Environmental Education in the composition of life: music and Pampean landscape as active force elements
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v37i4.12335Keywords:
Pampeana music, Cold Aesthetic, Templadismo.Abstract
This study looks to investigate that other Environmental Learnings are possible from the pampeana music from Brazil and Uruguay. Based on the studies of Michael Foucault and authors from the education and environmental education in an post structutural perspective, the research contrasts the relationship between the music and the scenery of the Pampa. From two different aesthetic points of view. The cold aesthetic, the one of the musician Victor Ramil and the Uruguaian musicians Jorger Drexler and Daniel Drexler. Between these conceptual aesthetics there is a relationship between the music, the scenary of the Pampa, the places where the cold and temperate climate shapes one’s way of being, of composing and becoming a subject. In that way, this study understands music as a strong cultural practice capable of contributing in the education process, and in the (trans)formations that happens between human relationships and nature, of the relationship with space, scenery, in the construction of different schools of thought in Education and Environmental Education.Downloads
References
CARVALHO, Isabel. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
DREXLER, Daniel. Rinconcito. Intérprete: Daniel Drexler. In: Micromundo. Rinconcito. Uruguay: MS2 Discos, 2008. 1 CD. Faixa 9.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 6. ed. Rio de Janeiro, RJ: Graal, 1985.
FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos II. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2011.
FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II: curso no Collège de France (1983-1984). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011a.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2; O uso dos prazeres. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque. Edições graal: Rio de Janeiro, 2012.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012a.
FOUCAULT, Michel. Sobre a Genealogia da Ética: um resumo do trabalho em curso. In: Genealogia da Ética, Subjetividade e Sexualidade: ditos e escritos IX. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 2014.
GALLO, Sílvio. Em torno de uma Educação menor. Educação & Realidade, 27 (2), Jul./Dez. p. 169-178, 2002.
GUATTARI, Félix. As Três Ecologias. Campinas, SP: Papirus, 2008.
GUIMARÃES, Leandro; SAMPAIO, Shaúla Maíra Vicentini. Educação Ambiental nas pedagogias do presente. Em Aberto, Brasília, Vol. 27, n. 91, p. 123-134, jan./jun. 2014.
HENNING, Paula; GIBBON, Cleber; HENNING, Clarissa Corrêa e GARRÉ, Bárbara Hees. Educação Ambiental e Discurso: estratégias biopolíticas e produção de verdades. Educação em Foco. Vol. 19, n.1, mar/jun 2014. P. 221-242. Disponível em http://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2015/07/Ed-Foco-v19-n1-mar14-jun14final.pdf. Acesso em 08 Jan. 2018.
HENNING, Paula Corrêa e SILVA, Gisele Ruiz. Rastros da Educação Ambiental. O dissenso como potência criadora. In.: HENNING, Paula Corrêa; MUTZ, Andresa da Costa e VIEIRA, Virginia Tavares (orgs.). Educações Ambientais Possíveis: ecos de Michel Foucault para pensar o presente. Curitiba: CRV Editora, 2018 [no prelo].
LOZA, Daniel Martín Duarte. Una poética pampa. Integración cultural entre Brasil, Argentina y Uruguay: música, clima, historia y geografia. In: AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte, nº 3 – Junio, p. 17-37, 2015.
PANITZ, Lucas Manassi. Práticas musicais, representações e transterritorialidade em rede entre Argentina, Brasil e Uruguai. In: Geografia e Música: Diálogos. Organizado por Alessandro Dozena. – 1. Ed. – Natal: EDUFRN, 2016.
PRADA, Ana. Amargo de caña. Intérprete: Ana Prada. In: Soy Sola. Amargo de Caña. Uruguay: Los Años Luz Discos – LAL 048, 2006. 1 CD. Faixa 1.
RAMIL, Vitor. A estética do frio. Pelotas: Satolep Livros, 2004.
REVEL, Judith. Dicionário Foucault/ Judith Revel. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. 2ª ed. 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
VIEIRA, Virginia Tavares. 2013. O discurso da crise ambiental nas letras de Rock and Roll: modos de ser sujeito em tempos contemporâneos. Rio Grande, RS. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande – FURG, 86p. Disponível em http://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/6080/Virginia.pdf?sequence=1 Acesso em 06/01/2018.
VIEIRA, Virgínia Tavares. O Naturalismo poético-pampeano: uma potência musical do pensar. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Rio Grande, BR-RS, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.