CTSA approach to teaching thermodynamics of climate change to high school students
DOI:
https://doi.org/10.14295/ambeduc.v29i2.16459Keywords:
Thermodynamic Effects. Climate changes. Meaningful learning.Abstract
This study was prepared through the implementation of a didactic sequence composed of interactive lectures, a Diagnostic and Results Assessment aimed at high school students. These activities were based on scientific and journalistic texts and cell phone applications, focusing on the relationship between the principles of Thermodynamics and Climate Change, especially the effects resulting from this interaction. Phenomena such as the Greenhouse Effect, El Niño and La Niña climate patterns, as well as recent Heat Waves were discussed, applying them to a local perspective, from the perspective of Physics and supported by adequate theoretical foundations. The core of this proposal lies in an integrated approach to Science, Technology, Society and Environment (CTSA). The results show that it was possible to promote the development of critical and reflective thinking in students, enabling them to be conscious individuals capable of approaching and solving problems, understanding the social and integrative role of Science and Technology through interdisciplinary concepts and actions.
Downloads
References
AMBRIZZI, Tércio et al. Mudanças Climáticas e a Sociedade. São Paulo - Sp: Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da Usp, 2021. 44 p. Disponível em: https://www.climaesociedade.iag.usp.br/livreto.pdf. Acesso em: 18 nov. 2023.
AUSUBEL, David Paul. Adquisición y Retención del Conocimiento: una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós, 2002. p. 25-48.
BONIN, Jiani A. Pesquisa exploratória. Separata de: MALDONADO, A. E et al. Metodologias de Pesquisa em Comunicação. 2ª. ed. Porto Alegre: Meridional, 2011. cap. Revisitando os bastidores da pesquisa: Práticas metodológicas na construção de um projeto de investigação, p. 19-41.
CHRISPINO, Alvaro et al. A área CTS no Brasil vista como rede social: onde aprendemos?. Ciência & Educação (Bauru), [S.L.], v. 19, n. 2, p. 455-479, 2013. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132013000200015.
DIÁRIO DO NORDESTE (Ceará). Onda de calor afetará o Brasil nesta semana, incluindo três estados do Nordeste. 2023. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/ultima-hora/pais/onda-de-calor-afetara-o-brasil-nesta-semana-incluindo-tres-estados-do-nordeste-1.3419050. Acesso em: 19 set. 2023.
DIAS, Maria Assunção Faus da Silva. Efeito estufa e mudanças climáticas regionais. Revista Usp, [S.L.], n. 71, p. 44-51, 1 nov. 2006. Universidade de Sao Paulo, Agencia USP de Gestao da Informacao Academica (AGUIA). http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i71p44-51.
ELIAS, Ana Paula de Andrade Janz; ZOPPO, Beatriz Maria; GILZ, Claudino. CONCEPÇÕES DOCENTES QUANTO AOS PROCESSOS DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES: UM ESTUDO EXPLORATÓRIO. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 29, n. 57, p. 29-44, jan. 2020. Epub 16-Dez-2020. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n57. p29-44.
FREITAS, José Vicente de; LESTINGE, Sandra Regina; RIBOMBO, Grupo de Pesquisa. Apresentação do Dossiê Fenômenos ambientais costeiros em tempos de mudanças ambientais globais. Ambiente & Educação, [S.L.], v. 25, n. 3, p. 3-8, 21 jan. 2021. Lepidus Tecnologia. http://dx.doi.org/10.14295/ambeduc.v25i3.12529.
G1 (Brasil). Calculadora de Carbono. 2021. Disponível em: https://especiais.g1.globo.com/meio-ambiente/calculadora-emissoes-carbono/. Acesso em: 26 set. 2023.
GOOGLE. Google Earth. 2001. Disponível em: https://www.google.com.br/earth/. Acesso em: 26 set. 2023.
GUO, Yuming et al. Quantifying excess deaths related to heatwaves under climate change scenarios: a multicountry time series modelling study. Plos Medicine, [S.L.], v. 15, n. 7, 31 jul. 2018. Public Library of Science (PLoS). http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.1002629.
JESUS, Thiago Auer Camilo de et al. Ensino de Física e Ciência Cidadã na compreensão das mudanças climáticas por meio do estudo da vazão de um córrego da Mata Atlântica. Revista de Enseñanza de La Física, [S.L.], v. 35, n. 1, p. 39-52, 16 jun. 2023. Universidad Nacional de Cordoba. http://dx.doi.org/10.55767/2451.6007.v35.n1.41389.
MARTELLI, Anderson et al. Análise de Metodologias para Execução de Pesquisas Tecnológicas / Analysis of Methodologies for Carrying out Technological Research. Brazilian Applied Science Review, 4(2), 468–477. https://doi.org/10.34115/basrv4n2-006.
MOREIRA, Marco Antonio. Teorias de Aprendizagem. 3. ed. Rio de Janeiro-Rj: Ltc, 2021. 230 p.
MOREIRA, Marco Antonio. A Teoria da Aprendizagem Significativa e sua implementação em sala de aula. 3. ed. Brasília: Editora da Unb, 2006. 186 p.
NUSSENZVEIG, Herch Moysés. Curso de Física Básica: Fluidos, Oscilações e Ondas, Calor (Volume 2). 5. ed. São Paulo: Blucher, 2014. 375 p.
RODRIGUES, Bruno Dias et al. UMA ANÁLISE SOBRE AS CHUVAS NO CEARÁ BASEADA NOS EVENTOS DE EL NIÑO, LA NIÑA E NO DIPOLO DO SERVAIN DURANTE A ESTAÇÃO CHUVOSA. Revista Brasileira de Climatologia, Curitiba-Pr, v. 28, n. 17, p. 507-519, 10 maio 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/rbclima.v28i0.76238. Acesso em: 28 nov. 2023.
RUBINO, Leandro Nascimento. A Física envolvida no fenômeno do efeito estufa – uma abordagem CTS para o Ensino Médio. 2010. 98 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://www.if.ufrj.br/~pef/producao_academica/dissertacoes/2010_Leandro_Rubino/dissertacao_Leandro_Rubino.pdf.pdf. Acesso em: 22 nov. 2023.
SANTOS, Priscila V.; BRANDÃO, Gisllayne C. A. Tecnologias Assistivas no Ensino de Física para Alunos com Deficiência Visual: um estudo de caso baseado na audiodescrição. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, p. e20046, 2020. https://doi.org/10.1590/1516-731320200046.
SILVA, Marcelo M.; FEITOSA, Carlos E. A.; CASTRO, Antonio J. R.; NUNES, M. Simone M. Ensino de Programação com Aprendizagem Cooperativa: Um Relato de Experiência. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE). 2023. Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 624-635. https://doi.org/10.5753/wie.2023.235200.
SILVA, Celmar G. Visualization research at the software engineering and information systemslaboratory (seis). In: Anais Estendidos do XXXIV Conference on Graphics, Patterns andImages, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC, p. 244–247, 2021. https://doi.org/10.5753/sibgrapi.est.2021.20047.
SILVA, Wendell Teixeira da. AS MUDANÇAS CLIMÁTICAS GLOBAIS E OS CICLONES TROPICAIS COMO UMA PROPOSTA DE ENSINO DE TERMODIN MICA E DIN MICA DOS FLUIDOS. 2020. 155 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/220425. Acesso em: 13 set. 2023.
SILVEIRA, Felipa Pacifico Ribeiro de Assis; SOUSA, Célia Maria Soares Gomes de; MOREIRA, Marco Antonio. UMA AVALIAÇÃO DIAGNÓSTICA PARA O ENSINO DA ASTRONOMIA. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, [S.L.], n. 11, p. 45-62, 1 jul. 2011. Revista Latino-Americana de Educacao em Astronomia - RELEA. http://dx.doi.org/10.37156/relea/2011.11.045.
SOUSA, José Raul de; SANTOS, Simone C. M. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa E Debate Em Educação. v. 10, n. 2, p. 1396–1416, 2020. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559.
SOUZA, Igor Padilha de et al. Educação ambiental e seus desafios no ensino superior: um estudo de caso do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Campus Bragança. Ambiente & Educação, [S.L.], v. 24, n. 1, p. 32-53, 28 maio 2019. Lepidus Tecnologia. http://dx.doi.org/10.14295/ambeduc.v24i1.6845.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raffael Frota Souto Teixeira, Gilberto Dantas Saraiva, Antônio Joel Ramiro de Castro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os (as) autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Os (as) autores(as) mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações (CC BY-NC-ND 4.0) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Os (as) autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) em qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.