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discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14053

Keywords:

Dialogic discourse analysis., Psychoanalytic approach., Critical discourse analysis., Teacher training., Theoretical-methodological procedures.

Abstract

This essay discusses the Discourse Analysis as a theoretical-methodological procedure by presenting three of its approaches: dialogic, psychoanalytic and critical perspectives. Our main goal is to evidence the theoretical and methodological principles of the addressed approaches, and the procedures used in describing and analyzing the discourse according to each approach, highlighting the reconstruction of the emergency context of the data, the material to be analyzed, the selection of the rhetorical and linguistic mechanisms used in the texts, among other modes. Additionally, we present a multidimensional framework of discursive analysis as a focus for research on teacher training. This tool highlights the discourse analysis as a method of analyzing verbal and non-verbal data collected with different research instruments, such as questionnaires, interviews, field notes, and so forth.

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Author Biographies

Célia Zeri de Oliveira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Linguística Aplicada (2015) e Mestre em Línguas e Culturas pela Universidade de Aveiro (2005). Atualmente é professora adjunta na área de ensino-aprendizagem de línguas  na UFPA/ILC/FALE/PPGL. É lider do grupo de pesquisa Letramentos, Identidades, Diversidades. Realiza pesquisas nas temáticas de  letramentos e  ensino-aprendizagem de línguas. 

Jailma Bulhões Campos , Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora  em Multimédia em Educação pela Universidade de Aveiro, Portugal. É Professora de Ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa (ILC/UFPA), onde desenvolve pesquisa na área de  tecnologia e linguagens e gamificação em educação.

Márcia Andréa Almeida de Oliveira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Pós-doutora visitante em Harvard Graduate School of Education. Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade de Campinas, com estágio doutoral na Universidade de Genebra. Professora Adjunta na Universidade Federal do Pará. 

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Published

2022-11-26

How to Cite

Zeri de Oliveira, C., Bulhões Campos , J. ., & Almeida de Oliveira, M. A. . (2022). ENGLISH TITLE: discourse analysis: a theoretical-methodological approach in teacher training research. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 41–67. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14053

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