Science, Technology And Outreach: The Challenge We Face Today
desafios que enfrentamos hoje
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v30i03.13594Keywords:
Science, Technology, Teaching and dissemination.Abstract
This article deals with a bibliographical study on how science and technology can be disseminated in the present. The topic dealt with refers to science and technology. For it, we used theoretical references of the research carried out in the year 2020, from where the Covid-19 pandemic in Brazil began, and how the experiences in this new context are bringing to society and the educational sector. Furthermore, to understand the diffusion of science and technology as a means of social inclusion. Articles published in Google Scholar were investigated on the topic of this investigation, choosing 03 published articles. The publication that offers scientific knowledge, as well as useful and relevant content, especially associated with science, allowed to establish a closer relationship and raise the commitment of vision in the educational sector and in society.
Downloads
References
ALLCOTT, H.; GENTZKOW, M. social media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, Pitsburgh, Vol. 31, n. 2, p. 211-236, 2017.
AMARAL, J. J. F. Como fazer uma pesquisa bibliográfica. Fortaleza, CE: Universidade Federal do Ceará, 2007. Disponível em: http://200.17.137.109:8081/xiscanoe/courses-1/mentoring/tutoring/Como%20fazer%20pesquisa%20bibliografica.pdfAcesso em: 01 set. 2021.
ASSAD, M.L e FUJIHARA, R.T. Ciência, Tecnologia e Sociedade em tempos de pandemia. Ciência, Tecnologia & Ambiente, vol. 9, e09164. 2019. https://doi.org/10.4322/2359-6643.09164.
AZEVEDO, M. O ensino de ciências naturais - reprodução ou produção de conhecimentos III Congresso Internacional de Educação e IV Encontro de Pesquisa em Educação. Universidade Federal do Piauí. 2006.
BRANDÃO R, SILVA R. Divulgação científica na luta contra notícias falsas em tempos de covid-19. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação. Rio de Janeiro: v.5, n.2,2020.E-ISSN 2596-058X. Disponível em: https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/179/181 Acesso em: 11 de agosto 2021
CARVALHO M, LIMA L; COELI C. Ciência em tempos de pandemia. Revista CSP Caderno de Saúde pública. Editorial-Editorial. V. 36 (4). 2020. doi: 10.1590/0102-311X00055520. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/7rjVr95Q7SDnRk5ZCD6ZrKC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 03 de agosto 2021.
DANTAS, L e DECCACHE- MAIA, E. Scientific Dissemination in the fight against fake news in the Covid-19 times. Research, Society and Development, 9(7): 1-18, e797974776. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.47761. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4776/4217 Acesso em: 10 de agosto 2021.
EICHENBAUM, M. S., Rebelo, S. & Trabandt, M. (2020). The Macroeconomics of Epidemics. Report No.: 26882. [citado em 2021 sep. 23]. Disponível em: https://www.nber.org/papers/w26882.
FREIRE-MAIA, Newton. A ciência por dentro. 6. ed. Petrópolis: RJ: Vozes, 2000.
GIRAFFA, M. M. L.; MORAES, C. M.; MACHADO, J. M. Cenário atuais das tecnologias digitais na educação básica. In: Dantas, G. L.; Machado, J. M. Tecnologias e educação: Perspectivas para gestão, conhecimento e prática docente. 2ª Edição. São Paulo: FDD Editora. Parte I. 2015, p.19-30.
GOMES, L. L. e MOITA, C. S. G. F. O uso de laboratório de informática educacional: partilhando vivências do cotidiano escolar. In: Souza, P. L.; Bezerra, C.C.; Silva, M. E. Teoria e práticas em tecnologias educacionais. Paraíba: UEPB. 2016, p.149-170.
KUHN, Thomas. A Estrutura das Revoluções Científicas. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.
MIRANDA, A. L. Da natureza da tecnologia: uma análise filosófica sobre as dimensões ontológica, epistemológica e axiológica da tecnologia moderna. 2002 pp. 161 (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Tecnologia do Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná (CEFET-PR).
OLIVEIRA A; LUCAS T; IQUIAPAZA R. O que a pandemia da covid-19 tem nos ensinado sobre adoção de medidas de precaução? Texto & Contexto Enfermagem. v. 29. ISSN 1980-265X DOI https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0106. 2020.
OLIVEIRA, C. I. C. A educação científica como elemento de desenvolvimento humano: uma perspectiva de construção discursiva. Revista Ensaio: Belo Horizonte, v.15, n. 02, p. 105-122, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172013150207.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.