Pesquisa em Educação Ambiental no Brasil:

contribuições teóricas da área de Psicologia

Authors

  • Talita Barbosa Plantcoski Bulgraen Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo https://orcid.org/0000-0002-8806-1603
  • Luiz Carlos Santana Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14769

Keywords:

Environmental Education Research, Psychology, Theoretical-conceptual reference

Abstract

To understand environmental impacts implies a reflection on the society-nature relationship. It is observed, according to Carvalho (2015), that each area of ​​knowledge can contribute to the diversification and expansion of study topics, research procedures, theoretical foundations, concepts of environmental education, etc. Each area of ​​knowledge may present peculiarities in research on a given topic. In this article, we will discuss possible theoretical contributions of Psychology to research in Environmental Education (EE), based on the results obtained from a research on theses and dissertations developed in graduate programs in Psychology. We will present some theoretical concepts arising from epistemological perspectives of Psychology, to later correlate with the results on the theoretical references found in our investigation. In this way, it is intended to understand and discuss the contribution of Psychology, as a theoretical field, to research on EE in Brazil.

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Author Biographies

Talita Barbosa Plantcoski Bulgraen, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Mestre em Educação pela UNESP Rio Claro. Psicóloga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Capivari, SP, Brasil.

Luiz Carlos Santana, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Docente do Programa de pós graduação em Educação, linha de pesquisa Educação Ambiental. Universidade Estadual Paulista (Unesp) Instituto de Biociências, câmpus de Rio Claro.

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Published

2022-12-16

How to Cite

Bulgraen, T. B. . P., & Santana, L. C. (2022). Pesquisa em Educação Ambiental no Brasil:: contribuições teóricas da área de Psicologia. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(3), 56–77. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.14769

Issue

Section

Dossiê temático: Produção acadêmica em Educação Ambiental