meloni, Unifesp

Reginaldo Alberto Meloni. E-mail: meloni@unifesp.br. Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4664-1079. Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Grupo de Pesquisa em História da Educação em Ciências, Unifesp/campus Diadema.

Ana Paula Borges Eloi, Unifesp

Ana Paula Borges Eloi. E-mail: a.eloi@unifesp.br. Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9571-0296. Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Grupo de Pesquisa em História da Educação em Ciências, Unifesp/campus Diadema.

 

References

ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2013.

BARLETTA, Jacy Machado. Arquivos ou museus. Qual o lugar dos acervos escolares? Revista brasileira de história da educação, n. 10, p. 101-122, jul./dez. 2005.

BENCOSTTA, Marcus Levy. Memória e Cultura Escolar: a imagem fotográfica no estudo da escola primária de Curitiba. História, São Paulo, v.30, n.1, p. 397-411, jan/jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-90742011000100019

BRASIL. LEI 11.274 de 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11274.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2011.274%2C%20DE%206%20DE

%20FEVEREIRO%20DE%202006.&text=Altera%20a%20reda%C3%A7%C3%A3o%20dos

%20arts,(seis)%20anos%20de%20idade.>. Acesso em: 10 jan. 2023.

CORDOVA, Tania. Redações, cartas e composições livres: o caderno escolar como objeto da cultura material da escola (LAGES/SC - 1935). Hist. Educ. (Online), Porto Alegre, v. 20, n. 49, p. 209-226, mai/ago. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/58637

ESCOLANO BENITO, Agustin. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017.

EXPANSÃO DO ENSINO DE 1974. Diadema Jornal, São Paulo, 31 de jan. 1975, p. 5.

FELGUEIRAS, Margarida Louro. Herança educativa e museus: Reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação histórica. Rev. bras. hist. Educ, Campinas, v. 11, n.1, p.67-92, jan/abr. 2011.

FUNARI, Pedro Paulo; ZARANKIN, Andrés. Cultura material escolar: o papel da arquitetura. Pro- Posições, v. 16, n. 1, p. 135-144, jan/abr. 2005.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Analisando Imagens: um ensaio sobre a criação de fontes narrativas para compreender os Grupos Escolares. Bolema, Rio Claro, v. 23, n. 35A, abr. 2010.

GIUSTI, Bruna Lima Ramos; GODOI, Anieli Joana de; COSTA, David Antonio da.. Cadernos escolares como patrimônio da educação brasileira. ACERVO – Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 315-333. 2020.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas, SP: Editora Unicamp, 1996.

MELONI, Reginaldo Alberto; ALCÂNTARA, Wiara Rosa Rios. Scientific didactic materials and the history of the Natural Science teaching in São Paulo (1880-1901). Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e207546, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945207546

MOGARRO, Maria João. Arquivos e educação a construção da memória educativa. Revista brasileira de história da educação, n. 10, p. 75-99, jul./dez. 2005.

MOGARRO, Maria João. et al. Inventário e digitalização do patrimônio museológico da educação – Um projecto de preservação e valorização do patrimônio. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 14, n. 30, p. 153-179, jan./abr. 2010.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. Hist. Educ. (Online), Porto Alegre v. 20 n. 50 Set/dez, p. 119-138, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/624037

SÃO PAULO (Estado). DECRETO 41.106 de 30 de novembro de 1962. Dispõe sobre a criação de grupos escolares. Diário Oficial do Estado de São Paulo. ano LXXII, n. 264, p. 6, 01 dez. 1962.

SÃO PAULO (Estado). Arquivo da E.E. Raul Saddi. Diários de classe, 2009, 2010, 2011.

SOUZA, Rosa Fátima. Preservação do Patrimônio Histórico Escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, p. 199 – 221, jan./jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.5965/1984723814262013199

TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut de.; GIMENEZ, José Carlos. Educação e Pesquisa Fontes e Documentos. In:

CASIMIRO, Ana Palmira Bittencourt S.; LOMBARDI, José Claudinei.; MAGALHAES, Lívia Diana Rocha (orgs.). A Pesquisa e a Preservação de Arquivos e Fontes para a Educação, Cultura e Memória. 2 ed. Campinas: Alínea, 2012, p. 109-125.

VIDAL, Diana Gonçalves. Cultura e práticas escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. s. l., 2004 (Publicado em CD-ROM).

Published

2024-04-16

How to Cite

Meloni, R. A., & Eloi, A. P. B. . (2024). SCIENCE TEACHING:: INVESTIGATING PRACTICES IN A HISTORICAL PERSPECTIVE FROM OBJECTS AND MEMORY REPORTS – 1974/2012. Momento - Diálogos Em Educação, 33(1), 69–89. https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16456

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.