CONSIDERAÇÕES A RESPEITO DA EDUCAÇÃO EM/PARA OS DIREITOS HUMANOS, DIVERSIDADES E PRÁTICAS EDUCATIVAS
DOI:
https://doi.org/10.63595/momento.v34i3.18896Keywords:
Educação, Direitos humanos, Diversidade, Educação emancipadora, Práticas educativasAbstract
This work aims to discuss and understand how human rights and the appreciation of diversity can be integrated into educational practices based on a conception of education focused on the critical and emancipatory formation of subjects. We understand that the relevance of the problem investigated lies in the transformative potential of education, in the sense of opposing an exclusionary objective reality and contributing to the construction of other possibilities of constituting reality that value plurality and promote equality and social justice. The research carried out is qualitative and bibliographical, proposing a philosophical reflection of the object investigated and having as reference the phenomenological hermeneutics anchored in the investigations of Professor Maria Aparecida Viggiani Bicudo (1999; 2006; 2020). The theoretical framework is based mainly on the following authors: Benevides (2024), Candau (2012, 2013, 2018), Coêlho (2012), Freire (1987, 1992, 2001, 2002), Reis (2013, 2021), Sacavino (2009, 2022). We understand that studies aimed at thinking about the relationship between human rights and education inevitably lead us to the understanding that such a theme cannot do without a totalizing vision that considers the concepts of human being, society and education. They demonstrate the irreproachable recognition that human rights are historically constituted and, therefore, cannot be conceived as a given, absolute reality dissociated from the ethical and political dimensions, since such issues are essentially involved with the contradictions engendered by objective reality.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5ª edição. Tradução da 1ª edição brasileira coordenada e revisada por Alfredo Bossi, 2007.
ALMEIDA, Liliane Barros de. Educação e direitos humanos: pensando sua relação como possibilidade de emancipação. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 234-243, abr./jun. 2017.
BARCELOS, Simone de Magalhães Vieira. Filosofia, exercícios espirituais e formação do homem na antiguidade. 2017. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
BENEVIDES, Maria Vitória. Educação em direitos humanos: do que se trata? Programa ética e cidadania: construindo valores na escola e na sociedade, 2007. Disponível em: http://gajop.org.br/justicacidada/wp-content/uploads/9_benevides.pdf. Acesso em: 28 dez. 2024.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A contribuição da fenomenologia à educação. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; CAPPELLETTI, Isabel Franchi. (Org.). Fenomenologia: Uma visão abrangente da Educação. São Paulo: Ed. Olhos D’Água, 1999. p. 11-51.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa Qualitativa e Pesquisa Qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalh.; ARAUJO, Jussara de Loiola. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, v. 2, p. 99-112. (Coleção Tendências em Educação Matemática, 9).
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa Fenomenológica em Educação: possibilidades e desafios. Paradigma, Maracay, p. 30–56, 2020. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p30-56.id928. Disponível em: https://revistaparadigma.com.br/index.php/paradigma/article/view/928. Acesso em: 20 jan. 2025.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação popular na escola cidadã. Petrópolis: Vozes, 2002. 455p.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan.-mar. 2012. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 21 dez. 2024.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação Intercultural e Práticas Pedagógicas. In: SILVA, Marco; ORLANDO, Cláudio; ZEN, Giovana (organizadores). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. - Salvador: EDUFBA, 2018; p. 275-288.
CANDAU, Vera Maria Ferrão; SACAVINO, Susana Beatriz. Educação em direitos humanos e formação de educadores. Educação. Porto Alegre, Porto Alegre, v. 36, n. 01, p. 59-66, abr. 2013. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000100009&lng=pt&nrm=iso . Acessos em 21 jan. 2025.
COÊLHO, Ildeu Moreira. Qual o sentido da Escola? In: COÊLHO, Ildeu Moreira (Org.). Escritos sobre os sentidos da escola. Campinas, SP: Mercado de letras, 2012. Cap. 3, p. 59-86.
FELIPE, Eliana da Silva; CUNHA, Emmanuel Ribeiro; BRITO, Ana Rosa Peixoto de. de. O avanço do projeto neoliberal nas diretrizes para a formação de professores no Brasil. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 127-151, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8920. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8920. Acesso em: 21 jan. 2025.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. O Papel da Educação na Humanização. Paz e Terra, Ano IV, nº 9, outubro, 1969, p. 123-132.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
HALL, Stuart. Da diáspora – identidades e mediações. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
LIMA, Cristian Andrey Pinto; VIANA, Cláudio Pires. Reflexões sobre fenomenologia e educação. REVELLI, v. 16, 2024. ISSN 1984-6576. Disponível em: XXXXXXXX Acesso em: 9 jan. 2025.
NÖRNBERG, Marta; JÄGER, Josiane Jarline. Formação humana como ação intelectual, ética e política. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 28, n. 57, p. 1–23, 2024. DOI: https://doi.org/10.26694/rles.v28i57.3939. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3939. Acesso em: 21 jan. 2025.
REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Política Pública, Diversidade e Formação Docente: uma interface possível. 2013. 279f. Tese (Doutorado em Ciências, em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento) – Instituto de Economia da Universidade Federal do Rio de Janeiro-RJ, 2013.
REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Alteridade. In: ARNT, Rosamaria; SCHERRE, Paula (orgs.). Dicionário: rumo à civilização da religação e ao bem viver. 1. ed Fortaleza, CE: Editora da UECE, 2021. p. 23-25.
SACAVINO, Susana Beatriz. Educação em/para os direitos humanos na América Latina: tensões, sonhos, perspectivas. In: SACAVINO, Susana Beatriz. Democracia e Educação em Direitos humanos na América Latina. Petrópolis, RJ: Rio de Janeiro, 2009, pp. 244-267.
SACAVINO, Susana Beatriz. Os desafios da Educação em Direitos Humanos no fortalecimento da democracia. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, Bauru, v. 10, n. 2, p. 85–107, 2022. DOI: https://doi.org/10.5016/ridh.v10i2.169. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/ridh3/index.php/ridh/article/view/169 Acesso em: 21 jan. 2025.
SANTOS, Boaventura S. direitos humanos: o desafio da interculturalidade. Revista Direitos Humanos, n.2, p.10-18, jun. 2009. Disponível em: https://encurtador.com.br/YG5gn. Acesso em: 28 dez. 2024.
SILVEIRA, Rosa Maria Godoy. Educação em e para direitos humanos: entre a universalidade e as particularidades, uma perspectiva histórica. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy et al. Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007, pp. 245-273.
SIMÕES, Helena Cristina Guimaraes Queiroz Simões; CARDOSO, Fernando da Silva; SILVA, Aida Maria Monteiro. Educação em direitos humanos, formação de sujeitos de direito e dignidade humana: fundamentos teóricos, epistêmicos e políticos. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 31, n. 01, p. 116–134, 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13660. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13660. Acesso em: 21 jan. 2025.
SIQUEIRA, Yrama Siqueira; CANDAU, Vera Maria Ferrão. direitos humanos, diferenças e educação: desafios para o cotidiano escolar. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 31, n. 01, p. 40–56, 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13436. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13436. Acesso em: 21 jan. 2025.
TAVARES, Celma. Educar em direitos humanos, o desafio da formação dos educadores numa perspectiva interdisciplinar. In: SILVEIRA, Rosa Maria Godoy et al. Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007, pp. 487-503.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Momento - Diálogos em Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.