SENSIBILITY AND TEACHER (TRANS)FORMATION

interwoven threads in a single weave

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17346

Keywords:

Sensibility, Teacher education, Humanization, Spirituality

Abstract

This article is a tapestry that emerged from a research exercise where teacher education was designed by intertwining practice and theory. We share some reflections on the essential foundations for crafting a teacher education proposal where feeling-thinking-acting is intertwined in dialogue with various authors who share a common conception of the integral human being and believe in sensitization as a form of humanization in/of education. By weaving together the threads found throughout the research, the possibility of teacher education committed to personal and professional (trans)formation became apparent, suggesting that a sensitive education is achievable. However, it requires those who dedicate themselves to it to also recognize themselves as sensitive human beings in a constant process of becoming more.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandrelena da Silva Monteiro Monteiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora adjunta na Universidade Federal de Juiz de Fora.  Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Membro da Associação Brasileira de Logoterapia e Análise Existencial. Líder do Grupo Acolhe: Estudos e Pesquisa em Educação, Desenvolvimento e Integralidade Humana. 

Link Currículo lattes:  http://lattes.cnpq.br/6839916101962610 

 

Sarah Rocha Menezes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Especialista em Ensino de Artes e Musicalidade e pedagoga formada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Auxiliar de coordenação e docência na Maple Bear Canadian School, em Piracicaba

 

Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4064643281951393 

References

AQUINO, Thiago A. Avellar et al. Logoterapia e educação: fundamentos e prática. São Paulo: Paulus, 2010

AQUINO, Thiago Antonio Avellar de. Educação para o sentido da vida. Logos & Existência: Revista da Associação Brasileira de Logoterapia e Análise Existencial 1 (2), 160-172, 2012.

ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. 2, ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BOFF, Leonardo. Saber cuidar: Ética do humano – compaixão pela terra/Leonardo Boff. 16. Ed. Petrópolis, RJ : Vozes, 1999.

CAPRA, Fritjof. O Ponto de Mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. ed.31. São Paulo, Cultrix, 1982.

DITTRICH, Maria Glória; MELLER, Vanderléa. A experiência estética na docência: humanescer para a justiça social. Revista Polyphonía, [S. l.], v. 32, n. 1, p. 66–85, 2021. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/67391 Acesso em 25 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/rp.v32i1.67391

DITTRICH, Maria Glória; RAMOS, Flávio. Um olhar transdisciplinar sobre a formação universitária: desafios para humanescer na saúde. Revista Plurais –Virtual, Anápolis -Go, Vol.7, n. 1 - Jan./Jun. 2017 - p. 114-130. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistapluraisvirtual/article/view/7554 Acesso em 25 maio 2024.

DUARTE JR, João Francisco. O Sentido dos sentidos: a Educação (do) Sensível. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas, 2000.

ESTEVE, José M. Mudanças Sociais e função docente. In: NÓVOA, Antonio (org.) Profissão Professor. Lisboa, Porto Editora, 1995.

ESTEVE, José M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, SP, EDUSC, 1999.

FRANKL, Viktor Emil. A presença ignorada de Deus. 18 Ed. Trad. Walter O. Sclupp e Helga H. Reinhold. São Leopoldo, RS: Sinodal; Petrópolis, RJ: Vozes, 2017

FRANKL, Viktor Emil. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. Petrópolis: Vozes, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

GATTI, Bernadete Angelina. ESPOSITO, Yara; SILVA, Rose Neubauer. Características de professores (as) de primeiro grau no Brasil: perfil e expectativas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 15, n. 48, p. 248-260, ago. 1994. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000913950 Acesso em: 25 maio 2024.

GATTI, Bernadete Angelina. Questões: professores, escolas e contemporaneidade. In: ANDRÉ, Marli (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. – Campinas, SP: Papirus, 2016. p. 35-48.

GATTI, Bernardete Angelina, BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri. Professores do Brasil: novos cenários de formação. – Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf Acesso em: 25 maio 2024.

LE BRETON, David. Antropologia dos sentidos. David Le Breton; Tradução de Francisco Morás. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

LEITE, Maria Isabel.; OSTETTO, Luciana Esmeralda. (org). Arte, Infância e formação de professores: autoria e transgressão. 7ed Campinas, SP: Papirus, 2012, p.11-24.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, 2017, 47.166: 1106-1133. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

NÓVOA, António. Os professores e suas histórias de vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de Professores. Colecção Ciências da Educação, v. 4. Porto: Porto Editora, 1992.

PEREIRA, Raquel Rinco Dutra. Resiliência nos modos de ser e estar de estudantes de Cursos de Licenciatura da Universidade Federal de Juiz de Fora. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2021. Diponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/12822 Acesso em: 25 maio 2024.

PERISSÉ, Gabriel. Estética & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

VARES, Sidnei Ferreira de. POLLI, José Renato. O Dualismo e a Concepção de Homem em René Descartes. Análise - Ano VI - Nº 11. p. 51-59. Fevereiro/2005. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/Revistanalise/article/view/419 Acesso em 25 maio 2024.

Published

2024-12-16

How to Cite

Monteiro, S. da S. M., & Rocha Menezes, S. (2024). SENSIBILITY AND TEACHER (TRANS)FORMATION: interwoven threads in a single weave. Momento - Diálogos Em Educação, 33(3), 231–250. https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17346

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.