UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: An approach of possibilities in Inclusive Education
uma abordagem de possibilidades na Educação Inclusiva
DOI:
https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.17304Keywords:
Universal Design for Learning. Inclusive Education. Elementary Education.Abstract
This research, of a bibliographic and qualitative nature, proposes a discussion based on contemporary authors, such as Sebastián-Heredero (2020), Wiedemann et al. (2020) and Zerbato and Mendes (2018), seeking to analyze the possibilities of implementing the Universal Design for Learning (UDL) approach, in order to contribute to the teaching and learning process of Target Audience students for Special Education (PAEE) in Elementary Education. The study and analysis of the bibliographic materials used were based on the perspective of Historical-Cultural Theory, which argues that every child can learn if they have adequate mediation that favors their development. As a documentary contribution, we selected the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (PNEEPEI) of 2008, which guarantees the right of access to education for PAEE students and Brazilian Inclusion Law (LBI) of 2015. Even though the LBI addresses the use of universal design in architecture and urbanism, it is possible to follow the same principles for education from an inclusive perspective, with the applicability of flexible materials, techniques and different strategies, which can be used by all people, universalizing the learning process and making it more accessible. Thus, the main results of the research identify that the use of UDL in Elementary Education is a possible proposal for the much-desired inclusive education that benefits all students, both PAEE students and other students present in the school context.
Downloads
References
BETTIO, Claudia Daiane Batista; MIRANDA, Ana Carolina Arruda; SCHMIDT, Andréia. Desenho universal para a aprendizagem e ensino inclusivo na educação infantil. 1. ed. Ribeirão Preto: FFCLRP-USP, 2021. 109 p. E-book.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar 2022: divulgação dos resultados [recurso eletrônico]. Brasília, DF: Inep, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2022/apresentacao_coletiva.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 21 nov. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília - DF: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1991.
NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel. Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da investigação às práticas: estudos de natureza educacional, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 126-143, 2015.
OFICINA BRASILEIRA. Desenho Universal para Livros Didáticos. Disponível em: https://www.movimentodown.org.br/educacao/desenho-universalpara-aprendizagem. Acesso em: 11 nov. 2023.
RIBEIRO, Disneylândia Maria; LUSTOSA, Francisca Geny. Desenho Universal para a Aprendizagem: Abordagem nas Teses e Dissertações da BDTD. In: Fórum Internacional de Pedagogia - FIPED (Edição Salamanca), 2021, Salamanca (edição online). Fórum Internacional de Pedagogia. Anais...- FIPED (Edição Salamanca), 2020. p. 01-12.
SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 4, p. 733-768, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/F5g6rWB3wTZwyBN4LpLgv5C. Acesso em: 10 nov. 2023.
SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio; PRAIS, Jacqueline Lidiane de Souza; VITALIANO, Celia Regina. Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): uma abordagem curricular inclusiva. 1. ed. São Carlos, SP: Editora De Castro, 2022. E-book.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Problemas da defectologia. Tradução e organização de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
WIEDEMANN, Ângela Paloma Zelli et al. Desenvolvimento de uma tabela periódica em manufatura aditiva aplicando conceito de desenho universal de aprendizagem. 2020. 196 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2020.
ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, v. 22, n. 2, p. 147-155, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4496/449657611004/449657611004.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.