A educação do campo e currículo no ensino médio em área de assentamento rural
uma revisão sistemática de literatura.
DOI:
https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.17456Keywords:
Rural Education, Curriculum, and Rural Settlement.Abstract
This work is the result of a systematic literature review with descriptors such as rural education, curriculum, and rural settlement. The general objective was to investigate the scientific production on the topic of Rural Education and Curriculum in the area of rural settlement. The guiding question was: which articles can be used as references in academic works (undergraduate projects, dissertations, theses) that address the theme of rural education and curriculum in the area of rural settlement? For this research, the CAPES Journals Portal was used to search for articles published on rural education and curriculum in the area of rural settlement, with a time frame from October 2016 to October 2021. The research revealed 78 records, of which 31 (39.74%) were analyzed and identified according to the systematic literature review method: identified articles; screening, eligibility, and inclusion to compose the dissertation's bibliographic references. Criteria such as the keywords "Rural Education," "Curriculum," and "Rural Settlement" were used, but mainly those related to the research object of the master's dissertation to use them as references. The dissertation's project objective is: to analyze the curriculum of the Florestan Fernandes High School in strengthening rural education, the identity of rural subjects, peasant culture, socio-biodiversity, sustainability, and the development of social technologies in the Santana Rural Settlement communities. In conclusion, the studies revealed relevant works on the history of Rural Education with good bibliographic references, in addition to addressing important themes of the master's dissertation, such as educational policies for rural education, social movements, curricular strategies, pedagogical practices, organization of pedagogical work in rural schools, and agroecology. The research also revealed the relevance of the dissertation work for this area of Rural Education, considering the curriculum experience of rural high schools in the state of Ceará, while on the other hand, highlighting a gap to be filled in academic production, considering the search performed with the established criteria and method used.
Keywords: Rural Education, Curriculum, and Rural Settlement.
Downloads
References
ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de formação de educadores do campo. In: Caderno CEDES, Campinas. V. 27, p. 157-176, maio/agosto, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v27n72/a04v2772.pdf. Acesso: 22 out.2021.
BARLETA, Márcia Christina Ferreira; SILVA, José Luiz Alves da; DIAS, Júlio Rosa. Fontes de Pesquisa e Bases de Dados Especializadas. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/posgraduacao/programas/administracao/fontes-de-pesquisa-e-bases-de-dados-especializadas-marcia-barleta-jose%20luiz-silva-julio-rosa-dias.pdf. Acesso em: em 23 out. 2021.
BRASIL. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CNE nº 1, 2002.
CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: Educação do Campo, Identidade e Políticas Públicas. (Org) KOLLING, Edgar Jorge; CELIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete. Brasília-DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo, nº 4, 2002.
CALDART, Roseli Salete. O Que é Educação Popular. In: Dicionário da Educação do Campo. (Org), CALDART, Roseli Salete et al. São Paulo: Expressão Popular, 2012
CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: Dicionário da Educação do Campo. (Org), CALDART, Roseli Salete et al. São Paulo: Expressão Popular, 2012
CORDEIRO, Karolyna Maciel dos Santos; PÌNHO, Leandro Garcia. Educação do Campo e políticas públicas brasileiras: uma breve revisão bibliográfica. 2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/28026/22194. Acesso em: 21 out.2021.
FERREIRA, Valéria Aparecida. Estatística Aplicada. SESES: Rio de janeiro, 2015
GALVÃO, Taís Freire; PEREIRA, Maurício Gomes. Revisões Sistemáticas da Literatura:
passos para sua elaboração. 2014. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000100018 Acesso em: 20 out. 2021.
GONÇALVES, Taisa et al. Educação do Campo: contribuições para o Estado da Arte da Produção Científica (2007-2015). 2016. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/2710 Acesso em: 20 nov.2021.
MARTINS, Maria de Fátima M. Estudos de Revisão de Literatura. 2018.Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/29213/2/Estudos_revisao.pdf Acesso: 10 out. 2021.
NETO, Daiane; SCHU.TZ. Glauco. Educação do Campo: uma revisão sistemática. 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/201099/001085616.pdf?sequence=1. Acesso em: 20 nov. 2021.
PINHEIRO, João Ismael D. et al. Estatística Básica. A Arte de Trabalhar com Dados. Rio de Janeiro Elsevier, 2009.
SILVA, Paulo Roberto. O Lugar e o Papel da Educação do Campo e da Escola do Campo. 2016.
VIERO, Janisse; MEDEIROS, Liziany Müller. Princípios e Concepções de Educação do Campo. UAB/NTE/UFSM. Santa Maria - RS, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.