Construindo saberes em educação ambiental: uma prática elaborada para o estágio de docência da CAPES

Authors

  • Maria da Conceição Hatem Souza
  • Luciara Bilhalva Corrêa
  • Maria Cristina Carvalho Juliano

Abstract

This paper reports an intervention carried out in 2003 in the internship at the Post-graduation Program in Environmental Education at FURG, RS funded by Capes, in partnership with CEFOP (Centro de Formação de Professores da FURG), a teacher education center at FURG, RS). It was a college extension program and the scholarships were granted to students in need. The intervention allowed that a space for discussion and reflection on Environmental Education be created in the university and in the community. Widespread notions of the social and environmental reality were constructed with the participants of the course. Thus, an interaction was developed among undergraduate students, teachers in the community, people who live around the campus, students and people who live in the rural area close to Taim, an ecological reserve, and people who have committed infractions of environmental laws but have got an alternative penalty. The main features of the approach were interdisciplinarity and focus on three ecological domains: mental, social, and environmental, proposed by the environmentalist Félix Guattari.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria da Conceição Hatem Souza

Atualmente ingressou no Doutorado em Psicologia Clínica, PUC-SP. Possui estrado em Educação Ambiental pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2005).

Mais informações: Currículo Lattes

Luciara Bilhalva Corrêa

Possui doutorado em Educação Ambiental pela FURG (2009). Linhas de pesquisa que atua: Gestão ambiental; educação ambiental, resíduos sólidos, resíduos sólidos de serviços de saúde, complexidade e educação ambiental na escola.

Mais informações: Currículo Lattes

Maria Cristina Carvalho Juliano

Possui mestrado em Educação Ambiental pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2005). Atualmente é doutoranda em Educação Ambiental na Universidade Federal do Rio Grande.

Mais informações: Currículo Lattes

How to Cite

Souza, M. da C. H., Corrêa, L. B., & Juliano, M. C. C. (2009). Construindo saberes em educação ambiental: uma prática elaborada para o estágio de docência da CAPES. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 10(1). Retrieved from https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/1084

Issue

Section

Artigos