TEACHING INTERNSHIP IN HIGHER EDUCATION
experiences and contributions to the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13798Keywords:
Teaching Intership. Postgraduate. Digital Technologies.Abstract
This paper aims to present experiences and activities developed in the Teaching Internship, at the Masters level, at the Federal University of Alagoas (UFAL), in the Exceptional Academic Period (mentioned in the text as PLE) from July to October 2021, in the Undergraduate Course in Physical Education. The activities and discussions were organized based on the following question: how to contribute to the initial training of teachers with/for the use of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) during the Covid-19 pandemic period? For theoretical discussions, the vision of scholars was of paramount importance: Pimenta; Lima (2006); Costa; Tarouco (2010); Santos; Vergueiro (2012); Borges; Alencar (2014); Bacich; Moran (2018); Santos; Santos (2021), among others that present subsidies in the development of the research. The methodology was based on qualitative research, supported by Chizzotti (2017) in a descriptive approach on the experiences carried out in the teaching stage. The results make explicit the learning difficulties during this pandemic period, while motivating students to use TDIC in teaching and learning actions.
Downloads
References
BACICH, L; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BORGES, T. S; ALENCAR, G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista. Ano 03, n° 04, p. 119-143, 2014.
BOROCHOVICIUS, E; TORTELLA, J. C. B. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Portaria n° 76 de 14 de abril de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 abr. 2010. Seção 1, p. 31-32.
CANTANO, A. C. M. Storyboard That: El uso de guiones gráficos para el aprendizaje. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación de Profesorado. Ministerio De Educación y Formación Profesional. Recursos Educativos Digitales. Espanha, n.11. 2019. Disponível em:
https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/197144/StoryboardThat.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 27 out. 2021.
COSTA, V. M; TAROUCO, L. M. Infográfico: características, autoria e uso educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. v. 8, nº 03, dezembro, 2010. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/view/18045/10633. Acesso em: 10 de out. 2021.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 35-76.
PIMENTA, S. G; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis -Volume 3, Números 3 e 4, p. 5-24, 2006.
SANTOS, R. E; VERGUEIRO, W. Histórias em Quadrinhos no processo de aprendizado: da teoria à prática. EccoS – Revista Científica., São Paulo, n. 27, p. 81-95, jan./abr. 2012. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/3498/2269. Acesso em: 10 out. 2021.
UFAL. Resolução nº 1, de 02 de setembro de 2020: Dispõe sobre o Estágio Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Ufal. Maceió, 2020. Disponível em: https://cedu.ufal.br/pt-br/pos-graduacao/mestrado-e-doutorado-em-educacao/documentos/estagio-docente-1/resolucao-estagio-docente.pdf/view. Acesso em: 28 set. 2021.
SANTOS, E. C. dos; SANTOS, R. F. F. dos. Desafios e conflitos mediante adaptações tecnológicas para os professores em tempos de pandemia. In: RIOS, J. A. V. P; NASCIMENTO, L. G. M. Coletânea Profissão Docente na Educação Básica: profissão docente e ensino remoto emergencial [recurso eletrônico] – 1.ed. - Curitiba: Brazil Publishing, 2021. p. 50-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.