Cantos e encantos das águas
arte e poesia na formação humana
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.13431Keywords:
water, metaphors, human formation.Abstract
This article presents the path of the Master's in Education research "Songs and enchantments of water: art and poetry in human formation", which aimed to investigate how the symbolism of water can be used as a resource to achieve a sensitive education and significant in the school environment. Thus, eco-pedagogical experiences were carried out that awakened the integral formation of young students in the final years of elementary school, encouraging the expansion of awareness in relation to themselves, to others and to the environment. We also refer to a decolonial and anti-racial education, valuing the plurality inherent to life and the path to building justice, peace and social equality. The study was based on qualitative and ethnographic research, with a transdisciplinary methodological approach. The existential action research guided the process of building the experiential path and supported the reflection on the path taken.
Downloads
References
ALFASSA, Mira. Educação: um guia para o conhecimento e o desenvolvimento integral de nosso ser. 3. ed. Casa Sri Aurobindo, 1977.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos – Ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
BARBIER, René. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Plano, 2004. Série Pesquisa em Educação, v.3.
BAUMAN, Zygmunt. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2011.
BOFF, Leonardo. Ecologia: Grito da Terra, Grito dos pobres. São Paulo: Ática, 1996.
CAPRA, Frijot. O Ponto de Mutação. São Paulo: Cultrix, 1982.
CATALÃO, Vera; RODRIGUES, Maria do Socorro (Orgs). Água como matriz ecopedagógica. Brasília: Universidade de Brasília/Departamento de Ecologia, 2006.
CATALÃO, Vera. As qualidades Sensíveis da Água. In: CATALÃO, Vera e RODRIGUES, Socorro (Orgs). Água como Matriz Ecopedagógica. Brasília: Edição do Departamento de Ecologia, UNB, 2006.
CATALÃO, Vera; MORAES, Josefina Reis. Ecopedagogia na confluência da bacia hidrográfica e da bacia pedagógica. Revista Terceiro Incluído, vol. 1, 2011, p. 35-43.
DUARTE JUNIOR, João Francisco. Fundamentos estéticos da educação. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia, saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
KRISHNAMURTI, Jiddu. A educação e o significado da vida. São Paulo: Cultrix, 1976.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
MORIN, Edgar. et al. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método da aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2003.
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das letras, 2001.
SOUZA, Daniela Barreto de; SOUZA, Adílio Junior de. Itan: entre o mito e a lenda. Macapá. p. 99-113, 2018. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/letras. Macapá, v. 8, n. 3, 2º sem., 2018. Acesso em: 02 fev. de 2021.
VALLADO, Armando. Iemanjá: mãe dos peixes, dos deuses, dos seres humanos. Rio de Janeiro: Editora Pallas, 2019.
VOLTOLINI, Rinaldo. (2015) Miséria ética na educação inclusiva: por uma educação mais política que social. Educação, 38 (2), 222-229. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.20048
WILKES, A. John. Flowforms: o poder rítmico da água. Tradução de Carlos Szlaz. São Paulo: Senac, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.