O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.14858

Keywords:

Bullying, Violência Simbólica, Sexualidade

Abstract

This article is an excerpt from a research about the presence of LGBTQIA+ people in a public school in a context of propagation of moral panic by anti-gender offensives. During the course of the research, we came across, among school professionals, the circulation of the term bullying to name the violence experienced by LGBTQIA+ and which made it possible to articulate strategies to combat homophobia and protect its victims in the face of established fears. Semi-structured in-depth interviews were carried out with nine school teachers, coordinators and principal. The conclusions presented endorse the use of bullying as a strategy for debating topics related to sexual diversity, gender and the presence of LGBTQIA+ people in schools.

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Author Biographies

Thales do Amaral Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Educação ela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor no Ensino Médio da Rede Estadual de Minas Gerais. E-mail para contato: thales.santos.quatro@gmail.com

Paulo Henrique de Queiroz Nogueira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais Professor Associado da Faculdade de Educação da UFMG e do Mestrado Profissional em Educação/PROMESTRE. E-mail de contato: pauloqn@yahoo.com.br

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Published

2024-01-09

How to Cite

do Amaral Santos, T. ., & de Queiroz Nogueira, P. H. (2024). O BULLYING COMO MOTIVAÇÃO PARA DEBATES SOBRE GÊNERO E SEXUALIDADE NA ESCOLA. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 353–376. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.14858