Contemporary Geography and Environmental Education
recurrent approaches
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.12893Keywords:
Environmental Education. Epistemology. Geography.Abstract
The currents of geographic thought are manifestations of epistemological matrices that imprint, in the world, the way researchers observe them and, also, how they experience and carry out the science(s). Not unlike, research and practices in Environmental Education (EE) are based on categories of thought that guide the conduct of the process as a mark of social positioning. In this field, the present study aims to present the development of geographic science through its currents of thought that are epistemologically aligned with those of EE. To this end, a bibliographic survey was carried out on indexed articles, dissertations, theses and books from both areas. It was observed, therefore, that some currents of the so-called Contemporary Geography are aligned with others of the EE, characterizing possibilities for understanding the world based on the same field.
Downloads
References
ALENCASTRO, Mario Sergio Cunha; SOUZA-LIMA, José Edmilson de. Educação Ambiental: breves considerações epistemológicas. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade, Curitiba, v. 8, n. 4, p. 20–50, 2015.
ANDRADE, Manuel Correia de. Geografia, ciência da sociedade: uma introdução à análise do pensamento geográfico. São Paulo: Atlas, 1987.
BOFF, Leonardo. O despertar da águia: o dia-bólico e o sim-bólico na construção da realidade. Petrópolis/RJ: Vozes, 1998.
BRASIL. Lei n.º 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. BRASIL. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a política nacional de educação ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 abr. 1999. Diário Oficial, Brasília, DF, 1999. p. 2.
BRITO, Bárbara Lils Rabelo; BRITO, Daquinete Maria Chaves; SOUZA, Ester Almeida De. Pressupostos teóricos de proteção da natureza. Planeta Amazônia: Revista Internacional de Direito Ambiental e Políticas Públicas, Macapá, v. 7, p. 141–147, 2015.
CARVALHO, Andréa Macedônio; SAHEB, Daniele; CAMPOS, Marília Andrade Torales. A construção ontológica do campo da Educação Ambiental: 30 questões fundamentais ao debate. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande/RS, v. 35, n. 2, p. 333–347, 2018.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CHRISTOFOLETTI, Antônio. Perspectivas da Geografia. 2. ed. São Paulo: Defel, 1985.
CLAVAL, Paul. A revolução pós-funcionalista e as concepções atuais da geografia. In: MENDONÇA, Francisco; KOZEL, Salete (Eds.). Elementos de Epistemologia da Geografia Contemporânea. Curitiba: UFPR, 2009. p. 11–43.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 59. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.
LACOSTE, Yves. A Geografia - Isso serve em Primeiro lugar para fazer a Guerra. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2016.
LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 11. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2015.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação ambiental crítica: Do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 145–163, 2009.
LIMBERGER, Leila. Abordagem sistêmica e complexidade na geografia. Geografia, Londrina/ PR, v. 15, n. 2, p. 95–109, 2006.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; CUNHA, Cláudia Conceição. Educação ambiental e gestão participativa de unidades de conservação: Elementos para se pensar a sustentabilidade democrática. Ambiente & Sociedade, Campinas/SP. v. 11, n. 2, p. 237–253, 2008.
MENDONÇA, Francisco. Geografia Socioambiental. In: MENDONÇA, Francisco; KOZEL, Salete (Eds.). Elementos de Epistemologia da Geografia Contemporânea. Curitiba: Editora UFPR, 2009. p. 121–144.
MORAES, Antônio Carlos Robert. Geografia: pequena história crítica. 21 ed. ed. São Paulo: Anablume, 2007.
MOREIRA, Ruy. O pensamento geográfico brasileiro: as matrizes clássicas originárias. São Paulo: Contexto, 2008.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2003.
MORIN, Edgar. O Método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2005.
OLIVEIRA, Marlene Macário de et al. O Meio Ambiente na Geografia Crítica e na Geografia Humanística: desafios metodológicos para uma didática reflexiva do espaço na escola. Revista de Geografia, Recife, v. 25, n. 3, p. 108–121, 2008.
SAHEB, Daniele. A Educação Ambiental na formação em Pedagogia. 2008. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação de Educação- Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.
SAHEB, Daniele. Os saberes socioambientais e a formação do educador ambiental sob o foco da complexidade. 2013. Tese (Doutorado) Programa de Pós-Graduação de Educação- Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
SANTOS, José Erimar dos. Introdução à Geografia: correntes filosóficas que influenciaram e influenciam o ensino e a pesquisa em Geografia. GEOTemas, Pau dos Ferros/RN, v. 5, n. 1, p. 63-79, 2015.
SAUVÉ, Lucie. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, Michèle; CARVALHO, Isabel Cristina Moura (Eds.). Educação Ambiental: Pesquisa e Desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 17–44.
SOUZA, Marcelo Lopes de. O que é a Geografia Ambiental? Ambientes, Francisco Beltrão/PR, v. 1, p. 14–37, 2019.
TUAN, Yu Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
VESENTINI, José William. Geografia Crítica e Ensino. In: OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino De (Ed.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1994. p. 30–38.
VICENTE, Luiz Eduardo; PEREZ FILHO, Archimedez. Abordagem Sistêmica e Geografia. Geografia, Rio Claro/SP, v. 28, n. 3, p. 323–344, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.