Concepções e saberes dos discentes de uma pós-graduação em meio ambiente sobre a formação e papel do sujeito ecológico

Authors

  • Lara de Oliveira Carvalho Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC
  • Ana Maria Souza dos Santos Moreau Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC
  • Romari Alejandra Martinez Montaño Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14394

Keywords:

Social and environmental actions, Environmental Education, Environment

Abstract

This article aims to understand the conceptions and knowledge of PRODEMA masters and doctoral students enrolled in the discipline Society, Nature and Development (SND), regarding the process of construction of the ecological subject as transforming agent in society. The representative sample of graduate students consisted of twenty students and the tool used for the survey was an online questionnaire through Google Forms. This research is characterized as qualitative, and for its realization, it was used the application of the Likert Scale. The results obtained revealed the importance of including environmental education in everyday life, the need to know the similarities and contrasts in the opinions of students regarding the theme explored, and, based on bibliographical references, discuss such questions that prove the position of the participants.

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Author Biographies

Lara de Oliveira Carvalho, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Engenheira Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC. Pós-Graduanda em Engenharia Ambiental Urbana pela Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB. 

Ana Maria Souza dos Santos Moreau, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Possui Graduação em Engenharia Agronômica pela Escola de Agronomia da UFBA (1991), Mestrado em Geoquímica e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Bahia (1995), Doutorado e Pós Doutorado em Agronomia (Solos e Nutrição de Plantas) pela Universidade Federal de Viçosa (2001 e 2010, respectivamente).

Romari Alejandra Martinez Montaño, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Possui graduação em Ciências Biológicas - Universidad Simón Bolivar (1996), especialização em Biologia da Conservação - Chicago Training Consortium (1996) e doutorado em Ciências Biológicas - Universidad de Buenos Aires (2003). Realizou estágio pós doutoral como Visiting Scholar na New York University (2012-2014). É professora plena da Universidade Estadual de Santa Cruz, em Ilhéus, Bahia.

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Published

2023-08-18

How to Cite

de Oliveira Carvalho, L., Souza dos Santos Moreau, A. M., & Martinez Montaño, R. A. (2023). Concepções e saberes dos discentes de uma pós-graduação em meio ambiente sobre a formação e papel do sujeito ecológico. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 78–103. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14394