SCHOOL ARCHIVES AND DIGITAL COLLECTIONS IN THE BRAZILIAN NORTHEAST:

limits and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16524

Keywords:

History of Education. Historical Sources. Collection Formation

Abstract

The article deals with the importance of school archives for the history of education. These, used appropriately and made available on websites, repositories, memory centers, etc., constitute an inexhaustible source of research at a regional, national and international level. In this article, we present the cleaning, digitization and cataloging work carried out by postgraduate students, linked to the Group of Studies and Research in History and Education in the Sertão do São Francisco – Gephesf and to the Postgraduate Programs in the area of Education. University of Pernambuco, Campus Petrolina and Mata Norte. This work constitutes one of the requirements of the professional master's course that, in addition to the dissertation, a product must be presented. At this stage, digital collections from school institutions in the states of Pernambuco, Bahia and Piauí have been organized. Regarding methodology, the work brings together digital collections from gymnasiums and multipurpose schools between the 1940s and 1970s, with emphasis on the survey carried out at the Emídio Cavalcanti de Albuquerque Polyvalent School, located in Cabo de Santo Agostinho, on the coast of Pernambuco. We are interested in understanding how the conservation and/or preservation process has affected/modified the school community's view of the importance of preserving the school's history and memory. The text dialogues with the studies of Souza (2014); Furtado (2011); Santos (2015); Macedo & Goellner (2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nilton Ferreira Bittencourt Jr, Univ Federal do Piauí - UFPI

Pedagogo pela FaE – UFMG, Mestre em Educação Tecnológica – CEFET-MG, Doutor em Educação, PPGEd-UFU, Professor da Universidade Federal do Piauí-CSHNB. Membro da SBHE; dos grupos de pesquisa GEPEHSF-UPE, NAAAB-CEFET-MG e Líder do NUTEPP-UFPI. E-mail: niltonbittencourt@ufpi.edu.br

Silvano Ramos Santana, Universidade de Pernambuco

Professor da Rede Estadual de Pernambuco, Gestor de Escola Técnica Estadual em Pernambuco, Mestre em Educação pela Universidade de Pernambuco/UPE-PE, Membro da SBHE; Membro do GEPHESF-UPE – Grupo de pesquisa em História da Educação no Sertão do São Francisco. E-mail: silvano.ramoss@upe.br

References

FURTADO, Alessandra Cristina. Os arquivos escolares e sua documentação: Possibilidades e limites para a pesquisa em história da educação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 2, n. 2, p. 145-159, jul./dez. 2011 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v2i2p145-159

KOSSOY, B. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial. 2014.

MACEDO, Christiane Garcia GOELLNER, Silvana Vidore. Guardar para não perder: a constituição dos acervos dos centros de memória da educação física nas Universidades Federais brasileiras Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 4, n. 1, p. 20-37, jan./jun. 2018 DOI: https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i1.7852

SOUSA, Maria do Carmo de; ZANON, Dulcimeire Aparecida Volante A escola básica e a qualificação do trabalho de professores: desafios e perspectivas do mestrado profissional em Educação. Rev. Bras. Educ. 28. 2023 https://www.scielo.br/j/rbedu/a/HFYgktXZFMhh95 qXJJ6jJck/?lang=pt acesso em 09/12/2023 DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782023280046

SOUZA Rosa Fátima de. Acervos digitais e preservação de fontes para a história da educação rural no Brasil Poíesis Pedagógica, Catalão-GO, v.12, n.2, p. 192-208, jul/dez. 2014 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v12i2.33677

VIDAL, Diana Gonçalves; ABDALA, Rachel Duarte A fotografia como fonte para a História da Educação: questões teórico-metodológicas e de pesquisa Educação Revista do Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria vol. 30, núm. 2, julio-diciembre, Santa Maria-RS. 2005, pp. 177-193

Acervos históricos

AMORIM, Adriana de Macedo. Fontes para a história da formação e profissionalização do magistério primário rural do distrito de Rajada – PE (1960-1980). – Petrolina: do autor, 2023. 154 f. : PDF ; 176.181 KB. Acesso Produtos – Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Educação no Sertão do São Francisco (upe.br) em 11 de novembro de 2023

AZEVEDO, Eliana Oliveira Nunes de; A Implantação do Curso Normal e a Formação de Professores Primários no Município de Casa Nova - Ba (1961-1977). , PETROLINA – PE 2020, 320 páginas. Acesso Produtos – Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Educação no Sertão do São Francisco (upe.br) em 11 de novembro de 2023

CARVALHO, Maria do Socorro da Silva. Fontes para a história da formação e profissionalização do magistério rural do município de Casa Nova – BA (1960 - 1990). – Petrolina, 2023. 47f. : PDF ; 38.276 KB. 48 pág Acesso Produtos – Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Educação no Sertão do São Francisco (upe.br) em 11 de novembro de 2023

MEDEIROS, Dulcineia Cândida Cardoso de. Catálogo de documentos históricos. - Petrolina, 2022. 30 páginas. Acesso Produtos – Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Educação no Sertão do São Francisco (upe.br) em 11 de novembro de 2023

MOURA, Luis Yago Bruno de, FONTES PARA A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DO MUNICÍPIO DE PICOS - PI: Escola Polivalente Desembargador Vidal de Freitas (1975-1996) Petrolina PE, 2023 - 223 paginas Acesso Produtos – Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Educação no Sertão do São Francisco (upe.br) em 11 de novembro de 2023

SILVA, Franciane Dias da; ACERVO DIGITAL PHILARMÔNICA 21 DE SETEMBRO (PETROLINA 1915-1989) PETROLINA – PE 2022 Acesso Produtos – Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Educação no Sertão do São Francisco (upe.br) em 11 de novembro de 2023

Artigo e/ou matéria de jornal em meio eletrônico

ÁVILA, Virgínia Pereira da Silva de; BITTENCOURT JR, Nilton Ferreira, MEDEIROS, Dulcineia Cândida Cardoso de. História da Educação na era digital: da historiografia às redes virtuais – Jornal on line Pensar Educação. Jornal 319 Vol. 9, Nº 319/Junho de 2021 Disponível em: http://pensaraeducacao.com.br/historia-da-educacao-na-era-digital-da-historiografia-as-redes-virtuais/ acesso em 11 de novembro de 2023

Published

2024-04-16

How to Cite

Ferreira Bittencourt Jr, N., & Ramos Santana, S. (2024). SCHOOL ARCHIVES AND DIGITAL COLLECTIONS IN THE BRAZILIAN NORTHEAST: : limits and possibilities. Momento - Diálogos Em Educação, 33(1), 169–184. https://doi.org/10.14295/momento.v33i1.16524