Ethnocognition and Environmental Education:

a mapping of articles in national periodicals

Authors

  • Gabriela Rodrigues Longo Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Airton José Vinholi Júnior Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12672

Keywords:

Ethnocognition., Environmental Education., State of knowledge.

Abstract

Ethnocognition, that is, knowledge created from the conceptions of different tradicional groups, whih develop specific patterns of interpreting and relating to the environment, can be interpreted as a stating point for the construction of the environmental knowledge necessary for the transformation of our current economic racionality. So, in order to investigate the production of articles on ethnocognition in Environmental Education (EE) journals, we conducted a “state of knowledge” research, which resulted in a mapping of investigations regarding tradicional knowledge in three Brazilian journals focusing on EA. And, although it is possible to glimpse a growing appreciation of the theme of etnocognition in EA, it is necessary to expand the number of researches based on the gaps found here.

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Author Biographies

Gabriela Rodrigues Longo, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Instituto de Física – Cidade Universitária, Campo Grande, MS, Brasil.

Airton José Vinholi Júnior, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação. Docente EBTT do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Instituto de Física – Cidade Universitária, Campo Grande, MS, Brasil.

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Published

2022-04-14

How to Cite

Longo, G. R., & José Vinholi Júnior, A. (2022). Ethnocognition and Environmental Education: : a mapping of articles in national periodicals. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(1), 27–48. https://doi.org/10.14295/remea.v39i1.12672