DISTANCE EDUCATION

a possible contribution to cooperative education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i02.13804

Keywords:

Cooperativism. Distance Education. Formation. Education.

Abstract

This article presents a reflection on the possible contributions of Distance Education in the framework of pedagogical practices developed in cooperative organizations. The discussion starts from the need to think about the education (formation and training) of associates from a movement of liberation of the subject, through critical consciousness, based on the principles and values of cooperativism. From this, we discussed the importance of Distance Education actions as a way to strengthen values and principles of cooperativism and the participation of co-operatives in the discussions of cooperatives, contributing so that organizations do not become just instruments of reproduction of the individualism in the capitalist perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jian Carlos Frare, Universidade Federal do Rio Grande do Sul


Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM; Pós-graduando em Cooeprativismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Email: frare.jian@gmail.com

Jonas José Seminotti, Professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS; Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Email: jonas.seminotti@ufrgs.br.

References

AMADO, J. A investigação em educação e seus paradigmas. In. Amado, J. (Org.). Manual de investigação qualitativa em educação. 2. ed. Coimbra, Universidade de Coimbra, 2014. p. 19-70.

ANTUNES, R.; PINTO, G. A. A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo, Cortez, 2017.

BELLONI, M. L. Educação a distância e inovação tecnológica. Revista Trabalho Educação e Saúde, v. 3, n. 1, 2005, p. 187-198.

______. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Revista Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 78, abril, 2002, p. 117-142.

COLL, C.; MONEREO, C. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In. COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre, Artmed, 2010, p. 15 – 46.

FERREIRA, P. R.; SOUZA, D. N. de. Educação cooperativista: aprofundando o conceito. Cooperativismo & Desarrollo, n. 2, v. 27, 2019, pp. 1-32.

FRANTZ, W. Educação e cooperação: práticas que se relacionam. Sociologias, Porto Alegre, nº 6, vº 3, jul/dez, 2001, p. 242-264.

FRANTZ, W; SCHÖNARDIE, P. A. Educação em práticas cooperativas. Revista Educação Popular, Uberlândia, n.2, v. 15, jul./dez. 2016, p. 19-34.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 66º ed. Paz e Terra. São Paulo, 2018.

GOHN, M da G. Movimentos sociais e educação. São Paulo, Cortez, 1992.

______. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.14, n. 50, jan./mar. 2006, p. 27-38.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, Editora Papirus, 2012.

LAIDLAW. A. F. Las cooperativas en el año 2000. Revista de Idelcoop, v. 8, n. 28/29, 1981.

LAPA, A. B.; BELLONI, M, L. Educação a distância como mídia-educação. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 3, n. 1. jan. abr., 2012, p. 175-196.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 12º ed. São Paulo, Cortez, 2010.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2º ed. São Paulo, Boitempo, 2008.

NETO, A. S. Didática e design instrucional. Curitiba, IESDE Brasil S.A. 2009.

OLIVEIRA, M. A. Tópicos sobre dialética. Porto Alegre, DIPUCRS, 1997.

PIMENTEL, N. A modalidade a distância no Brasil: aspectos conceituais, políticos e tecnológicos. In. PEREIRA, M. de F. R.; MORAES, R. de A.; TERUYA, T. K. (Orgs) Educação a distância (EaD): reflexões críticas e práticas. Uberlândia, Navegando Publicações, 2017.

PINHO, B. D. O cooperativismo no Brasil: da vertente pioneira à vertente solidária. São Paulo, Saraiva, 2004.

PINHO, B. P. A educação cooperativa nos anos 2000: valorizando a cidadania brasileira. In. José Odelso Schneider (Org.). Educação cooperativa e suas práticas. Brasília, Sescoop. 2003.

SINGER, P. Introdução à economia solidária. São Paulo, Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.

SCHNEIDER, J. O. (Coord.). Educação e capacitação cooperativa: os desafios no seu desempenho. São Leopoldo, Ed. UNISINOS, 2010.

SCHNEIDER, J. O.; HENDGES, M. Educação e capacitação cooperativa: sua importância e aplicação. Economia Solidária e Ação Cooperativa, v, 1. n, 1, p. 33-48, Jul/Dez, 2006.

SCHNEIDER, J. O. Pressupostos da educação cooperativa: a visão de sistematizadores da doutrina do cooperativismo. In. José Odelso Schneider (Org.). Educação cooperativa e suas práticas. Brasília, Sescoop. 2003.

SCHNEIDER, J. O. Democracia, participação e autonomia cooperativa. Brasília, Unisinos, 1999.

Published

2022-07-28

How to Cite

Frare, J. C., & Seminotti, J. J. (2022). DISTANCE EDUCATION: a possible contribution to cooperative education. Momento - Diálogos Em Educação, 31(02), 646–670. https://doi.org/10.14295/momento.v31i02.13804