INCLUSIVE LUDIC INTERVENTIONS:

Possibilities and difficulties of interaction and communication of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in children´s physical education classes

Authors

  • Ubirajara da Silva Caetano Universidade Católica de Santos
  • Marineide de Oliveira Gomes Universidade Católica de Santos

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.12832

Keywords:

Inclusão, Transtorno do Espectro Autista, Educação Física Escolar, Intervenção Lúdica

Abstract

The objective of the research is to analyze the possibilities and difficulties of interaction and communication through inclusive playful interventions in preschool, in physical education classes with Autistic children. The research subjects were three children from three preschool rooms in a municipal public institution in Santos / SP, with one case of autism in each class, using the following instruments: document analysis, participant observation, audiovisual records and Diário de Campo. The findings of the investigation were mapped from three categories of analysis, Child-child relationship, Teaching practices and Space and environment. It was possible to observe inclusion processes that brought the children closer to each other, making them perceive each other and to others, and also the stimulus to play together, serving to break paradigms such as those that separate children homogeneously in special classes.

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Author Biographies

Ubirajara da Silva Caetano, Universidade Católica de Santos

Sou Mestre em Educação Pela Universidade Católica de Santos (Unisantos), Pós graduado em Atividade Física para pessoas com Deficiência (UFJF), em Educação Física Escolar. Formado em Pedagogia pela Unesp (campus litoral) e em Educação Física pela Universidade Metropolitana de Santos (Unimes). Trabalho na Prefeitura municipal de Santos e Cubatão como Professor de Educação Básica.

Marineide de Oliveira Gomes, Universidade Católica de Santos

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Católica Portuguesa - campus Lisboa- Doutora em
Educação (FE-USP), Professora –assistente do Programa de Pós-Graduação em Educação da
Universidade Católica de Santos/São Paulo, Brasil. Na instituição coordena o Observatório de
Políticas Públicas Educacionais: Infâncias, Educação Integral e Pesquisa- Formação (CNPQ)com
ações nos âmbitos do ensino, pesquisa e extensão.

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Published

2021-08-05

How to Cite

da Silva Caetano, U., & de Oliveira Gomes, M. . (2021). INCLUSIVE LUDIC INTERVENTIONS: : Possibilities and difficulties of interaction and communication of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in children´s physical education classes. Momento - Diálogos Em Educação, 30(01). https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.12832