Climate change and responsibilities

focus groups as a strategy to promote dialogue at the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15725

Keywords:

climate change, focus groups, university education

Abstract

The objective of this work was to investigate the production of dialogues in focus groups developed during a remote extension course in Environmental Education. The guiding question presented in this research clipping is: What do research participants say about the responsibilities to control climate change? Academic focus groups and graduates of a public university degree participated in the focus groups. The methodological approach was of a qualitative nature of the descriptive exploratory type. Data were constructed from the transcription of dialogues developed in focus groups. Content Analysis was used and the understandings that emerged from the dialogues led us to understand that the participants attributed the fight against climate change as being the responsibility of the State, the university and society

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Author Biographies

Pedro Henrique Bueno, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciado em Geografia. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil.

Thainá Marcella Cordeiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciada em Ciências Biológicas. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil.

Lilian de Souza Vismara, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Agronomia. Professora Adjunta da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, PR, Brasil.

Josmaria Lopes de Morais, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Química. Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência e Tecnologia Ambiental da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil.

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Published

2023-12-27

How to Cite

Bueno, P. H., Cordeiro, T. M., Vismara, L. de S. ., & Morais, J. L. de. (2023). Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(3), 79–96. https://doi.org/10.14295/remea.v40i3.15725