The macrotrends of environmental education in the science textbook:
a study on the final years of elementary education
DOI:
https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i2.16547Keywords:
Textbook; Environmental education; Science Education; Elementary Education.Abstract
The objective of this research is to analyze the political-pedagogical macrotrends of Environmental Education referring to the 6th year Science textbook from the didactic collection "Araribá Mais Ciências", used in municipal public schools in Ceará-Mirim/RN. The research was characterized as exploratory and documentary. The methodology used was Discursive Textual Analysis. Of the 9 units of analysis, only one, referring to the ozone layer, comes close to some principles of Critical Environmental Education. However, this dimension of EA-Critique, brought up in the questions analyzed, seems to present itself implicitly. It is concluded that it is necessary to include more activities and questions in the textbooks analyzed, which enable the Critical-EA approach, aiming to transform problematic socio-environmental realities.
Downloads
References
CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.
D’AQUINO ROSA, Marcelo.; ARTUSO, Alysson Ramos. O Uso do Livro Didático de Ciências de 6º a 9º Ano: Um Estudo com Professores Brasileiros. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 19, p. 709–746, 2019.
GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier. (coord.). Identidades da educação Ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 25-34.
LAYARARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 12, n. 1, p. 23-40, 2014.
LOPES, Theóffillo da Silva; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Educação Ambiental Crítica: (re)pensar a formação inicial de professores/as. Revista Brasileira de Educação Ambiental, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 38–58, 2021.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em educação ambiental. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, R. C. (orgs.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006. p. 104-161.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo.; CUNHA, Cláudia Conceição. Educação Ambiental e Gestão Participativa de Unidades de Conservação: elementos para se pensar a sustentabilidade democrática. Ambiente & Sociedade, v. 11, n. 2, p. 237-253, 2008.
LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira.; PIETROCOLA, Maurício Pinto de Oliveira. Atuação de professores formados em licenciatura plena em Ciências. Alexandria, v. 4, n. 1, p. 175-198, 2011.
MARPICA, Natália Salan.; LOGAREZZI, Amadeu José Montagnini. Um panorama das pesquisas sobre livro didático e educação ambiental. Ciência & Educação (Bauru), v. 16, n. 1, p. 115-130, 2010.
MORAES, Roque.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2 ed. 2016.
SACRISTÁN, Gimeno José. A educação obrigatória. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SILVA, Rosana Louro Ferreira. O meio ambiente por trás da tela: estudo das concepções de educação ambiental dos filmes da TV Escola. 2007. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2007.
SORRENTINO, Marcos; TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia; FERRARO-JUNIOR, Luiz Antônio. Educação ambiental como política pública. Educação & Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental: natureza, razão e história. Campinas: Editores Associados, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Paulo Dantas Azevedo, Bruno Lopes da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.