MASCULINITIES IN DISPUTE
QUEER PERSPECTIVES TO PARTNERED DANCE EDUCATION AND POLITICS OF EMBODIMENT
DOI:
https://doi.org/10.63595/dedu.v13i2.19937Abstract
This article examines how masculinities are produced, negotiated, and contested in educational settings of partnered dance. Drawing on interviews with researchers, teachers, and practitioners from Brazil and abroad, it investigates how embodiment, desire, and intimacy intersect with gendered and sexualized norms embedded in the practice. Guided by queer epistemologies and pedagogies, the study employs a qualitative approach, analyzing narratives to understand the ontological dimensions of dance for two and the interbodily dynamics that shape identities. The findings reveal that representations of masculinities emerge in constant tension between tradition and innovation, local culture and global flows, disciplinary technique and personal expression. These tensions, rather than being obstacles, open possibilities for reimagining partnered dance as an inclusive and reflexive space. The article concludes that such practices can challenge fixed gender norms, fostering more plural, relational, and transformative ways of embodying masculinities.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diversity and Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Concedo a Revista Diversidade e Educação o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.
Também aceito submeter o trabalho às normas de publicação da Revista Diversidade e Educação acima explicitadas.




