Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental

Authors

  • Keila Maria Veras Soares Silva Universidade Ceuma - Uniceuma
  • Maria Raimunda Chagas Silva Universidade Ceuma - Uniceuma
  • Wolia Costa Gomes Universidade Ceuma - Uniceuma
  • Rita Mendonça Miranda Universidade Ceuma - Uniceuma

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.13581

Keywords:

Formação de professores, Educação ambiental, Educação básica

Abstract

The public policies of Environmental Education have fostered the curriculum organization of public and private institutions for the accomplishing of cross-cutting environmental practices as well as allowed the preparation of documents related to the training of teachers who work at the levels of education and modalities of teaching. Thus, a descriptive quantitative research was carried out aiming at evaluating the processes of continuing education from the perspective of environmental education in the municipality of Paulino Neves - MA. In addition, an online questionnaire was applied, answered by 69 teachers working in the final years of elementary school. What’s more, the data were analyzed and interpreted using Prism 8.0 software. It is quiteevident through the results the need to develop a training plan in the light of environmental education.

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Author Biographies

Keila Maria Veras Soares Silva, Universidade Ceuma - Uniceuma

Mestre em Meio Ambiente. Universidade Ceuma, Campus Renascença, São Luis-MA.

Maria Raimunda Chagas Silva, Universidade Ceuma - Uniceuma

Doutora em Química Analítica/UFSC, Universidade Ceuma, Docente do Mestrado do Meio Ambiente.

Wolia Costa Gomes, Universidade Ceuma - Uniceuma

Doutora em Engenharia de Processos/UFCG, Docente do Mestrado do Meio Ambiente – UNICEUMA.

Rita Mendonça Miranda, Universidade Ceuma - Uniceuma

Doutora em Biologia de Fungos/UFPE, Docente do Mestrado do Meio Ambiente – UNICEUMA.

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Published

2024-04-15

How to Cite

Veras Soares Silva, K. M., Chagas Silva, M. R., Costa Gomes, W., & Miranda, R. M. (2024). Formação continuada dos professores dos anos finais do ensino fundamental à luz da Educação Ambiental. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 41(1), 297–316. https://doi.org/10.14295/remea.v41i1.13581