TEACHING INTERNSHIP IN HIGHER EDUCATION

experiences and contributions to the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13798

Keywords:

Teaching Intership. Postgraduate. Digital Technologies.

Abstract

This paper aims to present experiences and activities developed in the Teaching Internship, at the Masters level, at the Federal University of Alagoas (UFAL), in the Exceptional Academic Period (mentioned in the text as PLE) from July to October 2021, in the Undergraduate Course in Physical Education. The activities and discussions were organized based on the following question: how to contribute to the initial training of teachers with/for the use of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) during the Covid-19 pandemic period? For theoretical discussions, the vision of scholars was of paramount importance: Pimenta; Lima (2006); Costa; Tarouco (2010); Santos; Vergueiro (2012); Borges; Alencar (2014); Bacich; Moran (2018); Santos; Santos (2021), among others that present subsidies in the development of the research. The methodology was based on qualitative research, supported by Chizzotti (2017) in a descriptive approach on the experiences carried out in the teaching stage. The results make explicit the learning difficulties during this pandemic period, while motivating students to use TDIC in teaching and learning actions.

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Author Biographies

Iris Maria dos Santos Farias, Universidade Federal de Alagoas

Mestranda em Educação (PPGE/CEDU/UFAL), Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas, Campus Maceió. Atualmente é membra do Grupo de Pesquisa: Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores Presencial e a Distância Online (TICFORPROD). Obtém a certificação do Curso Básico de LIBRAS (Língua Brasileira de Sinais).

Willams dos Santos Rodrigues Lima, Universidade Federal de Alagoas

Mestrando em Educação - (PPGE/UFAL/CEDU). Especialista em Docência do Ensino Superior. Graduado em Pedagogia, pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL).Atualmente é colaborador no Núcleo de Educação a Distância, do Centro de Educação - CEDU/UFAL. Graduando em Letras Português, pelo Instituto Federal de alagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores. E-mail: willams.lima@cedu.ufal.br

Maria Aparecida Pereira Viana, Universidade Federal de Alagoas

docente do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, com atuação na graduação e pós -graduação; atualmente na função de Coordenadora Ajunto da Universidade Aberta do Brasil/UAB/UFAL; membro do colegiado do Curso de Pedagogia presencial e a Distância - CEDU/UFAL; Membro da equipe do Programa de Formação Continuada de Professores PROFORD/PROGRAD/PROGEP/UFAL; Investigadora do Grupo de Pesquisa IDEA/UMINHO/PT, envolvendo os países de Portugal, Espanha e Brasil - (Projeto de Pesquisa: Competência Docente no Ensino Superior); Orientadora do Projeto de Pesquisa de Iniciação Cientifica (PIBIC/UFAL/CNPq) (Narrativas Reflexivas de Professores que atuam na Educação Especial nas redes de ensino; Orientadora dos Projetos de Pesquisa de Mestrado: Ensino Remoto e as implicações no trabalho pedagógico e Narrativas sobre o impacto da formação na Prática no curso de Pedagogia a Distância da UFAL. Membro dos Grupos de Pesquisa: TICFORD e PAII/CEDU/PPGE/UFAL; grupo de pesquisa: Formação de Educadores com suporte em meio digital - PUC/SP. Formação: Doutora em Educação: Currículo (PUC-SP, 2013) com Estágio Científico Avançado de Pós-doutaramento na Universidade do Minho, Portugal. Mestrado em Educação Brasileira (UFAL, 2003), Especialista em Informática Educativa e Metodologia no Ensino Superior e Educação a Distância com ênfase na Docência e na Tutoria em EAD (PUC-RS); é Licenciada em Pedagogia Licenciatura Plena (UFAL, 2003). E-mail: maria.viana@cedu.ufal.br

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Published

2022-03-21

How to Cite

dos Santos Farias, I. M., Rodrigues Lima, W. dos S., & Pereira Viana, M. A. (2022). TEACHING INTERNSHIP IN HIGHER EDUCATION: experiences and contributions to the teaching-learning process. Momento - Diálogos Em Educação, 31(01), 253–271. https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13798