Professional integration and initial teaching practices:
some questions
DOI:
https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.18680Keywords:
Teacher training, Teaching (Basic Education), Work Insertion, Multicultural education, School environmentAbstract
This article presents some theoretical points that justify the choice of the subject of an ongoing research project, which deals with how graduates of Pedagogy courses, who work in the early years of primary education in public schools, experience their entry into teaching and what elements characterize their preparation for entering the profession in regions of high vulnerability. The propositions presented in the text aim to problematize the extent to which novice teachers correlate the relationships between the community and the school, as well as the official curriculum and its subjects, and how this unfolds in their teaching foundations and practices, based on a critical analysis of the place in which the school - and its tensions - is located, the place where they develop their work, constitute their professional identity and drive their professional development. This proposed discussion seeks to contribute to the field of teacher training, to studies on novice teachers and to the educational processes of public schools, with the aim of questioning the plurality that is intertwined with living in cities or in the countryside and its respective impact on those preparing to develop initial teaching practices.
Downloads
References
ANDRADE, Luciana Teixeira; SILVEIRA, Leonardo Souza. Efeito-território Explorações em torno de um conceito sociológico. Civitas, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 381-402, maio-ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/civitas/a/JvcZT5bSCHns49P4QDhnHxf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2021.
ANDRÉ, Marli. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230095, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v23/1809-449X-rbedu-23-e230095.pdf. Acesso em: 20 jan. 2021.
BARCELLOS SILVA, Jorge Luiz. A necessidade dos estudos geográficos da escola pública e dos processos de ensino e aprendizagem: um exemplo na região metropolitana de São Paulo. Boletim de Geografia, v. 35, n. 3, p. 135-151, 8 set. 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/BolGeogr/article/view/32053/pdf. Acesso em: 03 mar. 2019.
CANDAU, Vera Maria. Didática, Cotidiano Escolar e Interculturalidade: articulações. In: LONGAREZI, Andréa Maturano, MELO, Geovana Ferreira e XIMENES, Priscilla de Andrade Silva (orgs.). Didática, epistemologia da práxis e tendências pedagógicas, v. 1. Jundiaí-SP: Paco Editorial, 2023.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa v. 46, n. 161, p.802-820, jul./set. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/GKr96xZ95tpC6shxGzhRDrG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 fev. 2024.
CARDOSO, Lilian Auxiliadora Maciel; SANTOS, Paula Peclat de Oliveira dos; COSTA, Neuza Maria Ribeiro da. A pedagogia em foco: estudo bibliográfico sobre formação inicial, desenvolvimento profissional e professores iniciantes. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 3, p. 52-67, 2014. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/838/356. Acesso em: 14 out. 2022.
COSTA, Josilene Silva da; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato de. A iniciação na docência: analisando experiências de alunos professores das licenciaturas. Olhar de Professor, Ponta Grossa, 10(2): 23-46, 2007. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/viewFile/1486/1131. Acesso em: 15 out. 2016.
CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. e4149114, 2020. DOI: 10.14244/198271994149. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149. Acesso em: 6 jan. 2025.
CUNHA, Maria Isabel da; ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. A Problemática dos Professores Iniciantes: Tendência e Prática Investigativa no Espaço Universitário. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 189-197, set./dez. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/6999. Acesso em: 06 jan. 2024.
CUNHA, Maria Isabel da; BRACCINI, Marja Leão; FELDKERCHER, Nadiane. Inserção Profissional, Políticas e Práticas sobre a iniciação à docência: avaliando a produção dos congressos internacionais sobre o professorado principiante. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 20, n. 1, p. 73-86, mar. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.590/S1414-40772015000100006. Acesso em: 14 out. 2022.
CURADO SILVA, Katia Augusta Pinheiro Cordeiro. Professores em Início de Carreira: as dificuldades e descobertas do trabalho docente no cotidiano das escolas. In: CURADO SILVA, K. A. P. C.; CRUZ, S. P. da S.. O Professor Iniciante: sentidos e significados do trabalho docente. Jundiaí, SP: Paco, 2017.
ÉRNICA, Maurício; BATISTA, Antonio Augusto Gomes Batista. A Escola, a metrópole e a vizinhança vulnerável. Cadernos de Pesquisa, v.42 n.146, p.640-666, maio/ago. 2012. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/issue/view/3/showToc. Acesso em: 15 set. 2018.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Prefácio. In: ALGEBAILE, Eveline. Escola pública e pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Rio de Janeiro: Lamparina. 2009, p. 17-24.
GIROTTO, Eduardo Donizeti; PAVESI de Oliveira, João Victor. Escola, território e desigualdade: Ampliando perspectivas teóricas e agendas de pesquisa. Revista da ANPEGE, 17(32), p. 49–64, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5418/ra2021.v17i32.13053. Acesso em: 01 out. 2023.
GRACIA, Lúcia Ferreira. Desenvolvimento Profissional e Carreira Docente: diálogos sobre professores iniciantes. Acta Scientiarum Education, vol. 39, núm.1, 2017, pp. 79-89. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/29143. Acesso em: 13 jun. 2023.
JACINTHO DE SOUZA, Robinson.; SILVESTRE, Magali Aparecida. Consciência Crítica e Contexto Educacional Brasileiro em diálogo com Freire e Vigotski. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 16, n. 35, p. e752, 2024. DOI: 10.31639/rbpfp.v16.i35.e752. Disponível em: https://mail.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/e752. Acesso em: 10 dez. 2024.
KAZTMAN, Ruben. Seducidos y abandonados: el aislamiento social de los pobres urbanos. Revista de la CEPAL, Santiago do Chile, n.75, p.171-189, dec.2001. Disponível em: http://www.eclac.cl/publicaciones/xml/6/19326/Katzman.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.
KAZTMAN, Ruben. Notas sobre la medición de la vulnerabilidad social. México: BID-Birf-Cepal, 2000. Borrador para discusión, 5. Taller regional, la medición de la pobreza, métodos e aplicaciones. Disponível em: www.eclac.cl/deype/noticias/proyectos. Acesso em 07 nov.2013.
LESTER, Luis Ajagan; SÁEZ, Gonzalo.; MUÑOZ, Carlos.; RODRÍGUEZ, Guillermo.; CÓRDOVA, Rodrigo Cea. Docentes Nóveles y los processos de recontextualización em contextos de vulnerabilidade. Cadernos de Pesquisa. v. 44, n.154, p. 960-980 out./dez. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053140992. Acesso em: 20 nov. 2021.
PAPI, Silmara de Oliveira Gomes; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. As pesquisas sobre professores iniciantes: algumas aproximações. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 03, p. 39-56, dez. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300003. Acesso em: 13 jun. 2023.
PEREIRA, Marcelo Garrido. Las inscripciones de las finalidades educativas. EducAtiva, Goiânia, v. 24, p. 1-35, 2021. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/8682. Acesso em: 18 ago. 2021.
RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz; KOSLINSKI, Mariane; ALVES, Fatima; LASMAR, Cristiane. (Org.) Desigualdades urbanas, desigualdades escolares. Rio de Janeiro: Letra Capital: Observatório das Metrópoles: UPPUR/UFRJ, 2010. Disponível em: https://observatoriodasmetropoles.net.br/arquivos/biblioteca/abook_file/desigualdades_escolares.pdf. Acesso em: 10 jan. 2025.
RIBEIRO, Vanda Mendes; VÓVIO, Claudia Lemos. Desigualdade escolar e vulnerabilidade social no território. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial, n. 2, p. 71-87, set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/nspe.2/0104-4060-er-02-00071.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.
SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do regime militar. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 28, n. 76, p. 291-312, set./dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v28n76/a02v2876.pdf. Acesso em: 4 jul. 2013.
SANTOS, Douglas. A geograficidade da escola e o ensino de geografia. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 10, n. 1, 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tamoios/article/view/11626. Acesso em: 10 fev. 2020.
SILVA, Ricardo Toledo; PORTO, Monica Ferreira do Amaral. Gestão urbana e gestão das águas: caminhos da integração. Revista Estudos Avançados, São Paulo, v. 17, n. 47, p. 129-145, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40142003000100007. Acesso em: 25 jul. 2023.
SILVA, Jorge Luiz Barcellos da. O Brasil desde Guarulhos: notas sobre a geografia de uma rede escolar municipal e a configuração de um formato de escola e do exercício da docência. Revista Territorial, Goiás – GO. v.13, n.2, jul./dez. 2024, p. 96-122. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/territorial/article/view/16013. Acesso em: 06 jan. 2024.
AUTOR 1 E AUTOR 2
VALCÁRCEL, Ortega José. Los horizontes de la Geografía. Teoría de la Geografía, Barcelona: Ariel Geografía, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.