Competências e meio ambiente: uma análise crítica dos referenciais curriculares da educação profissional de nível técnico

Authors

  • Victor Novicki
  • Wânia Regina Coutinho Gonzalez

Keywords:

Educação Ambiental. Educação Profissional – nível técnico. Desenvolvimento sustentável. Matrizes curriculares. Modelo de competências.

Abstract

The competences model is a central aspect in the educational reform of 1996. The main goal consist in to approximate the school, the education and the capitalist accumulation process. This essay is focused in the analysis of the curriculum references for professional education (technical level) in the environmental area, with emphasis on the discussion about the profile of Environmental Technician graduated through those curriculum references. We conclude that is impossible to graduate a critical Environmental Technician, committed with the overcoming of the social and environmental degradation in Brazil.

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Author Biographies

Victor Novicki

Atualmente é professor adjunto e pesquisador do Mestrado em Educação e do Curso de Pedagogia da Universidade Estácio de Sá e pesquisador da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Possui doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1998).

Mais informações: Currículo Lattes

Wânia Regina Coutinho Gonzalez

Possui doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000). Atualmente integra o corpo docente do Mestrado Acadêmico em Educação e Cultura Contemporânea da Universidade Estácio de Sá - UNESA.

Mais informações: Currículo Lattes

How to Cite

Novicki, V., & Gonzalez, W. R. C. (2009). Competências e meio ambiente: uma análise crítica dos referenciais curriculares da educação profissional de nível técnico. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 8(1), 95–116. Retrieved from https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/900

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Artigos