ASPECTOS TEÓRICOS E METODOLÓGICOS DO CÍRCULO DE CULTURA: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental

Authors

  • Jussara Botelho Franco
  • Carlos Frederico Bernardo Loureiro

Keywords:

Paulo Freire, Círculo de Cultura, Educação Ambiental crítica

Abstract

The objective of this theoretical essay is to characterize the Culture Circle, situating it in the thought of Paulo Freire, while collective experience of dialogue in several educational spaces. The thematic choice is justified by the need to discuss the Culture Circle as methodological proposal and primary source of innumerable experiences in envinronmental education directed to collective spaces of dialogue. Forthis, the article explores some of marxist foundations of Freire's conception of education that determined the general scope of the Culture Circle (praxis, labour, necessity, dialogue, totality and social transformation) and describes minutely how it organizes itself and its purposes, indicating at the end the relevance and topicality of it, in its original conception, to the envinronmental education whether formal or not.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jussara Botelho Franco

Graduada em Pedagogia - Habilitação Ensino Médio(2002), mestre em Educação Ambiental pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2005). Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação Ambiental da Furg. Professora-colaboradora da Universidade Federal do Rio Grande.

Carlos Frederico Bernardo Loureiro

Possui doutorado em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000). Atualmente é professor da faculdade de educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, professor dos programas de pós-graduação em educação (PPGE) e em psicossociologia de comunidades e ecologia social (Eicos), ambos da UFRJ

Published

2012-10-13

How to Cite

Franco, J. B., & Loureiro, C. F. B. (2012). ASPECTOS TEÓRICOS E METODOLÓGICOS DO CÍRCULO DE CULTURA: uma possibilidade pedagógica e dialógica em educação ambiental. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 17(1), 11–27. Retrieved from https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/2422

Issue

Section

Artigos