Contemporary Geography and Environmental Education

recurrent approaches

Authors

  • Diego Andrade de Jesus Lelis Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Daniele Saheb Pedroso Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Luiz Ricardo Oliveira Santos Universidade Federal de Sergipe http://orcid.org/0000-0002-9749-5665

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.12893

Keywords:

Environmental Education. Epistemology. Geography.

Abstract

The currents of geographic thought are manifestations of epistemological matrices that imprint, in the world, the way researchers observe them and, also, how they experience and carry out the science(s). Not unlike, research and practices in Environmental Education (EE) are based on categories of thought that guide the conduct of the process as a mark of social positioning. In this field, the present study aims to present the development of geographic science through its currents of thought that are epistemologically aligned with those of EE. To this end, a bibliographic survey was carried out on indexed articles, dissertations, theses and books from both areas. It was observed, therefore, that some currents of the so-called Contemporary Geography are aligned with others of the EE, characterizing possibilities for understanding the world based on the same field.

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Author Biographies

Diego Andrade de Jesus Lelis, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em Geografia (Licenciatura) pelo Centro Universitário Claretiano (2014) e em Filosofia pelo Instituto Santo Tomás de Aquino (2016). É Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, onde, atualmente, é estudante de Doutorado em Educação.

Daniele Saheb Pedroso, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduada em Pedagogia pela UFPR.

Luiz Ricardo Oliveira Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutorando em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre em Ensino das Ciências Ambientais, Especialista em Educação e Graduado em Ciências Biológicas Licenciatura pela UFS. Professor da Educação Básica. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Geoecologia e Planejamento Territorial (Geoplan/CNPq/UFS).

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Published

2022-12-16

How to Cite

Andrade de Jesus Lelis, D., Saheb Pedroso, D., & Oliveira Santos, L. R. (2022). Contemporary Geography and Environmental Education: recurrent approaches. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 39(3), 351–371. https://doi.org/10.14295/remea.v39i3.12893

Issue

Section

Dossiê temático: Produção acadêmica em Educação Ambiental