Violência Escolar como Reflexo da sociedade:

uma revisão integrativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/momento.v34i3.18777

Keywords:

Violência na escola. violência na sociedade. Revisão integrativa. Educação.

Abstract

The present study aimed to identify aspects of society that influence violence in the school environment, and the intervention strategies developed by schools. The study was developed based on bibliographical research, carried out through an integrative review, where articles were searched in Scielo and Portal da Capes, in the last ten years. With the descriptors school violence and society, 22 results were found in Scielo, of which only 4 are related to the objectives of the present study. On the Capes platform with the descriptors: “school violence and society'', 173 researches were located, we discarded 159 and were left with only 14 that were used for analysis and construction of our reflections, added to those from scielo we obtained 18. The studies located show that more research into violence is necessary, since the causes are variable in terms of motivation, so that, based on understanding the context in which actions are inserted, actions can be developed as intervention proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josefa lindinês Da Silva tavares, Universidade federal rural de Pernambuco UFRPE/ UAST

Josefa Lindinês da Silva Tavares

Graduada em Licenciatura em Letras 

Universidade Federal Rural de Pernambuco

Unidade Acadêmica de Serra Talhada-UAST

 

Roseane Amorim Da Silva, UFRPE

Roseane Amorim da Silva

Graduada em Psicologia

Mestre e Doutora em Psicologia 

Professora Adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco

Unidade Acadêmica de Serra Talhada- UAST

References

Monografia no todo

ABRAMOVAY, Miriam. Programa de prevenção a violência nas escolas. Apresentação da Faculdade Latino–Americano de Ciências Sociais (FLACSO). Brasília: SEPPIR/PR, 2015.

ASSIS, Simone Gonçalves de et al. Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Editora Fiocruz, 2023.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade.17. ed. Petrópolis: Vozes.1994.

Artigo, seção e/ou matéria de publicação periódica em meio eletrônico

BRAGA, Karla Michelle de Meneses Caeiro et al. Bullying e cyberbullying no ambiente escolar: a utilização de jogos como instrumento de conscientização, prevenção e combate a essas práticas. Revista carioca de ciência, tecnologia e educação, v. 3, n. 1, p.1-15, 2018. Disponível em: https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/28 .Acesso em: 10 set. 2024.

BRITO, Robson Figueiredo. Combate à violência no ensino médio: trabalho com oficinas educativas que oportunizam a (con)vivência democrática na Escola. Sapere Aude, Belo Horizonte, v. 8, n. 16, p. 443–456, 2017. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/SapereAude/article/view/P.2177-6342.2017v8n16p443. Acesso em: 15 set. 2024.

CAPUTI, Débora Rosangela Philomeno; DA SILVA, Verônica Freires. Educação integral como possibilidade de enfrentamento ao bullying. Revista Educação-UNG-Ser-ISSN 1980-6469, v. 15, n. 1, p. 164-170, 2020. Disponível em: https://revistas.ung.br/index.php/educacao/article/view/4017 . Acesso em: 12 set. 2024.

DA SILVA, Darcy Rodrigues; LIMA, Laís Leni Oliveira.sei que existe, mas não quero acreditar: bullying na educação. Itinerarius Reflectionis, v. 11, n. 1, p.1-15,2015. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/37262 . Acesso em: 4 set. 2024.

DA SILVA, Jorge Luiz; BAZON, Marina Rezende. Prevenção e enfrentamento do bullying: o papel dos professores. Revista Educação Especial, v. 30, n. 59, p. 615-628, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/28082 . Acesso em: 9 set. 2024.

DA SILVA, Pedro Fernando; CASCO, Ricardo. Violência escolar e responsabilização. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 9, n. 1, p. 213-235, 2021. Disponível em:https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/11621/8502 . Acesso em: 06 set. 2024.

DA SILVA. Maria do Socorro Pereira; MEDEIROS, Maria Gessi-Leila; Do BONFIM, Maria do Carmo Alves. Violência na Escola e a Colonialidade do Poder Concepção Epistêmica de Cultura de Paz na Descolonização do Saber. Linguagens, Educação e Sociedade, n. 32, p. 161-182, 2015.Disponível em : https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1291 . Acesso em 12 dez.2024.

DE MEDEIROS, Cícera Rita Rogerio. Violência nas séries Iniciais da Escola Pública Municipal.RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar -ISSN 2675-6218. v. 4, n. 1, p. e412720-e412720, 2023. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2720 . Acesso em: 3 set. 2024.

MARTINS, Rone Rosa; DE CASTRO, Raimundo Márcio Mota. Diversidade sexual e de gênero no contexto escolar: conceitos, políticas públicas e função da escola. Revista Profissão Docente, Uberaba, MG, v. 16, n. 34, 2017. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1047 . Acesso em: 15 set. 2024.

MEIRELES, Jacqueline; GUZZO, Raquel Souza Lobo. Violência substantivada: perspectiva de estudantes de uma escola pública. Psicologia & Sociedade, v. 31, p. e214359, 2019. Disponível em:https://www.scielo.br/j/psoc/a/cNqwbn9Y5ZB59JjjnLBML6m/abstract/?lang=pt . Acesso em: 4 set 2024.

MOREIRA, Ana Paula Gomes; GUZZO, Raquel Souza Lobo. Violência e prevenção na escola: as possibilidades da psicologia da libertação. Psicologia & sociedade, v. 29, p. e141683, 2017.Disponível em:https://www.scielo.br/j/psoc/a/gL6R3MRpbH4v53qnBxfMYkn/?lang=pt .Acesso em: 12 set.2024.

PICCOLI, Luiza Machado; LENA, Marisangela Spolaôr; GONÇALVES, Tonantzin Ribeiro. Violência e sofrimento social no contexto escolar: um estudo de caso em Porto Alegre, RS. Saúde e Sociedade, v. 28, p.174-185, 2019.Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/fhCwVsXxzFb8ytS5ZvDVvzm/abstract/?lang=pt . Acesso em :19 set.2024.

RICCI, Tania Facchini; CRUZ, José Anderson Santos. O desenvolvimento das competências socioemocionais em alunos da educação básica como ferramenta de combate ao “bullying” nas escolas. Nuances: Estudos sobre Educação, p. e021003-e021003, 2021. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/9116 . Acesso em: 13 set. 2024.

SALLES, Leila Maria Ferreira et al. Um estudo sobre jovens e violência no espaço escolar. Psicologia & Sociedade, v. 26, p. 148-157, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/dDZWLtsDWckfn8xfG95VQBS/abstract/?lang=pt . Acesso em :3 set.2024.

SILVA, Cíntia Santana e; VILELA, Elaine Meire; OLIVEIRA, Valéria Cristina de. Bullying nas escolas públicas e privadas: os efeitos de gênero, raça e nível socioeconômico. Educação e Pesquisa, v. 50, p. e264614, 2024. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/224136 . Acesso em :3 set.2024.

SOARES Sá Britto, Eder; FERREIRA Mafra, Jason. Violências entre pares no contexto escolar: razões e enfrentamentos.Dialogia, n. 32, p.165, 2019. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/14323 . Acesso em: 10 set. 2024.

TORRES, Nelson Vieira; DE ARAUJO, Elson Luiz. O observatório da educação e as questões de gênero e violência escolar: confronto entre meninas. Interfaces da Educação v.6, n.16, p.90-102,2015. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/442 . Acesso em: 5 set. 2024

Published

2025-11-21

How to Cite

Da Silva tavares, J. lindinês, & Amorim Da Silva, R. (2025). Violência Escolar como Reflexo da sociedade: : uma revisão integrativa. Momento - Diálogos Em Educação, 34(3), 523–545. https://doi.org/10.63595/momento.v34i3.18777

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.