MULTIPLE EDUCATIONAL PERSPECTIVES DURING THE PANDEMIC

A systematic literature review on elementary education in Brazil

Authors

Keywords:

Basic Education, Equity in Education, Public Policies in Education, Literature Review

Abstract

This article aims to identify educational public policies and actions of the government during the pandemic focused on basic education. It is a systematic literature review in accordance with the PRISMA protocol, conducted by searching the following electronic databases in CAPES portal with expanded access: Scopus, Web of Science, Science Direct, and Scielo, covering national publications from 2020 to 2023. The results reveal the absence of a public policy exclusively dedicated to addressing the educational challenges posed by the pandemic; remote learning is a viable alternative in emergencies such as the COVID-19 pandemic and emphasize the importance of social interaction and socialization in students' development. Finally, as a contribution, the study enriches the literature on the topic by highlighting the elements that can influence the management of crisis situations in basic education and underscores the need to develop educational policies with appropriate investments to address social inequalities.

Downloads

Author Biographies

Dayene Mendes Silva Gonçalves, Federal University of Viçosa

Doctoral student in Administration at the Federal University of Viçosa, Master in Management and Strategy from the Federal Rural University of Rio de Janeiro, and Bachelor in Information Systems from the Doctum Institute. IT Technician at the Federal Institute of Science and Technology of Southeast Minas Gerais. Contact email: dayene.goncalves@ufv.br

Evangelina de Mello Bastos, Federal University of Viçosa

Doctoral student in Administration at the Federal University of Viçosa, Master in Administration from the Federal University of Rio Grande do Norte. Participant in the Educational Policies and Development Research Group (UFV) at CNPq. Contact email: evangelina.bastos@ufv.br

Josiel Lopes Valadares, Federal University of Viçosa

Associate Professor in the Department of Administration and Accounting and in the Postgraduate Program in Administration at the Federal University of Viçosa (UFV). Coordinates a Study Group on Transparency, Accountability, and Corruption. Holds a Ph.D. (UFLA), Master's (UFV), and Bachelor's (UFV) degrees in Administration. Contact email: josiel.valadares@ufv.br

References

ALVES, Thiago. et al. Implicações da pandemia da COVID-19 para o financiamento da educação básica. Revista de administração pública (Rio de Janeiro), v. 54, n. 4, p. 979–993, 2020.

BBC. “Coronavirus: greatest test since world war two, says UN chief”. BBC News [1/04/2020]. Disponível em: https://www.bbc.com/news/world-52114829 Acesso em 10/05/2023.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 1996.

BRASIL. Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 27, p. 1, 7 fev. 2020.

CARVALHO, Cosmerina de Souza de; CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Lívia Andrade. A educação como direito fundamental do/a estudante na pandemia da COVID 19: o ensino remoto e a realidade de escolas públicas de um município do interior baiano. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 3, p. 1124-1142, 2021.

CAVALCANTI, Cacilda Rodrigues; GONÇALVES FILHO, Antônio; FARAGE, Eblin Joseph. Políticas Públicas e Pandemia: regressão social, financiamento e implicações para a educação pública e para a saúde. Revista de Políticas Públicas, v. 26, n. Especial, p. 564–583, 2022.

GRACINO, Eliza Ribas. et al. A pandemia e a educação na escola pública. Revista HISTEDBR on-line, v. 21, 2021.

RICHTER, Ana Patrícia Henzel; CERUTTI, Elisabete. A Base Nacional Comum Curricular e as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação: Ampliando o olhar sobre as (con)divergências. Dialogia (São Paulo), n. 41, p.21737, 2022.

HUSSEIN, Mahmood H. et al. Measuring instructors continued intention to reuse Google Classroom in Iraq: a mixed-method study during COVID-19. Interactive Technology and Smart Education, v. 18, n. 3, p. 380-402, 2021.

LOPES NETA, Natercia de Andrade; FIGUEIRA, Ana Paula Mendes Correia Couceiro. A violência simbólica contra os alunos em vulnerabilidade social durante a pandemia. Tópicos educacionais, v. 27, n. 1, p. 22–33, 2021.

MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos históricos (Rio de Janeiro, Brazil), v. 34, n. 73, p. 262–280, 2021.

MESQUITA, Natalia Lucas; DE MORAIS JÚNIOR, Joscemar Teixeira. Ensino Remoto Emergencial na Rede Básica de Ensino do Estado de Mato Grosso: Conceitos, Práticas e Perspectivas. Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso), v. 38, p. 33–43, 2023.

MOREIRA, Antônio Domingos; DE SOUZA SOARES, Jamile. Educação do campo e educação a distância em tempos de COVID-19: O contexto do estado da Bahia. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, v. 14, n. 1, p. 57-69, 2021.

PAGE, Matthew J. et al. A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Rev Panam Salud Publica; 46, dic. 2022, 2022.

PASCUCI, Lucilaine Maria; FISHLOW, Albert. Higher Education in Brazil: Retrospective, current challenges and looking ahead. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, p. e0233775, 2023.

PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo; COITÉ, Simone Leal Souza. Política curricular e Educação do Campo: discussões e práticas de gestão educacional em tempos de pandemia. Revista da FAEEBA, v. 30, n. 61, p. 267–282, 2021.

PORTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. et al. Interfaces da Covid-19 na Educação: Elementos e Apontamentos Iniciais No Tocantins. Revista Observatório, v. 6, n. 2, p. a11pt, 2020.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. 6º Relatório Bimestral. Execução orçamentária do Ministério da Educação. Consolidado do exercício de 2020. 2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/02/6%C2%B0-Relatorio-Bimestral-da-Execucao-Orcamentaria-do-MEC.pdf. Acesso em: 20 dez. 2023.

SANTOS, Jairo Campos dos; OLIVEIRA, Luiza Alves de. Percepções sobre as ações das redes públicas de ensino durante a pandemia. Educação & Formação (Fortaleza), v. 6, n. 3, 2021.

DOS SANTOS, Eva Teixeira. et al. Covid 19 e Os Impactos na Educação: Percepções sobre Brasil e Cuba. Hygeia (Uberlândia), p. 450–460, 2020.

SOUZA, Marilene Proença Rebello. Psicologia Escolar, políticas educacionais e os impactos da pandemia de Covid-19. Obutchénie (Online), p. 40–53, 2022.

Published

2025-03-25

How to Cite

Mendes Silva Gonçalves, D., de Mello Bastos, E., & Lopes Valadares, J. (2025). MULTIPLE EDUCATIONAL PERSPECTIVES DURING THE PANDEMIC: A systematic literature review on elementary education in Brazil. Momento - Diálogos Em Educação, 34(1). Retrieved from https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16620