CONTINUING EDUCATION FOR TEACHERS UNDER A NEW FORMATIVE PARADIGM IN STATE LITERACY PROGRAMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/momento.v34i1.18268

Keywords:

continuing education, Third Sector, public education

Abstract

This article aims to identify and characterize the role of Private Hegemony Apparatuses (PHA) in the state education network of Goiás, emphasizing the AlfaMais Goiás Literacy Program, with a focus on its impact on the continuing education of teachers. The new formative paradigm refers to changes in professional training practices that result from these dynamics. With a qualitative approach and using documentary research from the perspective of historical and dialectical materialism, the study follows a methodology that includes the analysis of the State Program AlfaMais Goiás in the context of the Cooperation Agreement with the Private Hegemony Apparatus, the Bem Comum Association (ABC), and its institutional partners. The presence of these PHAs in public state networks through the Regime of Collaboration is justified by the pursuit of improvements in education quality, with managerial efficiency and the guarantee of literacy for all students by the 2nd Year of Elementary School. The results show that the PHA, Bem Comum Association (ABC), has played a hegemonic role in defining literacy policies not only in the state of Goiás but throughout the country. The research reveals that the privatization of education has advanced into basic education, significantly impacting the professional trajectory of teachers. Business principles have been adapted to manage education networks and influence formative processes, leading to a new paradigm that prioritizes short-term training focused on the execution of the Program itself, valuing meritocracy rather than the relationship between training and teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danyela Medeiros, Universidade de Brasília

Mestra em Educação pela Universidade de Brasília. Professora dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental
da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

Shirleide Pereira da Silva Cruz, Universidade de Brasília

Doutora em Educação, Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília no
Departamento de Políticas e Gestão da educação-PGE/UnB.Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre formação e atuação de professores/pedagogos-GEPFAPe-UnB e do Centro de Estudos em Educação e Linguagem-UFPE.

References

ABRUCIO, Fernando Luiz; RAMOS, Mozart Neves (Org.). Regime de colaboração e associativismo territorial: arranjos de desenvolvimento da educação. São Paulo: Fundação Santillana / Editora Moderna, 2012.

ASSOCIAÇÃO BEM COMUM. Apresentação. 2024. Disponível em: https://www.associacaobemcomum.org. Acesso em: 20 out. 2024.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília (DF), 1988.

CURADO SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro. Epistemologia da Práxis na Formação de Professores: Perspectiva Crítico-emancipadora. Campinas: Editora Mercado das Letras, 2019.

Goiás, Secretaria de Educação. Guia de Orientações do(a) professor(a), do Leitura, Escrita e Interpretação na Alfabetização (LEIA).Seduc, AlfaMais, Undime. Goiânia, 2024.

GOIÁS. Lei nº 21.073, de 9 de agosto de 2021. Cria o incentivo à alfabetização, destinado a premiar as escolas públicas da rede estadual e municipal de ensino, Goiânia: Governo do Estado de Goiás, 2021.

GOIÁS.Termo Aditivo ao Acordo de Cooperação n° 101/2021. Celebrado entre o Estado de Goiás por meio da Secretaria de Estado da Educação e o Instituto Lemann, Instituto Natura e Associação Bem Comum. Goiânia: Governo do Estado de Goiás, 2021.

HYPOLITO, Álvaro Moreira; DOS SANTOS VIEIRA, Jarbas; LEITE, Maria Cecília Lorea. Currículo, gestão e trabalho docente. Revista e-curriculum, v. 8, n. 2, 2012.

SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE GOIÁS. Guia de Orientações do(a) Professor(a) do Leitura, Escrita e Interpretação na Alfabetização (LEIA), do primeiro ano do Ensino Fundamental. Goiânia: Secretaria Estadual de Educação de Goiás, 2023.

SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE GOIÁS. Projeto de curso do programa AlfaMais Goiás: Alfabetização como direito das crianças goianas. Goiânia: Secretaria Estadual de Educação de Goiás, 2023.

SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE GOIÁS. Template SAEGO e Fluência. Goiânia: Secretaria Estadual de Educação de Goiás, 2023.

SILVA, Fabrícia Estevão da. Adoção de sistema privado de ensino por escolas da rede pública do Distrito Federal. 2021

Published

2025-03-25

How to Cite

Medeiros, D., & Pereira da Silva Cruz, S. (2025). CONTINUING EDUCATION FOR TEACHERS UNDER A NEW FORMATIVE PARADIGM IN STATE LITERACY PROGRAMS. Momento - Diálogos Em Educação, 34(1). https://doi.org/10.63595/momento.v34i1.18268

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.