A escola como lugar de produzir novos amanhãs
questões para pensar o nosso tempo a partir do encontro entre arte, educação e crianças
DOI:
https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.17468Keywords:
Docência, Escola, Universidade, ArteAbstract
This text presents a series of reflections on education that emerged from a meeting between a group of students on a degree course in Visual Arts at a higher education institution in the south of the country, artistic practices and children attending elementary school, in 2023, in a public elementary school. The questions raised in the text emerged from an action aimed at building collective knowledge about the school and teaching in a practice of integrating extension into undergraduate courses. This intertwining of university and school allowed for the mobilization of elements that point to three aspects that offer clues for thinking about teaching today: the understanding that children know more about the world than we are capable of recognizing; dialogue with children as a possibility for self-affirmation; perception of the world. Based on these three elaborations, it is understood that nowadays, when the subject of education is approached, it is necessary to shift the gaze of undergraduate students in relation to the field of education, to denaturalize statements recurrently associated with educational work and, finally, the need for openness, through listening, dialogue, attention to the other so that we are able to imagine new futures, because school is a place where a future is always to come.
Downloads
References
ANDRÉ, Carminda Mendes; ARAÚJO, Vanessa Rosa de . O silêncio, o tempo e o aprender com o coração. Rebento: revista das artes do espetáculo, São Paulo,n. 9, p. 01-14, dezembro de 2018.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm> . Acesso em: 26 de fevereiro de 2024.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018 - Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Disponivel em < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192 > . Acesso em: 26 de fevereiro de 2024.
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005,142p.
FERRAÇO, Carlos Eduardo; ALVES, Nilda. As pesquisas com os cotidianos das escolas: pistas para se pensar a potência das imagensnarrativas na invenção dos currículos e da formação. Revista Espaço do Currículo, Paraíba, v.8, n.3, p. 306-316, set/dez de 2015.
FOUCAULT , Michel. Pensamento do exterior. In: FOUCAULT , Michel. Ditos & Escritos, volume III:Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense, 2009.p.219-242.
FOUCAULT , Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collége de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 20 ed. São Paulo: Loyola, 2010a,79p.
FOUCAULT , Michel. Arqueologia do saber. 7 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010b, 236p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ed.São Paulo: Paz e Terra, 2002,143p.
IRWIN, Rita L . A/r/tografia. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. (Org.). Pesquisa educacional baseada em arte: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p.27-35.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. xxxxxx, 2018.
Autor, 2022.
Autor, 2023.
PELBART, Peter Pal. Tudo o que muda com os secundaristas. (2016). Recuperado de < http://outraspalavras.net/brasil/pelbart-tudo-o-que-muda-com-os-secundaristas/ >. Acesso em 26 de fevereiro de 2024.
ROLNIK, Suely. A hora da micropolítica. Disponível em <https://laboratoriodesensibilidades.wordpress.com/2016/06/07/suely-rolnik-a-hora-da-micropolitica/> Acesso em 26 de fevereiro de 2024.
RIOS, Terezinha A. xxxxxx, 2018.
SOUZA, Edson Luiz André . Ler as cinzas – trauma, memória e esperança. In: SOUZA, Edson Luiz André. Imaginar o amanhã: ensaios e crônicas. Porto Alegre: Diadorim, 2021, p.32-43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.