Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:

ante imprevisibilidades e incertezas

Authors

  • Aloísio Ruscheinsky Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS. São Leopoldo/RS

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.13967

Keywords:

Environmental education, Pandemic, Uncertainties, Paradoxes

Abstract

The historical reality tends to be understood as a social construction, with objective and subjective meanings, as is the case of environmental education projects and Covid-19. This pandemic points to limits and possibilities, our interdependence with others and with nature. The aim of the text is to bring to light an approach to the purposes for environmental education, in the face of chaos, uncertainties and sociocultural changes. The phenomenon highlighted in the text paradigmatically attests to the relevance of the social protection system, the exchange with environmental well-being, as well as the extent and intensity of the uncertainties that afflict citizens in the face of ongoing technological changes. A large part of the text is dedicated to outlining aspects considered important, such as prospecting, for environmental education in a post-pandemic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aloísio Ruscheinsky, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS. São Leopoldo/RS

Doutor em Sociologia pela USP. Professor jubilado do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS. Pesquisa sociedade e ambiente., desigualdades e políticas públicas.

References

ALMEIDA, Alfredo W. B.; MARIN, Rosa E. A.; MELO, Eriki A. (Org.) Pandemia e Território. São Luís: UEMA Edições/ PNCSA, 2020.

BACCI, Denise C.; PATACA, Ermelinda M. Educação para a água. Estudos Avançados, v. 22, n. 63, p. 211-226, 2008.

BECK, Ulrich. Sociedade de Risco: Rumo a uma outra modernidade. 2. Ed. São Paulo: 34, 2011.

BIRAL, Raquel Biz. A dialética na educação ambiental: elementos para pensar a prática docente. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, n./e, p. 29-46, 2014.

CASTRO, Bruna J.; OLIVEIRA, Moisés A. Para além da dicotomia homem-natureza: a perspectiva não-moderna de Bruno Latour. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 35, n. 2, p. 348-361, 2018.

DÍAZ, Felipe R.V. et al. Covid-19: Early Lessons From a New Paradigm in The Globalization Process. Journal of Research and Opinion, v. 7, n. 4, p. 2699-2712, 2020.

GIUMBELLI, Emerson; TONIOL, Rodrigo. Espiritualidade em perspectiva: debates e aproximações do tema pelas ciências sociais. Religião & Sociedade, v. 40, n. 3, p. 11-19, 2020.

GROSSI, Miriam P.; TONIOL, Rodrigo (org). Cientistas sociais e o Coronavírus. São Paulo: ANPOCS; Florianópolis: Tribo da Ilha, 2020.

GIDDENS, Anthony. Mundo em descontrole: o que a globalização está fazendo de nós. Rio de Janeiro: Record, 2000

KLEIN, Naomi. A doutrina do choque: a ascensão do capitalismo de desastre. Rio de Janeiro: Nova Fronteira 2008.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de Antropologia Simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.

LATOUR, Bruno. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

LIMA, Jacob Carlos. Sociologia, processos sociais e pandemia. In: GROSSI, Miriam P.; TONIOL, Rodrigo (org). Cientistas sociais e o Coronavírus. São Paulo: ANPOCS; Florianópolis: Tribo da Ilha, 2020, p. 60-64.

MACHADO, Carlos R. S. O vírus, as injustiças e a crise/superação do capitalismo: reflexões desde o vivido na quarentena, in MACHADO, Carlos RS; MACHADO, Tainara F.; TORTELLI, Guilherme K. Ação dos oprimidos contra o vírus capitalista: reflexões desde o vivido. Marília: Lutas anticapital, 2020, p. 25-98.

MARCHEZINI, Victor. “What is a sociologist doing here?” An unconventional people-centered approach to improve warning implementation in the Sendai framework for disaster risk reduction. International Journal of Disaster Risk Science, v. 11, n. 2, p. 218-229, 2020.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1, 2018.

OLIVEIRA, Adriano M.; TOMAZETTI, Elisete M. Quando a sociedade de consumidores vai à escola: um ensaio sobre a condição juvenil no Ensino Médio. Educar em Revista, p. 181-200, 2012.

PASCHOALOTTE, Leandro M. A relação entre ciência e ideologia em tempos de hegemonia financeira: as biotecnociências e o mercado das promessas. Ciências Sociais Unisinos, v. 55, n. 2, p. 223-233, 2019.

PASSOS, Wagner V. Revolução estética e educação ambiental: Necessidades de uma sociedade transformada pela covid-19. In: SANTOS, Caio F.; MACHADO, Carlos R. S. (org). Conflitos ambientais e urbanos: por uma educação para a justiça ambiental. Florianópolis: Ed. Tribo da Ilha, 2021, p. 170-204.

PEREIRA, Vilmar A.; FREIRE, Simone Grohs; SILVA, Márcia P. Ontoepistemologia Ambiental: vestígios e deslocamentos no campo dos fundamentos da educação ambiental. Pro-Posições, v. 30, p. 1-27, 2019.

PIAIA, Thami C.; CERVI, Jacson R. E se tivermos errado o caminho? Reflexões sobre questões ambientais-tecnológicas em tempos de covid-19. Revista Direitos Humanos e Democracia, v. 8, n. 16, p. 152-163, 2020.

PINTO, Céli R. J. As ciências e o conhecimento como ameaças, in GROSSI, Miriam P.; TONIOL, Rodrigo (org). Cientistas sociais e o Coronavírus. São Paulo: ANPOCS; Florianópolis: Tribo da Ilha, 2020, p. 355-359

ROLEMBERG, Igor. Onde está o religioso? Mística e espiritualidade no político, no público e no secular. Religião & Sociedade, v. 40, p. 49-72, 2020.

SANCHEZ, Wagner L.; ARRUDA, Glair A. Novas faces do cristofascismo no Governo de Jair Bolsonaro. Revista eclesiástica brasileira, v. 80, n. 316, p. 353-372, 2020.

SANTOS, Boaventura S. La cruel pedagogía del vírus. Buenos Aires: Clacso, 2020.

Published

2022-04-14

How to Cite

Ruscheinsky, A. (2022). Os paradoxos do covid-19 e a ação da educação ambiental:: ante imprevisibilidades e incertezas. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 284–306. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.13967