USANDO O QUADRO EUROPEU COMUM DE REFERÊNCIA PARA O ENSINO DA LÍNGUA DE SINAIS ITALIANA

lições de pesquisa e prática

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i02.14186

Palavras-chave:

Educação em Língua de Sinais. Quadro Europeu Comum de Referência. Língua de Sinais Italiana. Portfólio Europeu de Línguas

Resumo

A partir de 2011, a adaptação do Quadro Europeu Comum de Referência das línguas (QECR) para a língua de sinais tornou-se uma prioridade para muitas organizações na Europa. Entre eles, o Instituto Estadual para Surdos trabalhou em sua adaptação para a Língua de Sinais Italiana dentro do projeto SignLEF financiado pela UE. Um ano depois, o esforço conjunto de algumas instituições especializadas no ensino da língua de sinais deu luz ao projeto ProSign, financiado pelo Centro Europeu de Língua Moderna. As descobertas provenientes desses e de outros projetos convergiram para o desenvolvimento de um volume complementar para o QECR, publicado em 2018, incluindo descritores para o ensino da língua de sinais. Neste artigo, apresento uma visão geral do crescimento da conscientização do QECR para a educação da LIS, bem como as mudanças políticas e culturais ocorridas desde sua adoção em 2011. Uma ideia única, projeto de pesquisa e experiência de desenho feita por profissionais surdos e ouvintes com o objetivo de informar sobre a educação em Língua de Sinais, sua adaptação e inclusão na educação de surdos e no ambiente de trabalho.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Maria Tagarelli De Monte, Istituto Statale per Sordi Roma e Università degli studi Internazionali di Roma

Doutora, Istituto Statale per Sordi Roma e Università degli studi Internazionali di Roma, Itália. 

Referências

BRANCHINI, C.; MANTOVAN, L. A Grammar of Italian Sign Language (LIS). Venezia: Edizioni Ca’ Foscari-Digital Publishing, 2020. Available at: <https://edizionicafoscari.unive.it/media/pdf/books/978-88-6969-474-5/978-88-6969-474-5_svXINjT.pdf>.

CONSEIL DE L’EUROPE. Cadre Européen Commun de Référence pour les langues: Le premier outil pédagogique pour la langue des signes, 2002. Available at: < www.alfeda.net/pdf/langue%20des%20signes.pdf >. Accessed: 13 March 2013.

COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

COUNCIL OF EUROPE, Language Policy Division. Common European Framework of Reference for Languages. Strasbourg: Council of Europe, 2006.

COUNCIL OF EUROPE, Language Policy Division. Common European Framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. Council of Europe, 2018.

DE JONG, John H.A.L. Measurement issues in aligning test scores to CEF. Plenary speech presented at the Writing Assessment in Higher Education: Making the Framework Work, Amsterdam, The Netherlands, 26-28 October, 2011.

DE MONTE, M.T. Describing and teaching non manual components in LIS: CEFR-related issues. Hamburg: Pro-Sign Conference, 2014.

DE MONTE, M.T. The development of a Common European Framework of Reference for sign language (CEFR4SL): perspectives and issues. LTRC 2014, The 36th Language Testing Research Colloquium. Amsterdam. 2014, p. 37.

DI RENZO, A.; LAMANO, L.; LUCIOLI, T.; PENNACCHI, B.; GIANFREDA, G.; PETITTA, G.; BIANCHINI, C.S.; ROSSSINI, P.; PIZZUTO, E.A. Scrivere la LIS con il SignWriting: manuale introduttivo. Rome: ISC-CNR, 2011.

DOTTER, F. Acoustic perception and spoken language. Special education needs in Europe. The teaching and learning of languages. Bruxelles: European Commission, 2005, p. 85-101.

ECML. Facts about sign language. Available at: <https://edl.ecml.at/LanguageFun/FAQsonsignlanguage/tabid/2741/language/en-GB/Default.aspx>. European Centre for Modern Languages of the Council of Europe, 2021.

FIGUERAS, N. The impact of the CEFR. ELT Journal, v.66, n.4, p. 477 - 485, 2012.

GROVES, K. M.; DE MONTE, M. T.; ORLETTI, F. Assessing D/deaf students as visual L2 learners: from theory to practice. In: TSAGARI, D.; SPANOUDIS, G. (Eds.), Assessing L2 students with learning and other disabilities. Cambridge Scholars Publishing. 2013.

HALLIDAY, Michael A.K. Spoken and written language. Victoria: Oxford University Press, 1989.

HANKE, T. HamNoSys - representing sign language data in language resources and language processing contexts. In: STREITER, O.; VETTORI, C. (Eds.), LREC 2004 -Workshop proceedings: Representation and processing of sign languages. Paris: ELRA, 2004, p. 1-6.

HAUG, T.; KELLER, J. ESF Exploratory Workshop on Development of Theoretical and Practical Guidelines for the Adaptation of the Common European Framework of Reference (CEFR) to sign languages: Scientific Report. Summary of the European Science Foundation Exploratory Workshop, Zurich, Switzerland, 16-18 September 2011. Zurich, Switzerland, 2012.

LEESON, L.; VAN DEN BOGAERDE, B.; RATHMANN, C.; HAUG, T. Sign languages and the Common European Framework of Reference for Languages. Common Reference Level Descriptors. Strasbourg Cedex: Council of Europe Publishing, 2016.

LEESON, L.; GREHAN, C. A Common European Framework for sign language Curricula? D-Sign(ing) a Curriculum aligned to the Common European Framework of Reference. In: Mertzani, M. (Ed.), Papers from the 1st Symposium in Applied Sign Linguistics. Centre for Deaf Studies, University of Bristol, 2010, p. 21-34.

LEWIN, Kurt. Action Research and Minory Problems. Journal of Social Issues, v. 2, n. 4, p. 34-46, 1946.

Movimento LIS Subito, M.L. Movimento LIS Subito! Available at: <http://www.lissubito.com/statuto/> 2021.

MUÑOZ, A.; MUELLER, J.; ÁLVAREZ, M.; GAVIRIA, S. Developing a coherent system for the assessment of writing abilities: tasks and tools. Íkala, revista de lenguaje y cultura, v. 11, n.17, p. 265-307, 2006.

TIMMERMANS, N. (Ed.) in co-operation with the Committee on the Rehabilitation and Integration of People with disabilities (CD-P-RR), The status of sign languages in Europe. F-67075 Strasbourg Cedex: Council of Europe Publishing, 2005.

ONG, Walter J. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. London: Routledge, 1982.

SHIELD, B.; ATHERTON, M. Hearing Loss – Numbers and Costs. Evaluation of the social and economic costs. A report for Hear-It AISBL, Brunel University London, 2021.

SILIS; MPDF (a cura di), Metodo VISTA per l'insegnamento della Lingua dei Segni Italiana. Per l’insegnante (I, II, III livello), Roma: Edizioni Kappa, 1997: I level; 2000: II level; 2003: III level.

SMITH, C.; LENTZ, E.M.; MIKOS, K. Signing Naturally. San Diego: DawnSignPress, 1989.

SUTTON-SPENCE, R.; WOLL, B. The linguistics of British sign language. An introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

TERUGGI, L.A. Una scuola, due lingue. L'esperienza di bilinguismo della scuola dell'Infanzia ed Elementare di Cossato (2nd ed.). Roma: FrancoAngeli, 2004.

TOMASUOLO, E.; GULLI, T.; VOLTERRA, V.; FONTANA, S. The Italian Deaf Community at the Time of Coronavirus. Frontiers in Sociology, v.5, Article: 612559, 2021. Available at: <https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsoc.2020.612559/full>.

TROVATO, S.; FOLCHI, A.; BAJ, C.; SANTORO, M.; ANSELMO, G. Insegnare e imparare la LIS. Trento: Edizioni Centro Studi Erickson S.p.A., 2020.

van der HAAGEN, M.; de HAAN, P. The use of sophisticated language in advanced Dutch EFL Writing: A longitudinal study. Paper presented at the Writing Assessment in Higher Education: Making the Framework Work, Amsterdam, The Netherlands, 26-28 October, 2011.

WEIR, Cyril J. Limitations of the Common European Framework for developing comparable examinations and tests. Language Testing, v. 22, p. 281-300, 2005.

WOLL, B. A sign of the times. The New Scientist, 2022, 27.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. World report on hearing. Geneva: World Health Organization, 2021.

Online resources

Council of Europe Self-assessment grid: https://www.coe.int/en/web/portfolio/self-assessment-grid, last visit June 8th, 2019.

I.S.I.S.S. Magarotto: https://www.isiss-magarotto.edu.it/, last visit June 8th, 2019.

Languages in Europe: http://ec.europa.eu/education/languages/languages-of-europe/doc189_en.htm, last visit June 8th, 2019.

Ministero dell'Istruzione, Ministero dell'Università e della Ricerca. «Scuola e disabilità, firmata l’intesa fra i Ministri Bussetti e Fontana: al via i bandi per la formazione Lis per insegnanti.» miur.gov.it. 06 Dicembre 2018. https://www.miur.gov.it/web/guest/-/scuola-e-disabilita-firmata-l-intesa-fra-i-ministri-bussetti-e-fontana-al-via-i-bandi-per-la-formazione-lis-per-insegnanti (consultato il giorno 02 02, 2022).

SignWriting: http://www.signwriting.org/italy/, last visit February 3rd, 2022.

TESTO COORDINATO DEL DECRETO-LEGGE 22 marzo 2021, n. 41, in Gazzetta Ufficiale - Serie generale - n. 70 of 22 March 2021), coordinated with the conversion law 21 May 2021, n. 69, reporting: «Misure urgenti in materia di sostegno alle imprese e agli operatori economici, di lavoro, salute e servizi territoriali, connesse all'emergenza da COVID-19» https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2021/05/21/21A03181/sg, last visit October 30th, 2021.

Downloads

Publicado

2022-07-28

Como Citar

Monte, M. T. D. (2022). USANDO O QUADRO EUROPEU COMUM DE REFERÊNCIA PARA O ENSINO DA LÍNGUA DE SINAIS ITALIANA: lições de pesquisa e prática. Momento - Diálogos Em Educação, 31(02), 114–137. https://doi.org/10.14295/momento.v31i02.14186

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.