The SPECIAL EDUCATION POLICY IN THE INCLUSIVE PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.17315

Keywords:

Education. Inclusion. Deficiency. Public Policy.

Abstract

The central theme of this research is special and inclusive education. It is understood that the promotion of an inclusive educational environment should be the premise that guides the guidelines and public policies for education in schools to promote autonomy and equal opportunities for learning and social coexistence. This study analyzed the implementation of the educational policy in regular municipal schools in the city of Rio Grande - RS, with a focus on special education, relating it to the actions of implementing agents. This is an applied and exploratory research, with a qualitative approach. The results revealed, among other aspects, that the actions and processes that materialized the educational public policies, with a focus on special education, were pertinent to ensure the necessary conditions for the promotion of inclusive educational environments, considering the protagonism of the implementing agents and the inclusive guiding actions implemented by the municipal education system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Flávia Veronica Jacques, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Politica Social e Direitos Humanos na UCPEL, Mestre em Contabilidade e Controladoria (UNISINOS), Especialista em Administração Pública e Graduada em Ciencias Contabeis (FURG). Docente do Instituto de Ciencias Economicas, Administrativas e Contabeis na Universidade Federal do Rio Grande - FURG

References

ANTUN, Raquel Paganelli. Na educação inclusiva, a pessoa vem antes da deficiência. Diversa Educação Inclusiva na Prática. 23 nov. 2018. Disponível em: https://diversa.org.br/artigos/na-educacao-inclusiva-a-pessoa-vem-antes-da-deficiencia Acesso em: 15 mar. 2019.

ARANHA, Maria Salete. Inclusão social e municipalização. In: Manzini, E. J. (org.), Educação especial: temas atuais, Marília: UNESP- Marília Publicações, p. 1-9, 2000. DOI: https://doi.org/10.36311/2000.85-86738-15-8.p1-10

BARNES, C.; BARTON, L.; OLIVER, M. Disability studies today. Cambridge: Polity Press, 2002.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei n° 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 07 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em: 30 mar. 2017.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm . Acesso em: 12 out. 2018.

FERNANDES, Idilia. A diversidade da condição humana: deficiências/diferenças na perspectiva das relações sociais. 2012. 244 f. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Curso de pós-graduação em serviço social, Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo demográfico 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/resultados.html Acesso em: 29 jan. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo demográfico 2022. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/resultados.html Acesso em: 12 abr. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação básica 2022. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6798882 Acesso em:11 abr. 2023.

MAIOR, Izabel Maria Madeira de Loureiro. Movimento político das pessoas com deficiência: reflexões sobre a conquista de direitos. Revista Inclusão Social, Brasília, v.10 n.2, p.28-36, jan./jun. 2017. Disponível em: http://revista.ibict.br/inclusao/article/viewFile/4029/3365 . Acesso em: 12 jan. 2019.

MANZINI, Eduardo José. Entrevista Semi-Estruturada: Análise de Objetivos e Roteiros. Departamento de Educação Especial do Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Estadual de São Paulo – UNESP, Marília , SP, 2004, Disponível em https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EduardoManzini/Manzini_2004_entrevista_semi-estruturada.pdf . Acesso em mar. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo, v. 5, n. 7, p. 01-12, abr. 2017.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação. São Paulo, v.9, n. 2, p.191 - 211, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Home. 2018. Disponível em: https://nacoesunidas.org/conheca/ . Acesso em: 01 maio 2019.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Realization of the sustainable development goals by for and with persons with disabilities. 2006. Disponível em: https://www.un.org/development/desa/disabilities/wp-content/uploads/sites/15/2018/12/UN-Flagship-Report-Disability.pdf . Acesso em: 10 jan. 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Programa de Ação Mundial para as pessoas com Deficiência, 1982. Disponível em: https://brasil.un.org/ . Acesso em 01 maio 2019.

RIO GRANDE. Lei Municipal Lei n° 7.911, de 24 de junho de 2015. Institui o novo plano municipal de educação 2015-2025 do município do Rio Grande e revoga a lei nº 6608/2008. Secretaria Municipal de Educação. Rio Grande, RS, 2015. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a2/plano-municipal-de-educacao-rio-grande-rs . Acesso em: 24 set. 2019.

RIO GRANDE. Lei nº 5.332, de 08 de setembro de 1999. Cria o sistema municipal de ensino do Rio Grande. Rio Grande, RS.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. 5. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2003.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Por Falar em Classificação de Deficiências. Revista Brasileira de Tradução Visual. v. 12, n. 12, 2012. Disponível em: http://www.rbtv.associadodainclusão.com.br/index.php/principal/article/view/157/265 . Acesso em: 17 nov. 2012.

SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L.; COOK, S. Métodos de pesquisa nas relações sociais: delineamentos de pesquisa. São Paulo: E.P.U., 1987.

SERAFIM, Milena Pavan; DIAS, Rafael de Brito. Análise de política: uma revisão da literatura. Cadernos Gestão Social, v. 3, n. 1, p.121-34, jan./jun. 2012.

SOUSA, Robson Simplicio de; GALIAZZI, Maria do Carmo. A categoria na análise textual discursiva: sobre método e sistema em direção à abertura interpretativa. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v.5, n.9, p. 514-538, dez. 2017.

Published

2025-07-11

How to Cite

Veronica Jacques, F. (2025). The SPECIAL EDUCATION POLICY IN THE INCLUSIVE PERSPECTIVE. Momento - Diálogos Em Educação, 34(2). https://doi.org/10.63595/momento.v34i2.17315

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.