A Educação Ambiental na Formação de Professores de Física

Um estudo sobre dissertações e teses brasileiras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16945

Keywords:

Teacher Education, Literature Review, Physics teacher, Environmental Education, Environmental Physics

Abstract

In this study, we present the main characteristics and trends found in 15 dissertations and theses that relate to the field of Environmental Education in the training of Physics teachers, defended between 2002 and 2017. Through a thorough analysis of these academic works, we classified and analyzed the documents according to pre-established descriptors, including year of defense, university, region of the country, academic level, initial and/or continuing teacher education, research methodology, data collection instruments, and research purpose. Among the 15 studies analyzed, we found that the majority were defended in the southeastern region, mainly from academic master's programs focused on continuing teacher education. The research studies were predominantly characterized as case studies, and the objectives of the research indicate a concern with filling gaps in initial teacher education through training courses.

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Author Biographies

Letícia Estevão Moraes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Licenciada em Física pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre e Doutora em Ensino de Ciencias e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é professora substituta de Física no Instituto Federal de São Paulo, campus São Roque, atuando no ensino médio integrado ao técnico e ensino superior. Participa do Grupo de Pesquisas em Ensino e Divulgação da Ciência (GPEDIC), da Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba.

Maria José Fontana Gebara, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Bacharel e licenciada em Física pela Universidade Estadual de Campinas, mestre em Educação e doutora em Ciências pela mesma instituição. Atualmente é professora do Departamento de Física, Química e Matemática (DFQM) da Universidade Federal de São Carlos (campus Sorocaba), atuando no curso de licenciatura em Física; no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd); e no Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF).

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Published

2025-02-28

How to Cite

Estevão Moraes, L., & Gebara, M. J. F. (2025). A Educação Ambiental na Formação de Professores de Física: Um estudo sobre dissertações e teses brasileiras. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 29(2). https://doi.org/10.63595/ambeduc.v29i2.16945