THE IMPLICATIONS OF MANDATORY CURRICULAR INTERNSHIP TO EARLY CHILDHOOD EDUCATION TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v30i03.13352Keywords:
Supervised Internship. Higher Education. Teacher Formation.Abstract
This article aims at discussing the implications of mandatory curricular internship to early childhood education teaching. It had as starting point the following issue: “How does the mandatory curricular internship of Pedagogy course affect teacher formation while teaching kids from 0 to 5 years old?”. The methodologies used were the qualitative approach by using bibliography and documental research and the evaluation of the Pedagogy internships’ field diaries from State University of Londrina during 2019. The data collected were analyzed based on authors who dedicate themselves to this objetct of study, such as: Ostetto (2000), Pimenta (2006), Mello and Lindner (2012), Nascimento (2018), Magalhães and Folque (2018). The results of this article showed that the different types of activities that were suggested during graduation internship are quite fundamentals to learn how to teach in early childhood education. However, the conditions in which the interns develop such activities, as: relevance, reading activities, internship supervision support, directly impact in the process of learning how to become a teacher.
Keywords: Supervised Internship. Higher Education. Teacher Formation.
Downloads
References
ANFOPE. Manifesto da ANFOPE em defesa da democracia. 2020. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2020/03/1.-Manifesto-ANFOPE-emdefesa-da-educa%C3%A7%C3%A3o-e-da-democracia-01032020.pdf Acesso em 15 de abril de 2020.
BRASIL. Lei 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Disponível em: <http://www.prograd.ufu.br/legislacoes/lei-no-11788-de-25-de-setembro-de-2008-lei-federal-de-estagio. Acesso em: 22 de janeiro de 2021.
CESÁRIO, Marilene Cesário; LUGLE, Andreia Maria Cavaminami; CARVALHO, Ana CZERNISZ Eliane Cleide da Silva; FÁVARO Marta Regina Gimenez. Concepção de Estágio das Licenciaturas da Uel, Londrina, 2013.
DRUMOND, Viviane. O estágio na Educação Infantil: o olhar das estagiárias. In: Reunião Nacional da Anped, 37. Plano Nacional de Educação: tensões e perspectivas para a educação pública brasileira, 2015, Florianópolis. Anais, 2015.
DUARTE, Teresa. A possibilidade da investigação a 3: reflexões sobre triangulação (metodológica). Cies e-working paper, Lisboa, n. 60, 2009.
FACHIN, Odília. Fundamentos de metodologia. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2001.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GAMBOA, Silvio Sanchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2008.
KRAMER, Sônia. As crianças de 0 a 6 anos nas Políticas Educacionais no Brasil: educação infantil e/é fundamental. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 797-818, out. 2006.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LIMA, Telma. Cristiane de; MIOTO, Regina Célia Tamaso; PRÁ, Keli Regina Dal. A documentação no cotidiano da intervenção dos assistentes sociais: algumas considerações acerca do diário de campo. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 7, p. 1-12, 2007.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EDU, 2008, 11ª reimpressão.
LUGLE, A. M. C.; SILVA, A. T. T.; CZERNISZ, E. C. S. . Estágio obrigatório no Curso de Pedagogia: Estudos, reflexão e conhecimento. In: CARVALHO, A. M. F. T.; LUGLE, A. M. C.; LIMA, A. M. S.; CZERNISZ, E. C. S. (Org.). Os Estágios nas Licenciaturas da UEL. 1º ed. Londrina: UEL, 2013, v. 01, p. 27-42.
LUGLE, A.M. C. Seminário de Estágio do Curso de Pedagogia da UEL, 2019. Disponível em: <http://www.baguncei.com.br/2019/11/seminario-de-estagio-na-sedu-2019.html. > Acesso em: 06 de fevereiro de 2021.
MAGALHÃES, Cassiana. Seminário de Estágio do Curso de Pedagogia da UEL, 2019. Disponível em: <http://www.baguncei.com.br/2019/11/seminario-de-estagio-na-sedu-2019.html. >Acesso em: 06 de fevereiro de 2021.
MAGALHÃES, Cassiana; FOLQUE, Maria da Assunção. Aprender a profissão em cooperação: processo de formação docente para a infância. Educação em Análise, Londrina, v. 3, p. 73-92, 2018.
MELLO, Simone Portella Teixeira; LINDNER Luciana Martins Teixeira. As contribuições do estágio na formação docente: observações de alunos e professores. Rio Grande do Sul: UNIPAMPA, 2012.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: 2006.
MORGADO, Tânia Maria Quintino Morgado. Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar. Bragança: Instituto Politécnico de Brangança, 2012.
NASCIMENTO, Mari Clair Moro; BARBOSA, Raquel Lazzari Leite. Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens. Nuances, v. 25, n. 3, p. 225-243, 2014.
NASCIMENTO, Mari Clair Moro. Estágio Curricular: implicações na formação e na atuação para a docência. Tese de Doutorado em Educação, UNESP, 2018.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Andando por creches e pré-escolas públicas: construindo uma proposta de estágio. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. Encontros e encantamentos na Educação Infantil: partilhando experiências de estágio. Campinas: Papirus, 2000.
OSTETTO, L. E.; MAIA, M. N. V. G. Nas veredas do estágio docente: (re)aprender a olhar. Olhar de Professor, v. 22, p. 1-14, 13 dez. 2019.Disponível em:< https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/13935> Acesso em: 20 jul.2021.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes
concepções. Poiésis - revista do Programa de Pós-graduação em Educação-Unisul, Tubarão, v. 3, n. 3/4, p. 5-24, 2005.
TUMA, Magda Madalena. Seminário de Estágio do Curso de Pedagogia da UEL, 2019. Disponível em: http://www.baguncei.com.br/2019/12/blog-baguncei-amostra-de-estagio-sedu.html. Acesso em: 06 de fevereiro de 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Deliberação- DFI IBFRAÇÃO - Câmara De Graduação nº 011/2019. Disponível em: <http://www.uel.br/prograd/documentos/deliberacoes/2019/deliberacao_11_19.pdf.> Acesso em:19 de julho de 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Projeto político-pedagógico. 2005. Disponível em: http://www.uel.br/ceca/pedagogia/pages/arquivos/RESOLUCAO%20CEPE%2046.pdf. Acesso em: 22 de janeiro de 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Resolução CEPE Nº 0166/2008. Disponível em: <http://www.uel.br/prograd/docs_prograd/resolucoes/resolucao_166_08.pdf.> Acesso em: 22 de janeiro de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.