GEOGRAFIAS EMOCIONAIS EM MANOEL DE BARROS:
perspectivas para o ensino de geografia
DOI:
https://doi.org/10.63595/momento.v34i3.17302Keywords:
Geografias Emocionais, Literatura, Manoel de Barros, Bioma Pantaneiro.Abstract
The research is grounded in the understanding of Emotional Geographies, exploring the diversity of perceptions of the world, emphasizing the significance of emotions in the construction of geographical knowledge. In this context, our aim is to examine the interconnection between Emotional Geographies and Literature in teaching/learning, focusing on the relevance of integrating emotional experiences into Geography education. To achieve this, we propose a dialogue between these disciplines, utilizing poems from the book Menino do Mato (2021) by the Mato Grosso author Manoel de Barros as a pedagogical tool. The choice of this theme is supported by the growing interest in interdisciplinary approaches between Emotional Geographies and Literature, particularly in the analysis of emotions elicited by literary texts. Furthermore, the dissertation aims not only to theorize about this interaction but also to propose a teaching practice for 9th-grade students, exploring the Pantanal biome. The objective is to connect students' emotions to the spaces, places, and environments described in the poems, seeking to understand their individual connections with the environment presented not only in fiction but also in the space they inhabit. In this way, we hope to contribute to studies and pedagogical practices related to Geography education, providing a systematic guide for the application of Emotional Geographies theory in the classroom, especially in the context of the Pantanal biome in Mato Grosso.
Downloads
References
ANDREOTTI, Giuliana. Geografia emocional e cultural em comparação com a racionalista. In: HEIDRICH, Alváro; COSTA, Benhur Pinós da.; PIRES, Cláudia Luiza Zeferino. (Orgs.). Maneiras de ler geografia e cultura. Porto Alegre: Compasso Lugar Cultura, 2013.
BAMBERGER, Richard. Como incentivar o hábito da leitura. Tradução de Octavio Men-des Cajado. 7. ed. São Paulo: Ática, 2002.
BARROS, Manoel De. Livro sobre nada. 3 ed. Rio de Janeiro, Record, 1996.
BARROS, Manoel De. Memórias Inventadas: A Segunda Infância. São Paulo: Planeta, 2006.
BARROS, Manoel De. Menino do mato. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2015.
BARTHES, Roland. Aula: aula inaugural da cadeira de semiologia literária do Colégio de França, pronunciada dia 7 de janeiro de 1977. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2007.
CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos.; CALLAI, Helena Copetti.; KAERCHER, Nestor André. Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano; estudar o lugar para compreender o mundo. 9 ed. Porto Alegre: Editora Mediana, 2010.
CAVALCANTE, Tiago. Vieira. Por uma geografia literária: De leituras do espaço e espa-ços de leitura. Revista da ANPEGE. v. 16, nº. 31, p. 191 - 201, 2020.
FREIRE. Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
FURLANETTO, Beatriz. Helena. Paisagem sonora do boi-de-mamão no litoral paranaen-se: a face oculta do riso. Tese de Doutorado em Geografia. UFPR, Curitiba, 2014.
HARGREAVES, Andy. Emotional Geographies of Teaching. Teachers College Record Volume 103, Number 6, December 2001, pp. 1056–1080.
KENWAY, Jane Kenway; YOUDELL, Deborah. The emotional geographies of education: Beginning a conversation. Emotion, Space and Society, 4 (2011), p. 131-136.
LIMA, Terezinha de. Alguns pontos sobre a percepção da paisagem. Revista Geosul, Floria-nópolis, v. 15, n.30, p. 7-33, 2000.
LIMA, Ivaldo. As competências socioemocionais e o ensino de Geografia. In: Encuentro de geógrafos de américa latina (EGAL). La Habana: EGAL, v. 1, p. 1-10, 2015.
MARANDOLA, Eduardo. Geograficidade e espacialidade na literatura. GEOGRAFIA, Rio Claro, v. 34, n. 3, p. 487-508, set./dez. 2009.
MARTINS, Maria Helena. O que é Leitura. 19. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
MONBEIG, Pierre. Ensaios de Geografia Humana Brasileira. São Paulo: Martins, 1940.
OLANDA, Diva. Aparecida. ALMEIDA. Maria. Geralda. A geografia e a literatura: uma reflexão. Geosul, Florianópolis, v. 23, n. 46, jul./dez. 2008, p. 7-32.
PAZ, Octavio. Signos em rotação. São Paulo: Perspectiva, 1996.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib. A literatura como linguagem significativa para o entendi-mento do tempo e movimento do espaço geográfico. In: HARACENKO, Adélia Aparecida de Souza et al. Geografia: temas e reflexões. Maringá: EdUEM, 2015. p. 217-232.
REIS, Deyvid. Fernando Dos. Geografias literárias e literaturas geográficas – uma leitu-ra. Geograficidade. v. 1, n. 1, p. 99-101. 2011.
SILVA, Márcia. Alves. Soares Da. Por uma Geografia das Emoções. GEOgraphia. v. 18, n. 38, p. 99-119, 2016.
VIGOTSKI, Lev. Semenovich. A Formação Social da Mente. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1991.
WATKINS, Michael. Teachers tears and the affective geography of the classroom. Emotion, Space and Society, 4(3), 137–143, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.