The waldorf pedagogy and the environmental education: a dialogue from a ecophenomenological perspective

um diálogo a partir de uma perspectiva ecofenomenológica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.11827

Keywords:

Childhood, Aesthetic experience, Anthroposophical education

Abstract

This article puts goethean, steinerian, merleau-pontian phenomenology and contemporary authors in dialogue in order to reflect on how ecophenomenology can contribute to research and practices in environmental education in the context of waldorf schools. It was identified that the ecocentric perspective and non-human agency are intentionally explored in waldorf schools, although these concepts do not appear explicitly in the theories that support it. The experiences in waldorf pedagogy can be a path of creation, imagination, movement and aesthetics due to its holistic conception and its deep contact and respect for nature.

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Author Biographies

Helen Abdom Gomes, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Ciências Naturais com habilitação em biologia pela Universidade do Estado do Pará e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná.

Valéria Ghisloti Iared, Professora Adjunta / Departamento de Biodiversidade/ Universidade Federal do Paraná

Graduada em licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Especialista em Educação Ambiental pelo Centro de Recursos Hídricos e Ecologia Aplicada da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (CRHEA/ EESC/ USP). Mestra em Ecologia e Recursos Naturais pela UFSCar (2010) Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (2015).

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Published

2021-04-23

How to Cite

Gomes, H. A., & Iared, V. G. (2021). The waldorf pedagogy and the environmental education: a dialogue from a ecophenomenological perspective: um diálogo a partir de uma perspectiva ecofenomenológica. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 38(1), 202–223. https://doi.org/10.14295/remea.v38i1.11827