UMA EDUCAÇÃO SENSÍVEL A PARTIR DA CURRICULARIZAÇÃO DA EXTENSÃO

REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO COM O PRODUTO EDUCACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO PROFISSONAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17019

Keywords:

Currículo, Diálogo, Práxis, Extensão transformadora

Abstract

Based on the final results of a master's degree research carried out in 2023, which investigated the process of planning and implementing the curricularization of university extension at Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul), this article presents possible paths to a more humane educational process, through a transformative extension concept, built on dialogues with author Paulo Freire, in an attempt to approximate what is said to what is done, thus enhancing relationships and pedagogical practice. The objective of the article is to present reflections on the relationship between the curricularization of university extension and the educational products of professional postgraduate programs, with a specific focus on the Postgraduate Program in Education (PPGEdu) at IFSul as a future perspective. By recognizing the importance of the curricularization of the university extension from a transformative perspective, the creation and production of new meanings of research are discussed regarding the educational products. It is noteworthy that the expansion of the policy of curricularization of the university extension beyond undergraduate courses, reaching all the education levels provided by IFSul and characterizing the verticalization of the policy, was one of the findings of the master's research. It is understood that the curricularization of the university extension, from a transformative perspective, may promote an educational process that stimulates the education of more sensitive human beings, by contributing with small moves that will meet the collective utopia of a more egalitarian world, grounded on the praxis announced by Paulo Freire.

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Author Biographies

Rafael Pereira, IFSul

Licenciatura em Educação Física pela Atlântico Sul. Mestre em Educação e Tecnologia pelo Instituto Federal Sul-rio-grandense - Campus Pelotas. Técnico Administrativo no Instituto Federal Sul-rio-grandense. Membro do Utopia - grupo de pesquisa, estudos, reflexões e diálogos sobre educação.

Fabiana Celente Montiel, IFSUL

Licenciatura em Educação Física, Mestrado em Ciências e Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas. Docente efetiva do Instituto Federal Sul-rio-grandense - Campus Pelotas. Líder do Utopia - grupo de pesquisa, estudos, reflexões e diálogos sobre educação.

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Published

2024-12-16

How to Cite

Pereira, R., & Montiel, F. C. (2024). UMA EDUCAÇÃO SENSÍVEL A PARTIR DA CURRICULARIZAÇÃO DA EXTENSÃO: REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO COM O PRODUTO EDUCACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO PROFISSONAIS. Momento - Diálogos Em Educação, 33(3), 68–83. https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17019