NARRATIVAS PARA ALÉM DA PALAVRA
derivas (auto)biográficas e poéticas na educação
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i3.17702Keywords:
Narrative, Poetic, ExperienceAbstract
This narrative text is an invitation for us to think and feel about other possibilities for researching and talking about our educational and research practices in education. Narratively investigating our practices flirts with writing and listening attentively and lovingly, betting on narratives as a possibility for enhancing educational practices, studies and experiences in/with/in everyday life and the knowledge and actions that take place in universities and schools. In this sense, this article reflects on daydreaming as a proposal for narrative craftsmanship, drifting as a possibility of giving new meaning to what is lived and narrative itself as a poetic act. Narratively investigating what happens in everyday life, taking practice as the centrality, means putting the subject's experience at the center of the debate. We are made up of stories, unique and singular, we narrate our experiences and memories, we share knowledge and expertise, seeking to weave other theoretical-methodological reflections by reinventing ourselves through narrative, in a process of personal formation in conversation with individual and collective memory. A singular formation inhabited by many "little people", with our singular and plural individual and collective histories and biographies, because we are made of stories, of many past, present and future stories. Living from utopias, dreams, daydreams, metaphors, presences, absences, crossings, enchantments, is an invitation to investigate and share these experiences narratively.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B.; ALVES, Nilda. (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. 3ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.
ANDRADE, Carlos Drummond. Nova reunião: 23 livros de poesia / Carlos Drummond de Andrade. - 1ª ed. - São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: Ed. Leya, 2011.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professoras: Diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ/FAPERJ, 2012.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história
em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores
ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.
DEBORA, Diniz. Esperança Feminista / Debora Diniz, Ivone Gebara. - 1. ed. - Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2022.
Dorneles, Aline Machado & Suàrez, Daniel Hugo. Documentação narrativa de experiências pedagógicas na formação docente em redes. Horizontes, 2023. 41(1), e023010. https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.164
DICIONÁRIO DE PESQUISA NARRATIVA. Orgs. Graça Reis, Inês Barbosa de Oliveira, Patrícia Baroni. - Rio de Janeiro, RJ: Ayvu, 2022.
ESTÉVEZ, Pablo René. Los colores del arco iris. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 2008.
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vivêncio. Rio de Janeiro: Palhas, 2017.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015 [1994].
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa, 25. ed., São Paulo: Paz e Terra,2021.
GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços / Eduardo Galeano; tradução de Eric Nepomuceno. - 9. ed. - Porto Alegre: L&PM, 2002.
GUEDES, Adriane Ogêda; FERREIRA, Michelli Dantas. Formação sem fôrma: a singularidade do processo de ser professor da Educação Infantil. Revista Educação, Porto Alegre, v. 43, n. 1, p. 1-12, jan.-abr. 2020.
HILST, Hilda. Da poesia. - 1ª ed. - São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo Martins Fontes, 2017.
KOHAN, Walter. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. 1. ed; 1. reimp. - Belo Horizonte: Vestígio, 2019.
MARQUES, Mario Osório. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
NAJMANOVICH, Denise. Mirar con nuevos ojos: nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo. 2. ed. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2008.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. A pesquisa em círculos tecida: ensaios de metodologia errante. In: GUEDES, Adrianne Ogêda; RIBEIRO, Tiago. (Orgs.). Pesquisa, alteridade e experiência: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019.
SUÁREZ, Daniel Hugo. Relatar la experiencia docente. La documentación narrativa del mundo escolar. Revista Teias. Conversas sobre formação de professores, práticas e currículos. UERJ, Rio de Janeiro. v. 18, n. 50, (Jul/Set), 2017. p. 193 – 209. Disponível em:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.