Educação ambiental e justiça climática

uma proposta de sequência didática com o gênero textual canção para aulas de língua portuguesa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63595/remea.v42i2.19406

Keywords:

intertextualidade, consciência crítica, conscientização ambiental

Abstract

In light of current environmental crises, environmental education in schools must go beyond theoretical knowledge, promoting practical actions that encourage care and respect for the environment. In this context, teaching Portuguese Language can contribute by using the song genre as a tool to discuss socio-environmental issues. This study proposes a didactic sequence that employs music to raise awareness, foster critical reflection, and stimulate values related to the environment. The research, conducted through a qualitative approach, was carried out with students from the second level of Basic Education, specifically in an Adult and Youth Education (EJA) class at a school in Paulo Afonso, BA. Three songs were selected—"Xote Ecológico" by Luiz Gonzaga, "Passaredo" by Chico Buarque, and "Tempo de Ser Feliz" by Jamily—that address environmental themes. The methodology involved observation and focus groups, aiming to collect data through analyses, testimonials, and personal descriptions. The results indicate that the song genre, combined with parody production and intertextuality, is an effective strategy to facilitate understanding of environmental impacts and promote students’ critical awareness. The proposal aims not only to sensitize young people from the Northeast but also to serve as inspiration for other teachers to create their own didactic sequences, incorporating songs with environmental themes. Thus, using songs in Portuguese language teaching proves to be an engaging, interdisciplinary, and relevant approach for fostering more conscious and engaged citizens in environmental preservation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiano Prates, Instituto Federal de Alagoas- IFA

Graduado em Agronomia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Possui Mestrado em Ciências Agrárias - área de concentração em Agroecologia - pela Universidade Federal de Minas Gerais. Doutorado em Agronomia - Ciência do Solo pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Atualmente professor EBTT do IFAL, lotado no campus Piranhas. Ocupou cargo de Coordenador do Curso Técnico em Agroecologia e Coordenador do Curso de Bacharelado em Engenharia Agronômica do IFAL - Campus Piranhas. Foi professor do Mestrado Profissional em Tecnologias Ambientais (PPGTEC) do IFAL - campus Marechal Deodoro. Atualmente ocupa a Função de Chefe do Departamento de Ensino do IFAL - Campus Piranhas

Fernando Varjão de Sousa, Secretaria Municipal de Educação de Paulo Afonso-BA

Licenciado em Letras com Habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas (Universidade do Estado da Bahia - UNEB); Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (Faculdade da Região Serrana - FARESE). Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário de Tecnologia e Ciências do Norte do Paraná - UniFatecie. Especialista em Educação de Jovens e Adultos (Centro Universitário - UniFaveni). Professor de Língua Portuguesa da Secretaria Municipal de Educação de Paulo Afonso - BA, atua na área de Educação de Jovens e Adultos - EJA, e ensino regular como Professor regente de turmas do Ensino Fundamental Séries Finais. Exerceu docência nas disciplinas de Português e Redação para Ensino Fundamental II e Literatura no Ensino Médio na rede privada de ensino (2017 a a 2022). Foi Professor Alfabetizador (2011) e Coordenador de Turmas (2012 a 2013) por meio do Programa TOPA "Todos pela alfabetização".

References

BRASIL. Constituição Federal. Brasília – DF, 1988. Política Nacional de Educação Ambiental, Lei 9795. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: Acesso em: 02 Abril. 2025.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. In: Remate de males- Revista do Departamento de Teoria Literária. IEL / UNICAMP. Campinas, 1972, p. 249.

COSSON, Rildo. Letramento literário– teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

COELHO DE SOUZA, José Peixoto. Canção: letra e música no ensino de português como língua adicional - uma proposta de letramento literomusical. 2014. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

MAKNAMARA, M. (2025). Formação como subjetivação: docentes de ciências diante da cultura ecologista em espaços verdes urbanos. Sisyphus, 13(1), p. 176-196.

SORRENTINO, M. De Tbilise a Tessaloniki, a Educação Ambiental no Brasil. In: JACOBI, P. et al. (orgs). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA. 1998. p. 27-32.

ZILBERMAN, Regina; LAJOLO, Marisa. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1998.

Published

2025-08-15

How to Cite

Prates, F., & Varjão de Sousa, F. (2025). Educação ambiental e justiça climática: uma proposta de sequência didática com o gênero textual canção para aulas de língua portuguesa. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 42(2), 284–300. https://doi.org/10.63595/remea.v42i2.19406

Issue

Section

Educação Ambiental e Justiça Climática no Nordeste - Relatos de Experiências