Vegetable garden at school: proposal for the Cultivate Project curricular component

proposta para o componente curricular Projeto Cultivar

Authors

  • Terezinha Marisa Ribeiro de Oliveira Universidade Cruzeiro do Sul https://orcid.org/0000-0002-9064-8518
  • Carmem Lúcia Costa Amaral Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.15173

Keywords:

Curricular Component, Elective, Hydroponic Garden, High school

Abstract

This article aims to describe an experience developed in an elective curricular component called Sustainability in the Cultivate Project that had in its syllabus the planning and construction of a hydroponic garden, a traditional garden and a composter. Participated in this experience 32 students from third year high schools of São Paulo state. Due to the Covid-19 pandemic, this experience happened in two stages: before and during the pandemic. In the classroom, the planting of seedlings and the construction of the hydroponic garden were planned and executed by the students, and at that moment some issues related to the environmental and health issues were discussed. In the remote class, students were encouraged to build vegetable gardens in their homes and to grow plants. The results indicated that, despite the short time provided for the class activities, the students became so involved with the Elective that they were interested in continuing the gardening and planting activities in their homes with their parents.

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Author Biography

Terezinha Marisa Ribeiro de Oliveira, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora pela Universidade Cruzeiro do Sul em Ensino de Ciências e Matemática em 2022. Mestrado em Ensino de Ciências (área de concentração Ensino de Ciências e Matemática), na Universidade Cruzeiro do Sul em 2018. Especialização na Universidade de São Paulo (USP) no ensino de Ciências (2011 a 2012).   Especialização em Gestão Escolar na Faculdade Metropolitana de Caieiras (2012). É pesquisadora no Laboratório Acadêmico de Produção de Vídeo Estudantil da Universidade Federal de Pelotas. Atuou no magistério público estadual de São Paulo  no Ensino Fundamental e Médio nas disciplinas de Ciências e Matemática como professora efetiva em ambas as disciplinas. Trabalhou de PCNP (Professor Coordenador do Núcleo Pedagógico) na Diretoria de Ensino de Votorantim.  Atuou  na Vigilância Sanitária , Epidemiológica e Zoonoses no período de 1995 a 2000 na cidade de Votorantim participando de inspeções sanitárias, campanhas educacionais , campanhas de profilaxia e reuniões científicas. Atualmente é formadora na Escola de Formação e Aperfeiçoamento dos Profissionais da Educação do Estado de São Paulo (EFAPE) . Interesse de pesquisa em Educação Ambiental no Ensino Básico, práticas pedagógicas em tecnologias e o estudo de estratégias de ensino no campo da Educação Matemática. Estuda a inter-relação entre a Educação Matemática e a Educação Ambiental.

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Published

2024-04-15

How to Cite

de Oliveira, T. M. R., & Amaral, C. L. C. (2024). Vegetable garden at school: proposal for the Cultivate Project curricular component: proposta para o componente curricular Projeto Cultivar. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(1), 279–296. https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.15173