BIOETHICS IN BIOLOGY TEACHING

teaching meaning about this emerging perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.15835

Keywords:

Human Formation, Meanings, Objective Contents

Abstract

The objective of this article is to unveil the teaching meanings about Bioethics and its teaching, which includes knowing about the teacher's knowledge about the concept of Bioethics and its relationship with the themes of Bioethics in its pedagogical activity. The research participant was a biology teacher in public high school in Caxias-MA. The instrument used was the interview and for the analysis of the data, the Discursive Textual Analysis. The results of the investigation indicated that the teacher means the relationship between Bioethics and social reality, the importance of Bioethics for professional training and Bioethics and pedagogical activity in the field of biology. It is possible to affirm that through the meanings presented by the participant, it is demonstrated that the themes of Bioethics are objective contents and can contribute to human formation.

Downloads

Author Biographies

Alisson Carlos Avelino Santos, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí. Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Maranhão. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Histórico Críticas em Educação e Formação Humana – NEPSH da Universidade Federal do Piauí. E-mail de contato: acavesan@gmail.com.   

Eliana De Sousa Alencar Marques, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí. Professora associada da Universidade Federal do Piauí. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Histórico Críticas em Educação e Formação Humana – NEPSH da Universidade Federal do Piauí. E-mail de contato: esalencar123@ufpi.edu.br.  

References

BARTH, Wilmar Luiz. Engenharia genética e bioética. Teocomunicação, v. 35, n. 149, 2005. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/teo/article/view/1694/1227. Acesso em: 10 mai. 2023.

CELY, Gilberto. Una mirada bioética desde las ciências - El Horizonte Bioético de las Ciencias. 5. ed. Bogotá: Centro Editorial Javeriana (CEJA), 2002.

CLOTET, Joaquím. Porque bioética? Revista bioética, v. 1, n. 1, 2009.

COSTA, Paula Cavion; FERRARINI, Júlia Piccini; GUZZO, Guilherme Brambatti. O Exercício do pensamento crítico em temas relacionados à bioética: um estudo de caso. Revista Ciências & Ideias, v. 12, n. 4, p. 69 – 81, 2021. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/1730/1321. Acesso em: 10 mai. 2023.

DA SILVA, Paulo Fraga. Educação em bioética: desafios na formação de professores. Revista Bioética, v. 19, n. 1, p. 231 – 245, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3615/361533255015.pdf. Acesso em: 10 mai. 2023.

DA SILVA, Paulo Fraga. Ensino de Bioética no Ensino Médio – reflexões e desafios para a formação de professores de Ciências e Biologia. Revista Brasileira de Bioética, v. 6, n. 4, p. 98 – 114, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbb/article/view/7846. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/rbb.v6i1-4.7846

DA SILVA, Paulo Fraga; KRASILCHIK, Myriam. Bioética e ensino de ciências: o tratamento de temas controversos dificuldades apresentadas por futuros professores de Ciências e Biologia. Ciência e educação, v. 29, n. 2, p. 379 – 392, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/P7ZTfRbMwnMXRhMxjkHtWzk/. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200010

DE BESSA, Chera Rosane Leles et al. Interdisciplinaridade no ensino médio integrado: considerações para uma formação omnilateral. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, n. 19, p. 01 – 16, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/9496. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.9496

DINIZ, Susana Nogueira et al. Perspectivas de Abordagem da Bioética na Educação Básica. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 19, n. 2, p. 227 – 232, 2018. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/6041. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2018v19n2p227-232

FRANCO, Ana Lúcia et al. Pesquisas em animais: uma reflexão bioética. Revista Acta bioethica, v. 20, n. 2, p. 247 – 253, 2014. Disponível em: https://revistachilenahumanidades.uchile.cl/index.php/AB/article/view/33306. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.4067/S1726-569X2014000200012

GAMBOA, Silvio. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In FAZENDA, Ivani (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.

LURIA, Alexander. Pensamento e Linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

MASCARENHAS, Nildo Batista; ROSA, Darci de Oliveira Santa. Bioética e formação do enfermeiro: uma interface necessária. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 19, p. 366 – 371, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/ybgBYwYFwk3WdpgRGw8CTWp/. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072010000200019

MARTINS, Lígia Márcia; PASQUALINI, Juliana Campregher. Dialética singular-particular-universal: implicações do método materialista dialético para a psicologia. Psicologia & Sociedade, v. 27, p. 362 – 371, 2015. Disponível em:https://www.scielo.br/j/psoc/a/WFbvK78sX75wDNqbcZHqcPj/?lang=pt. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n2p362

MARTINS, Lígia Márcia. Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR, v. 13, n. 52, p. 286 – 300, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640243. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v13i52.8640243

MESSIAS, Telma Hussni; DOS ANJOS, Márcio Fabri; ROSITO, Margaréte May Berkenbrock. Bioética e educação no Ensino Médio. Centro Universitário São Camilo, v. 2, n. 1, p. 96 – 102, 2007. Disponível em: http://www.saocamilosp.br/pdf/bioethikos/57/bioetica_e_educacao_no_ensino_medio.pdf. Acesso em: 10 mai. 2023.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 02, p. 191 – 211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=html. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004

PIRES, Jansen Ribeiro; GARRAFA, Volnei. Educação: nova fronteira da bioética. Ciência & saúde coletiva, v. 16, p. 735 – 745, 2011. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csc/v16s1/a04v16s1.pdf. Acesso em: 10 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000700004

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SERRANO, Pablo Jiménez. Fundamentos da bioética e do biodireito. Campinas: Alínea, 2013.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Teoria e método em psicologia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

Published

2024-07-18

How to Cite

Santos, A. C. A., & Marques, E. D. S. A. (2024). BIOETHICS IN BIOLOGY TEACHING: teaching meaning about this emerging perspective. Momento - Diálogos Em Educação, 33(2), 262–286. https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.15835