The macrotrends of environmental education in the science textbook:

a study on the final years of elementary education

Authors

  • José Paulo Dantas Azevedo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) https://orcid.org/0009-0009-7608-8639
  • Bruno Lopes da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i2.16547

Keywords:

Textbook; Environmental education; Science Education; Elementary Education.

Abstract

The objective of this research is to analyze the political-pedagogical macrotrends of Environmental Education referring to the 6th year Science textbook from the didactic collection "Araribá Mais Ciências", used in municipal public schools in Ceará-Mirim/RN. The research was characterized as exploratory and documentary. The methodology used was Discursive Textual Analysis. Of the 9 units of analysis, only one, referring to the ozone layer, comes close to some principles of Critical Environmental Education. However, this dimension of EA-Critique, brought up in the questions analyzed, seems to present itself implicitly. It is concluded that it is necessary to include more activities and questions in the textbooks analyzed, which enable the Critical-EA approach, aiming to transform problematic socio-environmental realities.

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Author Biographies

José Paulo Dantas Azevedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Mestrando em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (UFRN). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de Coimbra (2012), graduação em Ecologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2022), graduação em Biologie - Université Lille 1 - Sciences et Technologies (2014) e graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Atualmente é professor de ciências - Colégio de Santa Águeda. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências Naturais, atuando principalmente nos seguintes temas: semiárido, bacterioplâncton, reservatório, açudes e enterobactérias. Especialização em andamento em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido (IFRN).

Bruno Lopes da Silva , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN, 2012). Mestre em Demografia (Programa de Pós Graduação em Demografia/UFRN, 2013) e Doutor em Geografia (PPGE/UFRN). Desenvolve a função de professor do ensino básico na Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Norte. Tem experiência nas áreas de Geografia (Urbanização, Recursos Hídrico, e Sistemas de Abastecimento de água), Demografia (Desempenho Escolar); e ensino de questões relacionadas ao Semiárido Nordestino e Educação Ambiental no âmbito da EAD.

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Published

2025-02-28

How to Cite

Dantas Azevedo, J. P., & Lopes da Silva , B. (2025). The macrotrends of environmental education in the science textbook: : a study on the final years of elementary education. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(2), 1–19. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i2.16547