The critical environmental education and traditional peoples
an analysis in the proceedings of the environmental education research meeting (EPEA) from 2001 to 2019
DOI:
https://doi.org/10.63595/remea.v42i1.16647Keywords:
Critical Environmental Education, Traditional Communities, Environmental Education Research Meeting (EPEA)Abstract
Critical Environmental Education is crucial in addressing contemporary issues. This study examines the relationship between Critical Environmental Education and traditional peoples in papers from the Environmental Education Research Meeting (EPEA) spanning 2001 to 2019. Objectives include surveying relevant research, presenting conceptual frameworks, and identifying challenges. The methodology employs a 'state of the art' approach, selecting five pertinent works from 898 EPEA papers. Analysis covers descriptors such as year, authors, institutions, regions, education levels, and Content Analysis of titles, objectives, methodologies, and results. The study underscores a research gap on Critical Environmental Education and traditional peoples, emphasizing the need for further investigation. It also reveals connections between Critical Environmental Education and epistemological issues like 'Vivir Bien,' Marxism, and studies with traditional communities.
Downloads
References
ALTIERI, Miguel Angel. Agroecologia, agricultura camponesa e soberania alimentar. Revista Nera, Presidente Prudente, ano 13, n. 16, p. 22–32, 2010. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v0i16.1362
ANDREOLI, Vanessa Marion; TORALES-CAMPOS, Marília Andrade. Os saberes tradicionais e o papel da escola: repensando a Educação Ambiental em Unidades de Conservação brasileiras. Ambientalmente Sustentable – Revista científica galego-lusófona de educación ambiental, v. 2, p. 1827-1840, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. rev. e actual. Lisboa: Edições 70, 2016.
BLOISE, Denise Martins; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. A dimensão educativa do trabalho em um grupo de agricultores familiares de base camponesa. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 8., 2015, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UNIRIO – UFRRJ - UFRJ, 2015. p. 1-12.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 5 fev. 2024.
CAMARGO, Thiago D'Agosta; TONSO, Sandro. Educação Ambiental Crítica e “vivir bien” (suma qamaña). In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 6., 2011, Ribeirão Preto. Anais [...]. Ribeirão Preto: USP, 2011. p. 1-16.
CAMARGO, Thiago D'Agosta; TONSO, Sandro. Educação Ambiental Crítica e epistemologias do sul: reflexões sobre o “vivir bien” (suma qamaña). In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 7., 2013, Rio Claro. Anais [...]. Rio Claro: UNESP, 2013. p. 1-16.
CAMPOS, Barbara Fortes; BEVILAQUA, Patrícia Magalhães; SÁNCHEZ, Celso. Aprender com as resistências, insistir com as esperanças: de uma herança colonial à construção da utopia. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, n. esp., p. 412-433, 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2020.v0i0.a43030
CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Educação Ambiental na formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2017.
CASTRO, Edna Maria. Território, biodiversidade e saberes de populações tradicionais. Papers do NAEA, Belém, v. 7, n. 1, p. 1-16, 1998.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. “No Brasil, todo mundo é índio, exceto quem não é”. Povos indígenas no Brasil. Entrevista (2001/2005), p. 41-49, 2006.
CONAQ. Coordenação Nacional de Articulação das Comunidades Negras Rurais Quilombolas, 2022. Disponível em: http://mds.gov.br/assuntos/seguranca-alimentar/direito-a-alimentacao/povos-e-comunidades-tradicionais/comunidades-quilombolas.
DIAS, Genebaldo. Os quinze anos da educação ambiental no brasil: um depoimento. Em Aberto, Brasília, v. 10, n. 49, p. 3-14, mar. 1991.
ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (EPEA). Apresentação. Disponível em: http://www.epea.tmp.br/#apresentacao. Acesso em: 23 jul. 2022.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 23, n. 79, p. 257–272, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013
FRIZZO, Taís Cristine Ernst; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Políticas públicas atuais no Brasil: o silêncio da educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 1, n. 1, p. 115-127, 2018. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v0i1.8567
HASSAAN, Mohamed; EL NEMR, Ahmed. Pesticides pollution: Classifications, human health impact, extraction and treatment techniques. The Egyptian Journal of Aquatic Research, v. 46, n. 3, p. 207–220, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejar.2020.08.007
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Questões ontológicas e metodológicas da educação ambiental crítica no capitalismo contemporâneo. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient, Rio Grande, v. 36, n. 1, p. 79 - 95, jan./ abr. 2019.
RODRIGUES, Jéssica do Nascimento; GUIMARÃES, Mauro. Algumas contribuições marxistas à Educação Ambiental (EA) crítico-transformadora. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 20, n. 44, p. 501-518, 2012.
SANTOS, Mariane Nardi; CUNHA, Helenilza Ferreira Albuquerque; LIRA-GUEDES, Ana Cláudia; GOMES, Suellen Cristina Pantoja; GUEDES, Marcelino Carneiro. Saberes tradicionais em uma unidade de conservação localizada em ambiente periurbano de várzea: etnobiologia da andirobeira. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 9, n. 1, p. 93–108, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-81222014000100007
SANTOS, Sindiany Suelen Caduda dos; SOUZA, Alessandra Magda dos Santos; SILVA, Maria do Socorro Ferreira da; SILVA, HebertyRuan da Conceição; SANTOS, Cyntia Sena; ALMEIDA, Chirle Daniele da Corôa; SANTOS, Leandro Sacramento; SANTANA, Franciele dos Santos; SANTOS, Genésio José dos; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental crítica e conflitos socioambientais na área de abrangência do Programa de Educação Ambiental com Comunidades Costeiras, Sergipe/Bahia. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 9., 2017, Juiz de Fora. Anais. Juiz de Fora: UFJF, 2017.
SILVEIRA, Dieison Prestes da; LORENZETTI, Leonir. A Educação Ambiental Crítica como meio de intervenção social. Revista Interdisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão, Cruz Alta, v. 9, n. 1, p. 332-339, 2021. DOI: https://doi.org/10.33053/revint.v9i1.655
VIEIRA, Solange Reiguel; TORALES-CAMPOS, Marília Andrade Torales. Contribuições do debate sobre avaliação de políticas públicas para o campo da Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 248-259, 2021. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10486
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







