UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: An approach of possibilities in Inclusive Education

uma abordagem de possibilidades na Educação Inclusiva

Authors

  • Alessandra Lourenço da Silva Travain Unespar - Campus Paranavaí - mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (Ppifor) https://orcid.org/0000-0002-3893-0444
  • Sthefani Dias dos Santos Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranavaí https://orcid.org/0009-0000-8243-9807
  • Maria Simone Jacomini Novak Universidade Estadual de Maringá/ UEM - Departamento de Teoria e Prática da Educação/DTP https://orcid.org/0000-0002-3820-6579

DOI:

https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.17304

Keywords:

Universal Design for Learning. Inclusive Education. Elementary Education.

Abstract

This research, of a bibliographic and qualitative nature, proposes a discussion based on contemporary authors, such as Sebastián-Heredero (2020), Wiedemann et al. (2020) and Zerbato and Mendes (2018), seeking to analyze the possibilities of implementing the Universal Design for Learning (UDL) approach, in order to contribute to the teaching and learning process of Target Audience students for Special Education (PAEE) in Elementary Education. The study and analysis of the bibliographic materials used were based on the perspective of Historical-Cultural Theory, which argues that every child can learn if they have adequate mediation that favors their development. As a documentary contribution, we selected the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (PNEEPEI) of 2008, which guarantees the right of access to education for PAEE students and Brazilian Inclusion Law (LBI) of 2015. Even though the LBI addresses the use of universal design in architecture and urbanism, it is possible to follow the same principles for education from an inclusive perspective, with the applicability of flexible materials, techniques and different strategies, which can be used by all people, universalizing the learning process and making it more accessible. Thus, the main results of the research identify that the use of UDL in Elementary Education is a possible proposal for the much-desired inclusive education that benefits all students, both PAEE students and other students present in the school context.

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Author Biographies

Alessandra Lourenço da Silva Travain, Unespar - Campus Paranavaí - mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (Ppifor)

Mestranda em Ensino: formação docente interdisciplinar (PPIFOR) pela Universidade Estadual do Paraná -
UNESPAR/Campus Paranavaí. Graduada em licenciatura plena em Pedagogia, pela UNESPAR/Campus
Paranavaí.

Sthefani Dias dos Santos, Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranavaí

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR) na Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranavaí. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranavaí. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação na Diversidade do Campo (GESPEDIC). E-mail de contato: diassthefani@hotmail.com.

Maria Simone Jacomini Novak, Universidade Estadual de Maringá/ UEM - Departamento de Teoria e Prática da Educação/DTP

Doutora em Educação (PPE/UEM). Mestre em Educação (PPE/UEM). Graduada em História (UEM) e Pedagogia (FAINSEP). Professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá (DTP/UEM). 

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Published

2025-07-11

How to Cite

Lourenço da Silva Travain, A., Dias dos Santos, S., & Jacomini Novak, M. S. (2025). UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: An approach of possibilities in Inclusive Education: uma abordagem de possibilidades na Educação Inclusiva. Momento - Diálogos Em Educação, 34(2). https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.17304

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