THE IMPLICATIONS OF MANDATORY CURRICULAR INTERNSHIP TO EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i03.13352

Keywords:

Supervised Internship. Higher Education. Teacher Formation.

Abstract

This article aims at discussing the implications of mandatory curricular internship to early childhood education teaching. It had as starting point the following issue: “How does the mandatory curricular internship of Pedagogy course affect teacher formation while teaching kids from 0 to 5 years old?”. The methodologies used were the qualitative approach by using bibliography and documental research and the evaluation of the Pedagogy internships’ field diaries from State University of Londrina during 2019. The data collected were analyzed based on authors who dedicate themselves to this objetct of study, such as: Ostetto (2000), Pimenta (2006), Mello and Lindner (2012), Nascimento (2018), Magalhães and Folque (2018). The results of this article showed that the different types of activities that were suggested during graduation internship are quite fundamentals to learn how to teach in early childhood education. However, the conditions in which the interns develop such activities, as: relevance, reading activities, internship supervision support, directly impact in the process of learning how to become a teacher.

 

Keywords: Supervised Internship. Higher Education. Teacher Formation.

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Author Biographies

Andréa Moreno Pitelli, Universidade Estadual de Londrina

Specialist in Teaching in Higher Education at the State University of Londrina - UEL (2020).
Graduated in Pedagogy from the State University of Londrina (2018).
She has been a collaborator with FEIPAR-Pé Vermelho since 2015 and with the extension project Theoretical Appropriations and its possibilities in Early Childhood Education.
She is a member of the Research Group Luso-Brazilian Crossings in Childhood Education at CNPq.

Cassiana Magalhães, Universidade Estadual de Londrina

Possui Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Évora ? Portugal (2017). Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista (2014). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. É Especialista em Educação Infantil pela Universidade Estadual de Londrina (2005) e Psicopedagoga Institucional pela Universidade Norte do Paraná (2001). Graduou-se em Pedagogia na Universidade Tuiuti do Paraná (2001). Atualmente é professora Adjunto D do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina. Coordenadora do Feipar Pé Vermelho e Membro do MIEIB ? Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil. Atua especialmente com a formação de professores para a educação infantil com temas voltados ao currículo, organização do espaço, aprendizagem e desenvolvimento das crianças de zero a cinco anos de idade na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural. É líder do grupo de pesquisa Travessias Luso-Brasileiro na Educação da Infância cadastrado no CNPq.

Cristiane dos Santos Farias, Universidade Estadual de Londrina

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2018). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2008). Trabalha como professora de Educação Infantil na SME de Londrina (2011/2020). Trabalha como professora colaboradora nos cursos de licenciatura pela Universidade Estadual de Londrina (2019/2020). Tem experiência como professora pedagoga na SEED-PR (2010/2018). Pesquisadora CNPq - Travessias Luso-Brasileiro na Educação da Infância; Projeto de Extensão: Apropriações teóricas e suas implicações para a Educação Infantil (fase II). Colaboradora do Fórum de Educação Infantil do Paraná (FEIPAR) GT Pé-Vermelho. Possui experiência na área de Educação, atuando principalmente nos temas de Educação Infantil e Política Educacional.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Moreno Pitelli, A., Magalhães, C., & dos Santos Farias, C. (2021). THE IMPLICATIONS OF MANDATORY CURRICULAR INTERNSHIP TO EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHING. Momento - Diálogos Em Educação, 30(03), 220–224. https://doi.org/10.14295/momento.v30i03.13352

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