Narratives of quota students from the UFRGS Literature Degree Course
a portrait of evasion and permanence and practices of in/exclusion
DOI:
https://doi.org/10.63595/momento.v34i1.16543Keywords:
Garduation, Affirmative actions, Evasion and permanenceAbstract
This paper aims to analyse the narratives of quota students in the Literature Degree Course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), regarding the processes of evasion and permanence and the practices of in/exclusion which are present in the academic context. The empirical field implicates the study of narratives resulting from interviews with five students who entered the Literature Degree Course through affirmative actions. The interviewed quota students were present in the group of graduates and in the performance control group in 2023. Foucauldian Studies are used as theoretical reference, with the analytical-methodological concept of discourse, in its power/knowledge relations, which are unfold into technologies of governance. Throughout the reports of quota students, three characteristics guide the academic life of these students: the understanding of self-responsibility, a sense of belonging to the Course and Educational Institution and the perception of the curriculum as a fundamental element to make sense of the progress of the course.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo Parasitário: e outros temas contemporâneos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2010.
BROWN, Wendy. Edgework: Critical Essays on Knowledge and Politics. Princeton: Princeton University Press, 2005. (tradução livre).
BROWN, Wendy. American Nightmare: Neoliberalism, Neoconservatism and Democratization. In: PoliticalTheory, Berkeley, vol. 34, n. 6, p. 690-714, dez. 2006. (tradução livre).
BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. 1 ed. São Paulo: Editora Filosófica Politeia, 2019.
CARVALHO, Alexandre Filordi. Foucault e a crítica à institucionalização da Educação: implicações para as artes de governo. In: Pro-Posições, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 103–120, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8642455. Acesso em: 11 out. 2022
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
FABRIS, Eli. LOPES, Maura Corsini. Inclusão e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática de liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2004, p. 264-287.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 16.ed. São Paulo: Loyola, 2008.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fonte, 2008.
FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População: curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michel. Poder e saber. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos IV: Estratégia, poder-saber. 3ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2015, p. 223-240.
FOUCAULT, Michel. Poderes e estratégias. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos IV: Estratégia, poder-saber. 3ª ed. Rio de Janeiro: Ed. Forense Universitária, 2015, p. 241-252.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In GERALDI, C.M.G., RIOLFI, C.R.; GARCIA, M. F. Escola viva: elementos para a construção de uma educação de qualidade social. Campinas- SP: Mercado das Letras, 2004. p.113-151.
LARROSA, Jorge. Literatura, experiência e formação: uma entrevista com Jorge Larrosa. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos Investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2007. p. 129-156.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011, p. 35-86.
LAVAL, Christian A Escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.
LOCKMANN, Kamila. As práticas de inclusão por circulação: formas de governar a população no espaço aberto. Cadernos de Educação - Dossiê, pp.19-36, 2016.
LOCKMANN, Kamila. As reconfigurações do imperativo da inclusão no contexto de uma governamentalidade neoliberal conservadora. Pedagogía y Saberes, v. 52, p. 67–75, 2020.
LOPES, Maura Corcini, LOCKMANN, Kamila e HATTGE, Morgana Domênica. Políticas de estado e Inclusão. In: Pedagogía y Saberes, n. 38, 2013, p. 41-50.
LOPES, Maura Corcini. Políticas de inclusão e governamentalidade. In: Educação & Realidade, v. 34, n. 2, mai-ago, 2009. p. 153-169. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8297Acesso em 06 juno 2021
MACHADO, Roseli Belmonte. A inclusão como rede: uma análise de práticas de professores de Educação Física na Contemporaneidade. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFGRS, 2016.
SANDEL, Michael. A tirania do mérito. Civilização brasileira, 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade. Uma introdução às teorias do currículo. 3.ed. Belo Horizonte : Autêntica, 2010.
VEIGA-NETO, Alfredo. De Geometrias, Currículo e Diferenças. In: Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, ago 2002, p. 163-186.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e Governamentalidade. In: Educ. Soc., vol. 28, n. 100 – Especial, out 2007, Campinas, SP, p. 947-963. Disponível em Acesso em 09 de fevereiro de 2023
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidades, neoliberalismo e educação. In: BRANCO, Guilherme Castelo e VEIGA-
NETO, Alfredo. Foucault: filosofia & política. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, pp. 37-52.
VEIGA-NETO, Alfredo; RECH, Tatiana Luiza. Esquecer Foucault? In: Pro-posições, v. 25, 2014, p. 67-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.