The critical environmental education and traditional peoples

an analysis in the proceedings of the environmental education research meeting (EPEA) from 2001 to 2019

Authors

  • Pablo Fernandes Rêgo Nóra UFPR/PPGZOO
  • Kalana Lariane da Silva UFPR
  • Dieison Prestes da Silveira Universidade Federal da Paraíba – UFPB
  • Leandro Siqueira Palcha UFPR / PPGE

DOI:

https://doi.org/10.63595/remea.v42i1.16647

Keywords:

Critical Environmental Education, Traditional Communities, Environmental Education Research Meeting (EPEA)

Abstract

Critical Environmental Education is crucial in addressing contemporary issues. This study examines the relationship between Critical Environmental Education and traditional peoples in papers from the Environmental Education Research Meeting (EPEA) spanning 2001 to 2019. Objectives include surveying relevant research, presenting conceptual frameworks, and identifying challenges. The methodology employs a 'state of the art' approach, selecting five pertinent works from 898 EPEA papers. Analysis covers descriptors such as year, authors, institutions, regions, education levels, and Content Analysis of titles, objectives, methodologies, and results. The study underscores a research gap on Critical Environmental Education and traditional peoples, emphasizing the need for further investigation. It also reveals connections between Critical Environmental Education and epistemological issues like 'Vivir Bien,' Marxism, and studies with traditional communities.

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Author Biographies

Pablo Fernandes Rêgo Nóra, UFPR/PPGZOO

[1] Estudante do Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Zoologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduado (Bacharel e Licenciatura) em Ciências Biológicas (UFPR).

Kalana Lariane da Silva, UFPR

Estudante do Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Entomologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduada (Bacharel e Licenciatura) em Ciências Biológicas (UFPR).

Dieison Prestes da Silveira, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Estudante do Programa de Pós-Graduação (Doutorado) em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social pela Universidade de Cruz Alta (Unicruz). Graduado (Licenciatura) em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - Campus Júlio de Castilhos/RS - IFFar.

Leandro Siqueira Palcha, UFPR / PPGE

Doutor em Educação pelo PPGE/UFPR. Graduado em Ciências Biológicas pela UFPR. Professor e Chefe do Departamento de Teoria e Prática de Ensino; e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR 

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Published

2025-04-17

How to Cite

Nóra, P. F. R., Lariane da Silva, K., Prestes da Silveira, D., & Siqueira Palcha, L. (2025). The critical environmental education and traditional peoples: an analysis in the proceedings of the environmental education research meeting (EPEA) from 2001 to 2019. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 42(1), 40–60. https://doi.org/10.63595/remea.v42i1.16647